Waar pensioen aanvragen

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

03 jan 2019, 18:12

Via " mypension.be " verneem ik dat mijn vroegste pensioendatum : 1 feb 2019 is .
 A. Waar moet ik nu naar toe om dit  in gang te zetten ...vakbond ? 
B. Hoeveel mag mijn vrouw max verdienen om toch nog een " gezinspensioen " te trekken ? 
Groeten 

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

03 jan 2019, 18:55

Je kunt daarmee naar je ziekenkas gaan. Hier in de gemeente gaan we naar het Gemeentebestuur en die zetten alles in gang. Mijn man en ik hebben het alletwee gedaan en voor elk van ons is het even gemakkelijk gegaan. Op nog géén 3 maanden was alles geregeld.
Ik dacht dat je het zelfs rechtstreeks met Mypension kon doen ook.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

03 jan 2019, 19:16

michiel1954 schreef:  A. Waar moet ik nu naar toe om dit  in gang te zetten ...vakbond ? 
 
Ik heb dit gedaan via "mypension.be" , al wat gemakkelijk is.
Je doet je aanvraag max. 1 jaar vóór je op pensioen wilt gaan.
De papieren worden je opgestuurd.
Je vult die in, in "eer en geweten", en dan stuur je die terug.

Of je nu via het gemeentebestuur, ziekenkas of vakbond gaat, het volgt allemaal dezelfde weg hoor.

michiel1954 schreef: B. Hoeveel mag mijn vrouw max verdienen om toch nog een " gezinspensioen " te trekken ? 
 
Als uw vrouw werkt, dan zul je waarschijnlijk zeker geen gezinspensioen krijgen.
Het gezinspensioen bedraagt 5/4 van uw pensioen. (dus uw pensioen + 25% ervan).

simpel gezegd, als uw vrouw een inkomen heeft dat méér dan 1/4 van uw pensioen bedraagt, dan zijn het waarschijnlijk ballekes voor een gezinspensioen.

Dit is wel voor werknemers, niet voor ambtenaren welteverstaan.

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

03 jan 2019, 19:34

Bedankt Vera en Charlie , wat mijn vrouw verdient is zo'n 1/8 van wat ik netto zou ontvangen . Dus dat is wel in orde . Op de site van mypension heb ik gezocht maar niet gevonden ..die link om de aanvraag te doen , ik zal nog eens kijken . 

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

03 jan 2019, 19:47

Laatst gewijzigd door michiel1954 op 06 jan 2019, 07:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

03 jan 2019, 21:58

michiel1954 schreef:Via " mypension.be " verneem ik dat mijn vroegste pensioendatum : 1 feb 2019 is .
 A. Waar moet ik nu naar toe om dit  in gang te zetten ? 
Het kan wel een paar maand duren eer dat de hele papierwinkel in orde is.

Als je dit aangevraagd hebt om vanaf 1 febr. op pensioen te gaan, kan het best zijn dat je de maand februari nog niet uitbetaald krijgt omdat het dossier nog niet rond is. Maar dit krijg je dan wel normaal gezien nadien met terugwerkende kracht.

Wel bij het invullen van de papieren goed zien dat je een bankrekening hebt dat op naam van BEIDE staat (u en uw vrouw) ingeval van gezinspensioen,  anders wordt niet uitbetaald. Dit wordt eerst gecontroleerd door de pensioendienst. Als je er achteraf moet aan beginnen is het allemaal verloren tijd.

Dit zijn de uitbetalingsdata voor 2019:

https://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/pa ... fault.aspx

( bij mij is dat op het einde van de maand 20-24ste )

zibarrie
Lid geworden op: 11 nov 2013, 20:23

03 jan 2019, 22:33

Beste

Uit uw naam kan ik afleiden dat u geboren bent in 1954?
Op uw profiel staat "brugpensioen"

U kan ten vroegste op 01.02.2019.

Vermits u niet aan de voorwaarden voldoet op 01.01.2019, zal u dan deze maand 65 worden? Da zou uw pensioen al lang in orde moeten zijn en moet u helemaal niets aanvragen. Tenzij u in het buitenland woont, maar Oostende lijkt me België :)

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

03 jan 2019, 23:06

Op mijn pensioenberekening staat vanaf 1/02/2019 het mij mogelijk is dat ik met pensioen kan gaan ( 9 maanden voor mijn 65 ) omdat ik aan de voorwaarden voldoe .

zibarrie
Lid geworden op: 11 nov 2013, 20:23

05 jan 2019, 14:08

michiel1954 schreef:Op mijn pensioenberekening staat vanaf 1/02/2019 het mij mogelijk is dat ik met pensioen kan gaan ( 9 maanden voor mijn 65 ) omdat ik aan de voorwaarden voldoe .
Als je over 9 maanden 65 zal worden heb je in principe al allerlei documenten moeten ontvangen en eventueel zelfs je berekening op de wettelijke leeftijd, niet?

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

06 jan 2019, 07:21

Inderdaad , al een hele poos kan ik een en ander nagaan op mypension . De berekening toont mij telkens een ander ( hoger) bedrag  . 
Mijn vraag in het begin was : waar en hoe vraag ik nu mijn pensioen aan op mypension.be ,  ….die vraag heb ik gegoogled en zo kwam ik op de juiste link :

 .https://www.onprvp.fgov.be/NL/about/pag ... nline.aspx

Ondertussen loopt de procedure en ontvang ik binnen kort een positief antwoord of een " njet " ( kom nog maar eens terug binnen een 6 tal maanden ...of zo  .ik word 65 half oktober '19 ) Maar op mijn recentste toestand op mypension.be staat dat ik recht heb op pensioen vanaf 01/02/2019 . En dan heb ik zo'n 18 euro minder ( netto ) 
Bedankt voor de reacties !  :)

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

21 jan 2019, 19:56

Kleine update van mijn situatie , Begin januari ging ik op het voorstel  van de pensioendienst in en heb ik mijn pensioen aangevraagd (  per 1 febr '19 ) via mypension.be . Dat duurt helemaal niet lang binnen de korste keren kreeg ik documenten die ik door RVA moest laten invullen en afstempelen . En ik ontvang in februari mijn of liever ons gezinspensioen . Zo'n 9 maanden voor mijn 65 jaar . Ik ontvang dan wel 18 euro minder per maand . Al bij al heb ik dit gedaan omdat ik dan meer ontvang dan in mijn huidige SWT situatie . En ik ontvang in mei ook al mijn vakantiegeld en mijn vrouw mag rustig blijven werken . 

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

21 jan 2019, 21:14

michiel1954 schreef:.....Ik ontvang dan wel 18 euro minder per maand . Al bij al heb ik dit gedaan omdat ik dan meer ontvang dan in mijn huidige SWT situatie ....
Wijze beslissing.......want éénmaal op swt moet je doordoen tot 65 en kan je niet meer op vervroegd pensioen.
Als het verschil swt-pensioen 300€ of méér is, dan moeten er met die 18€ verschil aan minder pensioenrecht dat ge opbouwt al 20-25 jaar voorbijgaan vóórdat de totaliteit in uw nadeel begint te werken.
De kans dat je eronder ligt is dan groter dan dat je die termijn haalt.

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

29 mei 2019, 13:45

@ Charlie maru

Dit even meegeven ter info !

Deze voorwaarden zijn sinds 1/1/2019 herroepen, en je kan vanaf die datum nu ook terug UIT SWT stappen om vervroegd pensioen aan te vragen! Weliswaar met een lager pensioen ( omdat je geen 65 bent ), maar naar mate de leeftijd stijgt zal ook je pensioen stijgen. Op Mypension.be kan je nagaan hoeveel je trekt op welke datum je op pensioen wil gaan ( simulatieberekening dus ).

Ik ben momenteel op swt en 61 en kan op vervroegd pensioen vanaf 1 juni 2019 als ik wil, maar dit zal mij +- 45€ minder pensioen per maand geven. per jaar extra wachten komt er een klein bedrag per maand bij.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

01 jul 2019, 15:43

Taurusago

Dat hangt af van wat op teller staat hoeveel jaren je hebt gewerkt , en als je op limiet staat , komt er laatste jaar er niks meer bij . Mijn vrouw heeft dat meegemaakt . Je bent altijd beter dat je belt naar de Zuidertoren , en die zeggen u direct wat je moet doen en wanneer .Gratis nr is 1765 en gewoon u rijksregister doorgeven .

En anders ga je naar dienst stadhuis of gemeentehuis en die regelen alles voor jou , en je kan de papieren opvolgen via mypênsioen , en als je kan afprinten en laat ze invullen en wat je zelf kan doe je zelf en verstuurd die naar pensioen Brussel .

Kan trouwens u aanvraag zelf indienen via mypensioen . Moet juist met u ID werken .
En aanvinken komt allemaal op scherm . En de rest volgt van zelf . En alles komt op u scherm hoeveel jaren je hebt gewerkt .En bedrag wat je gaat krijgen .