Plaatsen foto op Seniorennet

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

15 mar 2019, 10:24

verhaegen schreef:
15 mar 2019, 09:39
jpg en png of jpeg is eigenlijk hetzelfde …
Verhaegen, wat ik bedoelde met mijn verwijzing naar die PNG bestanden was enkel maar om aan te tonen dat daar blijkbaar die EXIF info bewerkt of verwijderd is, en zodoende die foto niet op zijn kop verschijnt.

Ook kan men met FotoPhilter een JPG bestand opslaan zonder de EXIF informatie wat dan weer resulteert in een rechtop staand beeld, het wordt dus niet op zijn kop gedraaid.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

SenNet Medewerker
Lid geworden op: 25 mar 2009, 12:07

15 mar 2019, 12:08

Onze afbeeldingen waren origineel beide jpeg's, maar door de methode van het plaatsen via copy/paste worden van die afbeeldingen automatisch png's gemaakt. Dat is door de manier waarop het systeem wat je plakt juist verwerkt en een nieuwe afbeelding van creëert.

PNG is inderdaad een lossless compressie formaat, er gaat dus nooit informatie verloren door de compressie, wat bij JPEG wel voorkomt. Dit resulteert voor veel afbeeldingen in groter bestandsgrote dan bij JPEG , maar voor sommige afbeeldingen (met bv veel zelfde kleur vlakken of kleiner formaat) kan dit ook omgekeerd zijn waar PNG's minder ruimte in nemen dan JPEG's.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

19 mar 2019, 13:44

Wat is er aan de hand?

Digitale cameras en bij uitbreiding ook smartphones en tablets slaan een gemaakte foto altijd op dezelfde manier op(*). Namelijk zoals de foto-sensor het beeld ziet en doorgeeft. Houdt men de camera recht dan staat de foto recht. Draait men de camera dan is ook de foto gedraaid.

Het automatisch juist draaien van het beeld in de digitale camera kost veel tijd en vraagt veel van de batterij(*). Daarom wordt het beeld opgeslagen zoals het van de foto-sensor komt en voegt men een EXIF-orientatie indicator toe. De EXIF-orientatie indicator geeft aan hoe een afbeelding moet gedraaid worden om deze juist weer te geven.

Alle (recente) foto weergave en bewerkings software herkent de EXIF-orientatie indicator en geeft de foto correct weer. De gebruiker merkt niets.

Echter een probleem treed op wanneer de EXIF-orientatie indicator niet herkent wordt en een foto rechtstreeks wordt weergegeven zonder voorafgaandelijke bewerking. bv. op een website. Dan staat de foto gedraaid.

Wat is de standaard positie opdat een genomen foto recht zou staan:

Horizontaal met de home knop aan de rechterkant. De camera is dan aan de linkerkant.

Afbeelding

(*) Vandaag komen beide situaties voor:
- Sommige toestellen slaan een foto op zoals die van de foto-sensor komt waardoor de foto mogelijk gedraaid wordt opgeslagen. De exif-orientatie indicator geeft dan aan hoe de foto moet gedraaid worden op deze juist weer te geven.
bv. de iPhone van Danny, mijn Ipad air, ... (mogelijk geld dit voor alle iPhones en iPads)

- Andere toestellen slaan een foto altijd op de juiste manier op. De exif-orientatie indicator wordt volledigheidshalve ook toegevoegd en geeft aan dat de foto niet gedraaid moet worden.
bv. mijn smartphone ASUS Zenfone Max Plus

Kan dit automatisch juist draaien op basis van de Exif-indicator ook toegepast worden op een website?
Ja dit kan. Ik weet niet hoe dit bij seniorennet zit maar bij websites die draaien onder het Drupal CMS bestaan modules die een foto automatisch juist draaien tijdens het opladen.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

19 mar 2019, 15:55

Danny. schreef:
15 mar 2019, 10:24
Ook kan men met FotoPhilter een JPG bestand opslaan zonder de EXIF informatie wat dan weer resulteert in een rechtop staand beeld, het wordt dus niet op zijn kop gedraaid.
Inderdaad, met PhotoFiltre kan dat zo. Men moet er dan wel rekening mee houden dat:
- men de exif informatie kwijt is
- de foto aan kwaliteit kan inboeten

Met andere foto programma´s kan zoiets ook al dan niet met behoud van de exif informatie en aanpassing van de oriëntatie tag. Dit is afhankelijk van het programma en werkt bij verschillende programma´s anders.

Sommige programma´s hebben ook een functie waarmee men één of meerdere foto´s, indien nodig, gelijktijdig in de juiste positie kan draaien zonder kwaliteitsverlies. Dit noemt dan bvb "JPEG verliesloze transformaties". Programma´s die zo een functie hebben zijn Faststone Image Viewer, XnView, IrfanView, ...