Modelspoor

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

CZ
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:02

11 jan 2006, 17:04

Hallo,

Graag had ik terug willen herstarten met modelspoor. Doch zonder informatie van (deskundige) is dit praktisch niet haalbaar. Vandaar mijn oproep tot info.

Met vriendelijke groeten.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

11 jan 2006, 17:33

Wat versta jij onder "modelspoor" ? Een van treinreplica of deze gekleurde in mijn ondergoed ? :)

marann
Lid geworden op: 24 mar 2004, 21:01
Locatie: Schoten

11 jan 2006, 18:46

Zeg tll, modelspoor heeft toch te maken met treintjes hé. :P Aan CZ, een deskundige moet je niet zijn om te starten hoor. Ofwel begin je met een reeds complete kleine startset en bouw je verder uit naar believen, ofwel probeer je een reeds bestaande situatie na te bouwen. Via een of andere zoekmachine op internet krijg je massa informatie.
Heb zelf Marklin baan, doch buiten gebruik bij gebrek aan kleinzonen.

mvg marcel
Wie op zijn afkomst pocht, is als een aardappel: het beste deel zit onder de grond.

Treintje
Lid geworden op: 09 jan 2006, 19:48
Locatie: Hoboken

18 jan 2006, 18:51

Er bestaat een heel goed forum over modelspoor.
Hierbij de link:

http://www.modelspoormagazine.be/

Ga op deze website naar forum en daar kan je alle vragen stellen die je wil. Ik wil je zelf ook wel helpen als je vragen hebt.
Groetjes

Peter

machinistje
Lid geworden op: 30 jan 2006, 09:54
Locatie: bertem

30 jan 2006, 15:35

Beste CZ, nog een paar links naar modelbouw.


www.meb.gerolf.be
www.modeltreinen.be
www.modelspoor.nl

:wink:

Molenaar*
Lid geworden op: 16 mei 2006, 20:18

14 mar 2008, 13:39

ik wil wel helpen laat iets weten
Eric
Geen rozen, zonder doornen

oldl
Lid geworden op: 28 sep 2005, 22:52
Locatie: Haaltert

15 mar 2008, 11:55

Hallo,

Ook ik ben bereid om op eventuele vragen trachten te antwoorden.Zelf ben ik marklinrijder en bezig over te schakelen naar digitaal.

Groeten
oldl

Molenaar
Lid geworden op: 16 mei 2006, 20:21

15 mar 2008, 18:10

We beginnen
1 marklin Ho 1/87


2 Je hebt 3 soorten sporen
a blikken rails (niet meer verkocht)
b k rails(flexibel)
c c rails (met bedding)

3 Hoe gaat je rijden ?
A analoog
B digitaal
Eric
Geen rozen, zonder doornen

clioke
Lid geworden op: 04 mar 2007, 13:41

14 apr 2008, 18:13

om te oefenen: http://www.dutchtrainz.nl/

Leuk programma!
Het gaat niet alleen over 'Waarom zou ik Linux willen?'. Het gaat ook over 'Waarom zou Linux mij willen?'

destel
Lid geworden op: 03 aug 2007, 22:17

13 jun 2008, 11:22

hallo
Ik ben reeds sedert enige tijd begonnen met digitaal.Vroeger hed ik een analoge baan maar omwille van de vele aansluitingen met electrische draden vind ik nu digitaal veel simpeler .Je kunt er alle kanten,mee uit.Natuurlijk hangt aan alles een prijskaartje .Je hebt dure analoge banen en dure digitale banen.Het hangt ervanaf wat je wilt of kunt spenderen.Een zeer goed website is www.benelux.net. :idea:
Groeten
Destel
destel bh

destel
Lid geworden op: 03 aug 2007, 22:17

13 jun 2008, 11:29

Hello
Ik heb me vergist bij het vermelden van de site van benelux.net .Het moet zijn www.benelux.spoor.net
Sorry
Destel
destel bh

destel
Lid geworden op: 03 aug 2007, 22:17

13 jun 2008, 11:34

Hallo
Nogmaals een rechtzetting.Het heel juiste adres is www.beneluxspoor.net
Sorry
Destel
destel bh

Minidom
Lid geworden op: 26 nov 2009, 12:43
Locatie: Eksaarde

28 nov 2009, 10:06

Hallo beste vrienden, modelspoorders.
Er zijn blijkbaar heel weinig senioren die deze hobby beoefenen of hebben ze voor dit forum geen tijd, want het is natuurlijk een intensieve bezigheid met al zijn facetten en dan wordt de rest meestal aan de kant of op de lange baan geschoven.

Het kan natuurlijk ook schroom zijn, want mensen op leeftijd die nog met treintjes "spelen", worden soms raar bekeken.
Fout, want dit is een hobby als een andere met enorm veel mogelijkheden, waarin bij wijze van spreken ook vele andere hobby's in vervat zitten.
Het is niet alleen het rijden met de treinen, want dat is de kers op de taart, maar voordat het zover is, komt er heel wat bij kijken en ook niet iedereen is in staat om alles tot een goed einde te brengen, vandaar ook dat helpers altijd welkom zijn en dat kan via zo'n forum.

Ikzelf ben al van mijn 10de levensjaar met H0 ( de kleine klassieke treintjes ) bezig, eerst Märklin, daarna bijna alle andere klassieke merken, want ik zocht toen ook goedkoper materiaal omdat ik niet over voldoende financiële middelen beschikte om enkel Märklin aan te houden.
Ik begon toen ook te rijden met het 2-rail gelijkstroomsysteem,want alle andere merken reden meestal niet op het 3-rail wisselstroom systeem van Märklin ( op enkele modellen na !).
Mijn verzameling groeide sterk aan, er werden vele banen aangelegd, tot ik in 1997 mijn droom in vervulling zag gaan, een modeltrein in de tuin op een grote G-schaal, 1/22.5,de vrije natuur werd plots mijn grote treintafel.

Ondertussen is dit ook al zo sterk gegroeid, dat de ganse achtertuin al herschapen is in miniatuurdorp.
Mijn H0-treintjes staan nu blijkbaar voor goed aan de kant, alle tijd en aandacht gaat nu naar de tuinbaan.
Wat is het toch zalig, om tijdens de zomermaanden vanop je terras te kunnen genieten van je treinbaan (tuinbaan) zonder daarvoor tussen de vier muren van je kamer te moeten kruipen, waar het dan nog meestal veel te warm is.

Zo, als kennismaking stop ik ermee, zijn er nog liefhebbers, voor de dag ermee !
Hier enkele fotootjes, die zeggen meer dan al die woorden !

Afbeelding

Afbeelding
Minidom, een treinentuin waar iedereen kan genieten en tot rust komen.

Molenaar*
Lid geworden op: 16 mei 2006, 20:18

01 dec 2009, 08:13

Zeer mooie baan
Dat zou ik wel eens willen bekijken
groeten,
Eric molenaar
Geen rozen, zonder doornen

Minidom
Lid geworden op: 26 nov 2009, 12:43
Locatie: Eksaarde

01 dec 2009, 10:01

Voor de mensen die werkelijk graag een bezoekje willen brengen aan Minidom, geen enkel probleem, stuur mij een mailtje en we spreken verder af.
Tijdens de lente- en Zomerperiode is het natuurlijk het mooiste met bloemen en planten en wordt er ook voor wat extra's gezorgd bij de aankleding, figuurtjes, auto's e.d.
Voor mensen die echt niet zolang kunnen wachten, een aanrader, Minidom in Kerstsfeer.
Vanaf 21 Dec is Minidom versierd met extra kerstverlichting, dus best in de late namiddag en avond te bezichtigen ( het is toch vroeg donker! ).
Het weekend na Kerstmis, 25 en 26 Dec zal ik alvast proberen vrij te houden voor eventuele bezoekers, dus niet twijfelen, laat iets van je horen.

Afbeelding

Op deze foto is maar een gedeelte van de tuin te zien, het oudste gedeelte, maar rechts daarnaast ligt het nieuwe gedeelte, waar deze zomer enorm veel is bijgebouwd, maar daar heb ik dus nog geen foto's van in Kerstsfeer.
Om een idee te geven, op de foto staat het oude deel dat ongeveer 80 m² groot is, terwijl de ganse oppervlakte van Minidom nu ongeveer 200 m² bedraagt.
Minidom, een treinentuin waar iedereen kan genieten en tot rust komen.