Brood bakken

Er is geen oprechter liefde dan de liefde voor lekker eten (George Bernard Shaw - 1854)

denieske
Lid geworden op: 28 mar 2006, 14:04
Locatie: diegem

01 feb 2019, 16:14

Hallo ik heb weer brood gebakken met een brood oven Panasonic heb er 2 broodkan ovens maar mijn brood is altijd niet zoals het moet van vorm.is wel lekker .kan iemand me een tip.geven .heb al geprobeerd met minder water en minder gist maar het resultaat blijft hetzelfde.stuur een voorbeeld mee
Afbeelding
pluk de dag,want het gaat allemaal zo snel

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

01 feb 2019, 16:44

Ik gebruik altijd all in bloem van Aveve.  Heb je al eens geprobeerd om verse gist ipv droge gist te gebruiken of vice versa?    Eventueel na de laatste rijs je bloem wat platter strijken zodat het op een andere manier uitzet? Of bv een streep in het midden aan te brengen?  't Zijn maar enkele tips.
'k Wil er nog wel bijschrijven dat die kwestie van vorm en uitzicht er voor mij wel ok uitzien, zoals een bakker gaat dat nooit echt zijn hé. Dat is juist het fijne om het zelf te bakken.  Wij hebben een domo trouwens.

denieske
Lid geworden op: 28 mar 2006, 14:04
Locatie: diegem

01 feb 2019, 18:40

dank voor het antwoord ,wat raar is dat mijn meergranenbrood altijd mooi is ,ik gebruik ook bloem van aveve , bloemwit brood en ook bloem voor meergranen brood ,ik denk eens van andere bloem te nemen :)
nog een fijn weekend

groetjes denieske
pluk de dag,want het gaat allemaal zo snel

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

01 feb 2019, 18:47

teveel ovenwerking heeft dat brood
 dus te verhelpen  door langere rijstijd

denieske
Lid geworden op: 28 mar 2006, 14:04
Locatie: diegem

01 feb 2019, 19:43

dank voor het antwoord maar de rijstijd kan ik niet veranderen ,het is een automatisch broodmachien van Panasonic
groetjes denieske
pluk de dag,want het gaat allemaal zo snel

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

01 feb 2019, 21:44

dan zit der maar één ding op
en dat is bloem nemen met minder kwaliteit
minder sterke bloem dus

denieske
Lid geworden op: 28 mar 2006, 14:04
Locatie: diegem

01 feb 2019, 22:08

oké zal proberen met minder sterke bloem ,zal dat eens vragen bij aveve voor minder sterke bloem
dank voor de raad nog een fijn weekend
groetjes denieske :)
pluk de dag,want het gaat allemaal zo snel

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

01 feb 2019, 22:15

verhaegen schreef:dan zit der maar één ding op
en dat is bloem nemen met minder kwaliteit
minder sterke bloem dus
Wat bedoel je met bloem van mindere kwaliteit ?

De bakkwaliteit van bloem word bepaald door de kwaliteit van de gluten vormende eiwiten, en deze heb je het meest bij de harde tarwe .

En de aanduiding van  T45, T55 enz bepaald het aantal zemelen dat overblijft na het zeefden, hoe lager het getal hoe mindet zemelen er nog in de bloem aanwezig is
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

denieske
Lid geworden op: 28 mar 2006, 14:04
Locatie: diegem

02 feb 2019, 10:06

Bedankt voor de inlichting nu weet ik toch wat meer,ik bak ook wel taarten, doe dat graag , :)  nogmaals een fijn weekend,
groejes denieske
pluk de dag,want het gaat allemaal zo snel

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

02 feb 2019, 10:19

Wij hebben onze broodbakmachine weggedaan want het brood was nooit zoals we het wilden.
We kneden het nu met de keukenmachine en verder gaat alles met de hand. We bakken het ofwel in een broodvorm in de oven, ofwel gewoon op de bakplaat.
Wij kopen trouwens onze all-in bloem bij de Albert Heijn (Meesterlijk Broodmeel by Robèrt). Niet zoveel keuze (3 verschillende) maar veel smakelijker dan de mixen van Aveve.

denieske
Lid geworden op: 28 mar 2006, 14:04
Locatie: diegem

02 feb 2019, 10:38

Ja ik heb dat jaren gedaan met een kenwood voor te mengen en bakken in de oven ,maar nu 2 jaar geleden had veel last met de rechter arm voor te kneden ,de docter zegde dat ik moest opletten daar er een scheuring is, en vol kalk in mijn schouder en kon niet opereren daar mijn lijmfeklieren  weg gehaald wegens kanker ,gelukkig was niets aan getast ,en met opereren zou mijn arm dik kunnen worden en dat is pijnlijk ,nu strijk ik hem in met Dexil forte en dat helpt goed,,ja het brood was wel mooi in de oven ,dus daarom ben ik over geschakeld naar de broodoven Panasonic ik heb er 2 en bak er dan 4 tegelijk voor in te vriezen ,ja ben ook volgende week 82 jaar
groetjes denieske
pluk de dag,want het gaat allemaal zo snel

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

02 feb 2019, 11:01

Denieske, ik koop meergranenbloem, fijn, (2 keuzes heb je, dus ook minder fijn), bij Aveve. 
Ik doe alles nog met de hand, ben ook nog wat jonger. 
Als kneden me niet meer afgaat, ga ik het volgende doen : ik laat de Domo machine het kneedwerk doen, haal het dan uit de kuip, breng het mooi in vorm en snijd het bovenaan wat in. 
Dan laat ik het voldoende lang rijzen in de vormen en bak het af in de oven. 
Ik heb nog wel ergens enkele foto's, stuur die wel even door, maar heb ze niet op tablet. 
Misschien ook een ideetje voor u?  Of misschien ook te zwaar? 

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

02 feb 2019, 11:12

Als je het deeg zelf in een warme kamer kan laten rijzen , zal dat proces mogelijk veel gelijkmatiger verlopen.


Afbeelding

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

02 feb 2019, 11:19

patiserie wordt gemaakt met sterke bloem
brood met gewoonlijk middenmoot of nog iets slapper als de middenmoot gemaakt
belgie heeft niks anders als slappe bloem
amerikaanse is sterke bloem
vroeger was het verplicht dat de inlandse bloem gemengd moest worden onder amerikaanse
anders geraakten ze van de inlandse niet vanaf
slappe bloem geeft platte broden
slappe bloem is uiteraard een pak goedkoper
hoe gerafineerder de bloem is , hoe sterker meestal

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

02 feb 2019, 12:24

Reini schreef:ik laat de Domo machine het kneedwerk doen, haal het dan uit de kuip, breng het mooi in vorm en snijd het bovenaan wat in. 
Dan laat ik het voldoende lang rijzen in de vormen en bak het af in de oven. 
 
Zo deden wij het op het laatst ook toen we de Domo nog hadden.