Hard gekookte eieren.

Er is geen oprechter liefde dan de liefde voor lekker eten (George Bernard Shaw - 1854)

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

25 apr 2019, 13:30

Hoe lang blijven die eigenlijk goed?
In frigo steken, niet in frigo steken?
U zal begrepen hebben dat ik een liefhebber ben van hard gekookte eieren, 10 à 12 minuten :wink:

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

25 apr 2019, 14:33

Hardgekookte eieren kan je gemakkelijk een dag of 3 in de ijskast bewaren. Gepeld en in water gelegd, dacht ik enkele dagen langer, op voorwaarde dat je regelmatig het water ververst. Maar waarom zou je die moeite doen? Als je zo graag hardgekookte eieren eet, kook ze dan per dag of 2 dagen. Leg ze gewoon bij je groenten, aardappelen die je kook en je hebt geregeld verse eieren.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

25 jul 2022, 00:20

Prima Vera schreef:
25 apr 2019, 14:33
Hardgekookte eieren kan je gemakkelijk een dag of 3 in de ijskast bewaren. Gepeld en ... (enz)
:evil: en deze emoji staat hier terecht. Want de beginzin van deze quote, is klinkklare onzin.
Lees wat ik ondervonden (!) heb.

Ik ging met vakantie, en liet mijn koelkast aan staan, want het bovenste vak was een kleine diepvriezer.
En pas 29 dagen later (ja, ja 29) kwam ik terug thuis in de vooravond en ontdekte in mijn koelkast 3 hard gekookte eieren van net voor mijn vertrek.
Ik heb ze alle drie gepeld, ze uitvoerig bekeken, en aan geroken ... ze alle 3 gehalveerd in de lengte ...en totaal niets verkeerds gemerkt (*) . Ja het heeft, mij ook toen, verbaasd. Ik had wat anders verwacht.

Misschien even uitleggen dat mijn koelkast ook 29 dagen aan één stuk door, niet één enkele keer geopend werd ; ik woon alleen. En dat de temperatuur dus ook 29 dagen omzeggens "constant" is gebleven. En dat er ook geen andere lucht is binnen gekomen.

(*) Gegeten heb ik ze niet ; na 29 dagen was mijn zin in "Biefstuk Frit" te groot om er aan te weerstaan.
Bovendien ... 's anderendaags mocht ik elders mee aanschuiven. Dus .. 6 halve hardgekookte eieren naar de groencontainer.

procman4
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

25 jul 2022, 08:08

Hardgekookte eieren kan je gemakkelijk een dag of 3 in de ijskast bewaren. Gepeld en in water gelegd, dacht ik enkele dagen langer, op voorwaarde dat je regelmatig het water ververst. Maar waarom zou je die moeite doen? Als je zo graag hardgekookte eieren eet, kook ze dan per dag of 2 dagen. Leg ze gewoon bij je groenten, aardappelen die je kook en je hebt geregeld verse eieren.
Simpeler kan het niet zijn.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

31 jul 2022, 01:23

Wel, ik heb de proef eens op de som genomen.
Water aan de kook gebracht, daarin een eetlepel of vier azijn toegevoegd om te beletten dat als er een ei wat barst het eiwit onmiddellijk 'stolt' en niet nodeloos verspreid wordt in het kookwater. de duur van het koken is 12 minuten.
De eieren laat ik daarna afkoelen op een bordje en ze worden, zonder de schaal te verwijderen, op de voorziene plaats in de frigodeur geplaatst.
Eén volle week in de frigo is, voor mij, geen enkel probleem (10 dagen in feite ook niet).
Zelf heb ik echt wel vertrouwen in mijn gekookte eieren en zal ook zeggen waarom ... als reisleider (hobby) naar China heb ik daar regelmatig 'honderdjarige' en 'duizendjarige' eieren bij het eten gekregen. De eersten zien doorzichtig geel de tweeden eerder zwart en doorzichtig groen.
Ben dus nu gerust na mijn eigen experimenten. :wink: