Ham-radio

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

28 sep 2009, 08:43

telloorlekker schreef:Nu iets anders... Is het in deze gecomputerde maatschappij nog wel nodig een QSL-bureau te hebben om kaartjes te ontvangen of te bevestigen ?
Hoe e-QSL in z'n werk gaat, is me echter niet duidelijk; iemand hier nieuwe stuff over ?
ON3TL
Even hierop terugkomen omdat ik nog altijd repliek verwacht... :wink:

kat6wv
Lid geworden op: 09 okt 2009, 16:51
Locatie: Kortrijk

09 okt 2009, 17:07

Hoi telloorlekker,

Het is altijd wel aangenaam om een qsl-kaartje te krijgen.
Ze zijn allemaal heel verscheiden, soms met een foto van hun kroost,of van hun shack of met mooie tekeningen uit Japan.
Ik heb er zelf nog ooit eentje gekregen uit rusland en dat was een stempel op een stuk schoendoos...
Wat e-QSL betreft, ik hoor daar nog weinig over, je stuurt dan een soort email ter bevestiging die er uit ziet als een qsl-kaart, die moet je dan zelf uitprinten.Heel onpersoonlijk ,vind ik.

vy 73's

kat

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

09 okt 2009, 20:20

Toch heb ik de idee dat het er meer en meer inkomt. Ik hoor nl van tegenstations dat ze er ook meer gebruik van maken. Mij is het echter niet bekend wat de juiste werkwijze is en welk programma daar best voor geschikt is. In mijn lokale vereniging is de plaatselijke QSL-mgr niet erg betrouwbaar; naar ik vernomen heb zou hij zelfs moeilijk te verzenden qsl-kaarten door de versnipperaar halen... je komt er toch nooit achter of het betreffende station je kaart ook daadwerkelijk ontvangen heeft tenzij je er een ontvangstbevestiging van bekomt...

defrans
Lid geworden op: 06 mar 2006, 14:00

14 okt 2009, 14:14

Hallo radiovrienden,

Het leuke aan de hobby van radio is, dat het op enorm veel terreinen plezier kan verschaffen.

Zo ben ik momenteel bezig allerlei antennes voor DX aan het bouwen en als ik dan zoals gisteren op 20 meter een paar US westkust stations (waaronder california !) met een S9 kan ontvangen, is mijn dag weer goed !

Maar ik vroeg me af waar men in de omgeving Brugge nog aan HAM materiaal kan geraken. Zo wil ik een 1:1 Balun kopen , maar ik heb al 4 winkels afgebeld en ze hebben het niet.

iemand tips ?

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

14 okt 2009, 21:35

telloorlekker schreef:
telloorlekker schreef:Nu iets anders... Is het in deze gecomputerde maatschappij nog wel nodig een QSL-bureau te hebben om kaartjes te ontvangen of te bevestigen ?
Hoe e-QSL in z'n werk gaat, is me echter niet duidelijk; iemand hier nieuwe stuff over ?
ON3TL
Even hierop terugkomen omdat ik nog altijd repliek verwacht... :wink:
De radiozendamateurs zijn meestal lid van een club, in nederland bv de VERON en de VRZA . die landelijk overal afdelingen heeft verdeeld in regio's. Indien men een verbinding maakt en een QSL wil verzenden, dan levert men die bij de club in. De QSL manager verzamel alles en stuurt dan éénmaal per maand deze naar het landelijke QSL bureau van het betreffende land. Deze sorteert het op land en verzend naar het betreffende landelijke QSL bureau die het weer verspreid naar de diverse afdeling waar de amateur deze kan afhalen. Heel vaak zit er veel tijd tussen soms wel een jaar of meer. Dus geduld is een schone zaak. :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

12 mar 2010, 20:25

Ik zoek mij lazarus naar de horizontale dipool "Buddipole" en/of de verdelers die dat item te koop aanbieden. Ik kom er niet uit, behalve dan dat Wimo uit Duitsland ze in de aanbieding heeft.
Maar ik vraag het mij af of er in Belgie of Nederland ook verdelers zitten van dergelijke spullen; op de occasie-markt kom ik ze nauwelijks tegen en als... dan is het net voor mijn neus verkocht... :cry:

kat6wv
Lid geworden op: 09 okt 2009, 16:51
Locatie: Kortrijk

12 apr 2010, 09:07

telloorlekker schreef:....In mijn lokale vereniging is de plaatselijke QSL-mgr niet erg betrouwbaar; naar ik vernomen heb zou hij zelfs moeilijk te verzenden qsl-kaarten door de versnipperaar halen... je komt er toch nooit achter of het betreffende station je kaart ook daadwerkelijk ontvangen heeft tenzij je er een ontvangstbevestiging van bekomt...
Dat is straf wat je hier vertelt, telloorlekker, over QSL-manager die niet betrouwbaar zouden zijn... ik zou zoiets nooit durven beweren!
Wat baat zou die QSL-manager daarbij kunnen hebben om de qsl-kaarten te vernietigen? Vergeet niet dat deze persoon dit doet op vrijwillige basis en zonder enige verloning of vergoeding! Het vraagt menige uren per maand om al de QSL-kaarten te verzamelen, te groeperen per QSL-bureau, te verpakken en op te sturen. Uren waar die persoon misschien ook liever aan zijn zender zou zitten om qso'tjes te maken.
Wat ontvangstbevestigingen betreft, ik krijg er soms wel, via de cluster of via e-mail en dat doet zeker altijd plezier!
Soms zit een qsl-kaart heel lang onderweg, ik heb nog eentje gekregen 5 jaar later...

Best 73's en veel plezier met de hobby!

on6wv

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

12 apr 2010, 09:47

kat6wv schreef: Dat is straf wat je hier vertelt, telloorlekker, over QSL-manager die niet betrouwbaar zouden zijn... ik zou zoiets nooit durven beweren!

Soms zit een qsl-kaart heel lang onderweg, ik heb nog eentje gekregen 5 jaar later...

on6wv
QSL !
Ik heb wel weet van dergelijke ongure praktijken; temeer omdat ik destijds -in mijn swl-periode- zelfs helper ben geweest bij een plaatselijke QSL-manager.
Anderzijds is het heden zo, in tegenstelling tot vroeger, dat de QSL-dienst is uitbesteed aan een buitenlands buro (zgn om de kosten te drukken); wat dit betreft kunnen we niet terugvallen op 'onze' mankementen met alle gevolgen vandien.

Niet dat ik er nu rouwig om ben; mijn stapel qsl's zal het nog wel doen en erna is er toch de in opmars komende "e-qsl" (right on time) HI
73's de on3tl

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

13 apr 2010, 13:41

telloorlekker schreef:Ik zoek mij lazarus naar de horizontale dipool "Buddipole" en/of de verdelers die dat item te koop aanbieden. Ik kom er niet uit, behalve dan dat Wimo uit Duitsland ze in de aanbieding heeft.
Maar ik vraag het mij af of er in Belgie of Nederland ook verdelers zitten van dergelijke spullen; op de occasie-markt kom ik ze nauwelijks tegen en als... dan is het net voor mijn neus verkocht... :cry:
waarom maak je deze dan niet zelf?
een linkje hier
Alles is Één en die Éne is Alles.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

17 apr 2010, 19:40

janx schreef: waarom maak je deze dan niet zelf?
een linkje hier
Ik ben niet zo voor plagiaat; anderzijds kan ik dan niet terugvallen op de "garantie"... :lol:

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

17 apr 2010, 20:24

Hoi leloorlekker, welk typpe dipool wil je?voor een frequentie of een multibander.Ik gebruik een multibander van 2x13,5M gevoed met een 300 Ohm lintleiding(vroeger bebruikt bij TV) lengte van de voedingslijn = 20m.deze anten werkt uitstekend.als inpedentie aanpassing gebruik ik een turner MFJ 969. je nag ook de dipool langer maken als je er de plaats voor hebt 73 ON8ZT

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

19 apr 2010, 16:50

ON8ZT schreef:Hoi leloorlekker, welk typpe dipool wil je?voor een frequentie of een multibander.Ik gebruik een multibander van 2x13,5M gevoed met een 300 Ohm lintleiding(vroeger bebruikt bij TV) lengte van de voedingslijn = 20m.deze anten werkt uitstekend.als inpedentie aanpassing gebruik ik een turner MFJ 969. je nag ook de dipool langer maken als je er de plaats voor hebt 73 ON8ZT
Ik zou me willen houden aan de 'robuuste' Buddipole. Goed voor 10-40 m.
Als enige aanpassing nodig lijkt kan ik beschikken over 2 units, nl. een MFJ-971 of de kleinere MFJ-902. Dit alles moet wel 'mobiel' of 'portable' blijven... Ik ben niet zinnens een antennedossier in te dienen dat uiteindelijk waardeloos blijkt ... :?
73 ON3TL

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

20 apr 2010, 18:35

Hoi Telloorlekker.

Voor amateurstaztions is een antenne dossier niet nodig.het type antenne welke ik gebruik doet ook deze banden. en kan in intertert V worden gespannen. Als centrale mast kan je een vishengel of andele mast in kunststof gebruiken,hoogte +- 10 m. Bij mij hangt mijn hf antenne +-8m hoog.

73 ON8ZT :lol:

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

26 apr 2010, 20:36

Mijn portable telescopisch campingmastje kan ook een voedingspunthoogte van 11 meter aan, maar om een dipool straight te plaatsen die iets dergelijks kan overbruggen volstaat de inverted niet. Vandaar dat ik uitkijk naar iets robuster van makelij...

Oliveirus
Lid geworden op: 31 jan 2011, 16:39

12 feb 2011, 04:35

Oei, oei - het laatste bericht dat ik vind dateeert van 2010.
Zijn er geen geïnteresseerden in de radio-hobby meer?