Cursus Photoshop voor senioren+

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)
dezjef-

14 nov 2002, 22:07

Tijd voor iets nieuw !!!!!
Als je het selectie tooltje de "magische lasso" genaamd aanklikt oogt gelijk een kapstokje, dan kan je met deze perfect een voorwerp laten volgen hij springt automatisch over naar de rand. opgepast onder het driehoekje zitten 3 verschillende selectie mogelijkheden. Vergelijk maar eens met de afbeelding , die moet het zijn. de selectie stop als je terug op het beginpunt ariveert.
Probeer maar eens.

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:09

open nu een foto en volg hieruit het belangrijkste van die foto

Afbeelding

Ga nu naar de bovenbalk "Kies SELECT " en hier kies je "INVERT"
ofwel selectie ondraaien (voor de nederlandse versies).
hetgeen niet geselecteerd was, is nu geselecteerd

Afbeelding

Je kan nu zien dat het niet geselecteerde, geselecteerd is.
Druk op de DELETE toets en de achtergrond verdwijnt, nog even met het vulemmertje een kleurtje ingieten en de laatste foto is het resultaat. Je kan ook in de plaats van deleten er een filter op los laten.
Mooie resultaten gegarandeerd. Wie laat eens iets zien?

Afbeelding

Dit is dan het eindresultaat:

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:10

Weer tijd voor een brokje photoshoppen denk?
Wat vind u ervan om eens een kleurfoto om te zetten in zwart-wit en terwijl we dar mee bezig zijn ineens door te gaan naar sepia (tritone)!!!!
Het resultaat zou er zo uitzien.......


Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:11

Neem een mooie foto en maak daarvan een copie (bestand opslaan als)want we kunnen de kleurfoto misschien later nog gebruiken.

Doe zoals op de foto hierboven ga naar Beeld (image) mode en dan naar grijstoon (grayscale)

Afbeelding

Deze mooie zwart-wit foto is al het snelle resultaat.
Maar we kunnen nu we in zw - wit staan nog meer doen, voordien in kleur hebben we de volgende optie niet.

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:11

Als we nu weer via beeld(image) mode, gaan zien we dat er nu duotoon is bijgekomen wel klik dit eens aan

Afbeelding

Verander monotome eens in tritone (= 3 kleuren)


Afbeelding

U ziet nu twee rijen met dubbele vakjes, klik eens in INKT 2 op het witte vakje en kies bij de opties voor een gele pantome kleur.
Doe daarna hetzelfde met INKT 3 en kies hier een oranje kleur.

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:12

Dit zou u als resultaat moeten krijgen, een mooie sepia-foto

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:12

Mooi hé.........., maar volgens mij kan hij nog iets beter.
Wel op de volgende manier kunnen we de kleuren nog beinvloeden.


Ga terug via beeld,mode, tritone en klik op het gele vlakje. In het kleurenpalet kiezen we voor picker en hierdoor kunnen we de kleurdensiteit van het geel bepalen, hetzelfde kunnen we daarna ook met het rood doen natuurlijk. hoe hierbij steeds uw foto in't oog dan ziet u het resultaat


Afbeelding

Dat is al beter hé. Maar de tweede manier geeft toch de finishing toutch vind ik.
dezjef-

14 nov 2002, 22:13

Ga weer naar tritone via .... en klik nu inplaats van op het gele vlakje eens op het vlak met de lijn erin, hierdoor kunnen we de kleurbalans ook regelen. Ga op de bovenste punt van de lijn staan en sleep die eens naar beneden, de fotokleur zal mee veranderen. Test weer in de beide kleuren de mogelijkheden uit.


Afbeelding

En schuiven maar........ :

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:14

Op de linker kant ziet u de veranderde kleur (voor het gemak heb ik even een tweede foto ernaast geplaatst).

Zo dat was het. In de volgende .......les...... gaan we eens kennis maken met de filters. Samen gaan we volgend fotootje maken. Tot dan!!!!

Afbeelding

Doet u weer mee?
dezjef-

14 nov 2002, 22:16

ZIJN WE KLAAR VOOR DEEL 2
Open uwe shop en maak een nieuw blad aan laten we zeggen
br. 10cm
h. 15 cm
pix 100 we zitten nu ongeveer op 4 megabites voor een uitprint van 10x15 is dat voldoende.
We werken natuurlijk in RGBkleur

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:16

Als u uw mooiste foto (copie) erin geplaatst heeft, gaan we eerst via selectietool ovaal (staat dit nog op vierkant klik dan in het zwarte driehoekje) een ovaal tekenen op de foto via slepen kunnen we dit juist plaatsen. Is het ovaal niet goed van vorm, wegklikken en opnieuw een ovaal trekken.
Via SELECTIE en selectie omdraaien (inverse) dit hebben we al geleerd, selecteren we dat deel van de foto dat weg moet.
Je kan natuurlijk ook het beeld binnen het ovaal copiëren CTRL+C
alles wissen en dan CTRL+V maar deze manier is omslachtiger.
Als we nu op DELETE drukken hebben we een ovalen foto zullen we maar zeggen.

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:17

We gaan nu voor het eerst eens kennis maken met de filters; dit zijn er een massa een raad die ik u kan geven: ik heb ze allemaal uitgeprobeerd op een stukje foto en dit overgebracht in words.
Een filter kan je op twee manieren gebruiken:
1 - zonder selectie zet de filter geheel de foto om.
2 - met selectie alleen dat deel wordt bewerkt.

Omdat het bij portret meestal gemakkelijker is de persoon te selecteren dan de omgeving beginnen we daar mee en later draaien we de selectie weer om. Dit hoeft geen milimeterwerk te zijn maar zie wel dat je niet teveel in de persoon gaat. We gebruiken hiervoor natuurlijk de magische lasso.

Extra tip weinigen weten dit: heb je in een geselecteerd gebied dat je wil bewerken toch een gedeelte dat niet mee mag bewerkt worden dan blijf je ALT indrukken en maak daar een -selectie.

Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:17

Ga nu naar FILTER > DISTORT > GLASS
Spijtig genoeg kan ik dit niet in beeld brengen distort is ongeveer de vierde filter uit het palet en glas zit halverwege in het volgende palet.
Je kan hier natuurlijk ook een andere filter proberen.
Direct krijg je de nodige schuifbalkjes te zien waarmee we de sterkte van de filter instellen allemaal uittesten en hou de foto in de gaten voor het resultaat. Bevalt het u druk dan op ok


Afbeelding
dezjef-

14 nov 2002, 22:18

Afbeelding

Wordt al mooi hé die achtergrond nog een paar tips:
effect niet sterk genoeg druk CTRL + F en het effect herhaald zich
effect te sterk druk druk CTRL+ALT+Z en weg effect je kan beiden zo dikwijls doen als nodig. CTRL ALT Z zal je nog dikwijls gebruiken om iets ongedaan te maken.

Laat de achtergrond nog steeds geselecteerd staan want ik vind hem te sterk in kleur ditmaal
Ga eens naar IMAGE en in dit palet brightness/ contrast = helderheid en kontrast: met wat uit te proberen geschuif maak ik de achtergrond lichter (of donkerder)
dezjef-

14 nov 2002, 22:18

Kies nu een kleur: volg de stappen 1 -2 - 3 - 4
(Of kies later een kleur met het pipet uit de foto )
Haal de selectie van uw foto, ga met het emmertje op het witte fotogedeelte staan en vul de foto te zwaar: CTRL Z instelling bovenaan op 50% zetten en opnieuw vullen .
invulling te licht nogmaal klikken men kan dit steeds herhalen maar hou dan wel uw foto in't oog de kleur kan in de foto binnen dringen gebeurd dit al de eerte maal dan moet je een selectie maken van de witte partij en deze selectie vullen de werkwijze is hetzelfde


Afbeelding