probleem met berekening pensioen

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

Engelke
Lid geworden op: 06 jul 2008, 10:45
Locatie: Bree

17 jan 2019, 11:07

Hallo,
ik heb het volgende probleem i.v.m. pensioen.
Een vriendin van ons gaat op 1 maart met pensioen.
Ze is een hele tijd geleden getrouwd geweest met een rijkswachter en gescheiden.
Deze rijkswachter is later overleden en ze krijgt er tot op heden een pensioen van.
Ze heeft zelf gewerkt van 1969 tot 1999. Daarna heeft ze niet meer gewerkt, omdat ze dat
pensioen kreeg.
Nu heeft ze een berekening gekregen van haar toekomstig pensioen.

Omdat ze maar 30/45 ste kan bewijzen gaat ze een laag pensioen krijgen.
Ze woont samen met een man onder samenlevingsovereenkomst.

Nu heb ik twee vragen hierover :
1-- Wat gebeurt er met het pensioen van haar overleden ex-man?
2-- In een van de brieven die ze gekregen heeft staat :
ik citeer "' Het rustpensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot wordt geweigerd omdat de
           ex-echtgenoot tijdens de huwelijksperiode geen tewerkstelling als werknemer bewijst "
 Hij was toch werkzaam als rijkswachter.

Graag uw hulp bij deze probleemstelling.

Groeten

Engelke

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

17 jan 2019, 11:56

 De rijkswachter was een ambtenaar (politieambtenaar) , enkel bij werknemers en zelfstandigen heb je nog een deel van hun pensioen.

Engelke
Lid geworden op: 06 jul 2008, 10:45
Locatie: Bree

17 jan 2019, 17:10

Bedankt Wardje voor de snelle respons.
 ik begrijp nu de situatie beter.
toch nog even een vraagje:

Geld dit ook voor het pensioen wat zij tot nu toe kreeg ?
Vervalt dat ook of blijft dit ?

groeten

engelke

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

17 jan 2019, 17:32

Je kan het overlevingspensioen combineren met een eigen rustpensioen, voor zover de som van beide niet hoger ligt dan 110% van het bedrag van het overlevingspensioen voor een volledige loopbaan.
Een voorbeeld ter verduidelijking. Je hebt een rustpensioen van 9.000 euro, jouw partner een van 12.000 euro voor een loopbaan van 42 jaar. Bij overlijden van jouw partner kan je aanspraak maken op hoogstens 12.000 x 45/42 (omrekening naar een volledige loopbaan) x 110% = 14.142,86 euro. Je krijgt dus naast jouw eigen rustpensioen van 9.000 euro ook een overlevingspensioen van 5.142,86 euro.

Heb hier nog iets opgezocht waar je wat aanhebt:
https://www.pdos-sdpsp.fgov.be/nl/pdf/p ... ension.pdf

Voor ambtenaren begrijp ik het volgende:
Ook voor de langstlevende echtgeno(o)t(e) van een ambtenaar speelt de grens van 45 jaar. Hier geldt echter een heel andere regeling: wie 45 of ouder is op het ogenblilk dat hij/zij weduwe/weduwnaar wordt, heeft namelijk recht op het volledige bedrag van het overlevingspensioen. Onder de 45 jaar wordt er ook een bedrag uitgekeerd, maar dit is beperkt tot het gewaarborgd minimumbedrag (? 996,05).

Misschien dat andere forumleden u nog verder kunnen helpen , maar meer weet ik ook niet.
Ingeval van twijfel neem contact op met de pensioendienst als zij het niet weten wie wel?

Engelke
Lid geworden op: 06 jul 2008, 10:45
Locatie: Bree

20 jan 2019, 09:36

Bedankt Wardje,

ik ga contact opnemen met deze diensten.

dank je voor deze info .

Groeten

engelke