Sjaal breien

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

alfa
Lid geworden op: 22 mei 2020, 19:41

02 feb 2019, 06:45

Mijn 95-jarige moeder kan niet veel dingen meer.
Af en toe leest ze nog een boek ; maar ze vindt breien ook leuk.
Nu wil ze persé een sjaal breien ; maar ze weet niet meer zo goed hoé ze dat vroeger deed.
Wie kan mij verder helpen aan de naam of de beschrijving van een steek die volgens haar begon met: .... een averechtse en dan een omslag en dan moest er ergens iets samen gebreid worden...

Mijn eigen breikunsten zijn niet zo groot ; maar misschien herkent iemand de steek.
Ik hoop mijn moeder te kunnne verder helpen.

DannyVandeVelde
Lid geworden op: 07 aug 2017, 19:30
Locatie: Eeklo

02 feb 2019, 11:55

Kijk hier eens naar verschillende sjaalsteken http://creamour.be/onewebmedia/sjaalsteken.pdf
Macbook air
OS X El Capitan

Sita
Lid geworden op: 21 jul 2013, 07:26

02 feb 2019, 12:03

alfa,

Volgens mij is het de patentsteek.

Een even aantal steken opzetten.

Op de eerste naald: 1 kantsteek  *1 steek rechts - 1 steek averechts afhalen met de draad naar voren (zo krijg je een lus)* steeds herhalen wat tussen de sterretjes staat en eindigen met een kantsteek.

Tweede naald: 1 kantsteek *de averechts afgehaalde steek (van de vorige naald) en de lus samen rechts breien - 1 steek averechts afhalen met de draad naar voren*  steeds herhalen en eindigen met een kantsteek.

Steeds de tweede naald herhalen.



De eerste naalden is het een beetje opletten, daarna wijst het zichzelf uit.

Veel succes en breiplezier voor je mama.



Ik heb snel een testlapje gebreid om het uit te proberen, voor mij was het ook al eventjes geleden :)
Gebreid met naalden nr 3.

Afbeelding

Sita
"Au milieu de l’hiver, j’apprenais enfin qu’il y avait en moi un été invincible." - Albert Camus
alfa

02 feb 2019, 16:41

Heel erg bedankt, Sita ,
Nu kan ik haar verder helpen.
alfa

02 feb 2019, 16:43

DannyVandeVelde schreef:Kijk hier eens naar verschillende sjaalsteken http://creamour.be/onewebmedia/sjaalsteken.pdf
Dankjewel , ik heb het document voor haar geprint !