JOEPIE

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

24 jan 2019, 11:56

Vandaag voor de eerste keer mijn privé- en ambtenarenpensioen in één betaling gekregen. Ik was erg benieuwd wat het verschil tussen de 2 aparte stortingen en nu tesamen ging zijn.
Wel, ik heb 5,83 euro meer gekregen. Ik kan er niet uit opmaken vanwaar dit verschil komt. Ik word geen belastingen afgehouden, niet voeger en niet nu.
Zijn er die het ook gekregen hebben en wat is het verschil (alleen naar het bruto kijken nietwaar)
Gr.

FransV
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:55
Locatie: zwijndrecht

26 jan 2019, 08:59

doggy schreef:Vandaag voor de eerste keer mijn privé- en ambtenarenpensioen in één betaling gekregen. Ik was erg benieuwd wat het verschil tussen de 2 aparte stortingen en nu tesamen ging zijn.
Wel, ik heb 5,83 euro meer gekregen. Ik kan er niet uit opmaken vanwaar dit verschil komt. Ik word geen belastingen afgehouden, niet voeger en niet nu.
Zijn er die het ook gekregen hebben en wat is het verschil (alleen naar het bruto kijken nietwaar)
Gr.
ik verkeer dan wel niet in het zelfde geval doch ik merkte deze maand  een verhoging van 63 euro bij mijn werknemerspensioen .Ik wist wel van een indexaanpassing  doch was verrast van zulke aanpassing.
Eens rond gehoord bij collega's en bij de ene was er 15 euro bij en bij een andere 40 euro.
Ik ben benieuwd of er geen fout is gebeurd .
vandaag nuchter de dag doorbrengen

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

26 jan 2019, 09:38

Niet enkel kijken naar het netto gestorte bedrag, maar ook eens naar de voorheffing.
Bij mij in deze gevoelig gezakt. De rekening wordt enkel gemaakt bij de eerst volgend belastings aanslag. Terug krijgen of bij bij betalen.
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

26 jan 2019, 09:56

Bij de 2 aparte stortingen gingen er geen belastingen af en ik dacht nu dat samengevoegd is zal er wel een bedragske belastingen afgaan. Maar.... nu ook niets.
Nu ja, al wat ge krijgt daar hebt ge voor gewerkt en bij de belastingen zal er ook niet veel veranderen. Enfin... denk ik toch. Gr.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

26 jan 2019, 10:14

Nagekeken; dat zit enkel in de voorheffing. Al de overige afhoudingen bleven onveranderd.
Misschien weer een dode mus.

FransV
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:55
Locatie: zwijndrecht

26 jan 2019, 14:57

lode schreef:Niet enkel kijken naar het netto gestorte bedrag, maar ook eens naar de voorheffing.
Bij mij in deze gevoelig gezakt. De rekening wordt enkel gemaakt bij de eerst volgend belastings aanslag. Terug krijgen of bij bij betalen.
hier hebt ge volkomen gelijk! Bij mij een verschil van 54 euro!
vandaag nuchter de dag doorbrengen

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

26 jan 2019, 18:05

Als men aan PC-banking doet, kan men alle cijfers zien van het maandelijks pensioen en berekenen en ook de oorzaak zien waarom het anders is. PC-banking toont de ZIV, de solidariteit, de bedrijfsvoorheffing en het netto pensioen. 

-> Het bruto pensioen kan men halen uit de ZIV ( ZIV is 3,55 % ) van het bruto pensioen.
het bruto pensioen van januari is groter dan dat van december en dit met dezelfde verhoging als het netto pensioen. 

-> de ZIV is niet veranderd.
-> de solidariteit is niet veranderd. 

-> de bedrijfsvoorheffing van januari is kleiner dan die van december. 

* * * * * * * * 

De bedrijfsvoorheffing wordt elk jaar aangepast per 1 januari van dat jaar.  En zelfs als er een indexering is in de loop van dat jaar, dat doet die bedrijfsvoorheffing niet verhogen. Dat betekent dat wij waarschijnlijk niet genoeg netto gekregen hebben tijdens de maanden in 2018. Wij hadden recht op een hoger netto pensioen in december en november en wie weet nog andere maanden. Dat verlies krijgen we terug met de belastingverrekening van 2019 ( na 30 juni ).

En dit is altijd zo geweest, ook toen wij aan het werken waren in de jaren stillekes.    
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

27 jan 2019, 09:58

Bij ons gezinspensioen was er deze maand 61 € bij to. het pensioen van december. De vorige jaren was er in januari telkens een verhoging van zo'n 15 € - per maand. Dat was een gevolg van de aanpassing van de voorheffing aan de nieuwe belastingbarema's. Het brutobedrag was hetzelfde als in december. Dat het nu zo veel meer is is omdat de uitwerking van de taks shift op volle toeren werkt.  Een aantal kleine ingrepen maar het uiteindelijke resultaat zou toch meerdere honderden euro winst moeten betekenen.
Concreet voor onze situatie - met gezinspensioen :

- verhoging huwelijksquotiënt
- aanpassing schijf 25 %  met afschaffing van 30 %
- verhoogd bedrag van vrijstelling met verbeterde berekening
- verhoogde vermindering voor pensioen

Ook voor de werknemers, die het verschil zouden moeten zien op hun loonbrief. Daar is tevens de berekening vaan de forfaitaire beroepskosten serieus verbeterd.

Gisteren nog de uitleg aan een buurvrouw moeten geven. Haar pensioen was 28 € hoger , dat van de man niets. Het verschil zat enkel in de toegepaste voorheffing. Netto + voorheffing gaf dezelfde som als in december. Voor haar man  : diens pensioen was in december en nu ook zonder voorheffing.  

In september is er een indexering van 2 % geweest, na overschrijding van de spilindex. De voorheffing is toen aangepast aan het nieuw brutobedrag volgens de bestaande barema's. Een volgende indexering wordt pas verwacht per 1/1/2020.


https://financien.belgium.be/nl/onderne ... berekening
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

27 jan 2019, 15:57

wanton schreef:Bij ons gezinspensioen .....

In september is er een indexering van 2 % geweest, na overschrijding van de spilindex. De voorheffing is toen aangepast aan het nieuw brutobedrag volgens de bestaande barema's. Een volgende indexering wordt pas verwacht per 1/1/2020.   
     
 ........
Een volgende indexering van onze pensioenen wordt pas verwacht per 1/1/2020.

Ondertussen heb ik ondervonden : huisdokter + 1 € duurder. Zijn uitleg = indexatie
Ondertussen lees ik : trein- en bustickets : zoveel en zoveel duurder per 1 februari. Kranten dit weekend .
Postzegels : duurder
Enz.. enz.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
@ opstarter "doggy

Afbeelding

Integendeel :  :evil:   :evil:   :evil: 
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office
Ice

27 jan 2019, 17:46

procman4 schreef:
wanton schreef:Bij ons gezinspensioen .....

In september is er een indexering van 2 % geweest, na overschrijding van de spilindex. De voorheffing is toen aangepast aan het nieuw brutobedrag volgens de bestaande barema's. Een volgende indexering wordt pas verwacht per 1/1/2020.   
     
 ........
Een volgende indexering van onze pensioenen wordt pas verwacht per 1/1/2020.

Ondertussen heb ik ondervonden : huisdokter + 1 € duurder. Zijn uitleg = indexatie
Ondertussen lees ik : trein- en bustickets : zoveel en zoveel duurder per 1 februari. Kranten dit weekend .
Postzegels : duurder
Enz.. enz.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
@ opstarter "doggy

Afbeelding

Integendeel :  :evil:   :evil:   :evil: 
Je vergeet nog: allerlei verzekeringen (indexering, ja?) de komende facturen voor water, elektriciteit, gas, autotaks, brandstof, voeding enz, enz....álles wordt 'geïndexeerd', 'aangepast' en dan.....gewoon 'doorgerekend' aan....de 'klanten'/belastingbetalers.

We krijgen 10€ en schieten er 100€ aan in...want alles stijgt en wordt dan doorgerekend, dat is zelfs geen nul-operatie meer maar pure diefstal===> verarming want de habbekrats dat we meer krijgen dekt al die prijsstijgingen niet....maar alléz, het gepeupel is toch weer tevreden want ze hebben een dooie mus gehad, joepie  :twisted:

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

27 jan 2019, 17:51

vriendin 35€ meer ontvangen
7 jaar privé en 38 jaar Belgische staat
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

27 jan 2019, 18:41

procman4 schreef:Ondertussen heb ik ondervonden : huisdokter + 1 € duurder. Zijn uitleg = indexatie
Ondertussen lees ik : trein- en bustickets : zoveel en zoveel duurder per 1 februari. Kranten dit weekend .
Postzegels : duurder
Enz.. enz. 
 
Ice schreef: 
Je vergeet nog: allerlei verzekeringen (indexering, ja?) de komende facturen voor water, elektriciteit, gas, autotaks, brandstof, voeding enz, enz....álles wordt 'geïndexeerd', 'aangepast' en dan.....gewoon 'doorgerekend' aan....de 'klanten'/belastingbetalers.       .................  :twisted:
@ Ice, 

Ik doe net als jij --> ik gebruikte 2 x enz. enz. (zie rood) ; en jij in 't blauw. Omdat ---->

Ik geen zin heb om een opsomming van 2 blzn. lang te typen. :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil: En jij wellicht ook niet.
__________________________________________

Alleen dit : mijn duiveltje is nog bozer als die van jou.
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office

FransV
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:55
Locatie: zwijndrecht

28 jan 2019, 10:39

wanton schreef:Bij ons gezinspensioen was er deze maand 61 € bij to. het pensioen van december. De vorige jaren was er in januari telkens een verhoging van zo'n 15 € - per maand. Dat was een gevolg van de aanpassing van de voorheffing aan de nieuwe belastingbarema's. Het brutobedrag was hetzelfde als in december. Dat het nu zo veel meer is is omdat de uitwerking van de taks shift op volle toeren werkt.  Een aantal kleine ingrepen maar het uiteindelijke resultaat zou toch meerdere honderden euro winst moeten betekenen.
Concreet voor onze situatie - met gezinspensioen :

- verhoging huwelijksquotiënt
- aanpassing schijf 25 %  met afschaffing van 30 %
- verhoogd bedrag van vrijstelling met verbeterde berekening
- verhoogde vermindering voor pensioen

Ook voor de werknemers, die het verschil zouden moeten zien op hun loonbrief. Daar is tevens de berekening vaan de forfaitaire beroepskosten serieus verbeterd.

Gisteren nog de uitleg aan een buurvrouw moeten geven. Haar pensioen was 28 € hoger , dat van de man niets. Het verschil zat enkel in de toegepaste voorheffing. Netto + voorheffing gaf dezelfde som als in december. Voor haar man  : diens pensioen was in december en nu ook zonder voorheffing.  

In september is er een indexering van 2 % geweest, na overschrijding van de spilindex. De voorheffing is toen aangepast aan het nieuw brutobedrag volgens de bestaande barema's. Een volgende indexering wordt pas verwacht per 1/1/2020.


https://financien.belgium.be/nl/onderne ... berekening
En heeft dit alles nu een invloed op de komende belasting berekening ?
vandaag nuchter de dag doorbrengen

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

28 jan 2019, 12:11

Volgende belastingberekening?  In 2020 jawel. Ik heb al enkele simulaties gedaan. Het resultaat van de belastingafrekening ligt in dezelfde orde als voorheen. Maar ik steek elke maand al meer dan 60 € extra in mijn zak. 
Ik spreek me wel niet uit over elk individueel geval. 

Ik weet dat het voor gepensioneerden niet zo simpel is om nog te 'sparen'. Wij zijn verbruikers. 
Maar ik heb toch vastgesteld dat ons netto-gezinspensioen tegenover december 2017 nu in januari met 111 € is gestegen. Enerzijds door de indexverhoging in september, maar ook door twee aanpassingen aan de nieuwe belastingbarema's. 
Dokter is duurder geworden. Eigenlijk niet, want de terugbetaling is met evenveel verhoogd. Ik betaal 4 €, zoals vorig jaar. Kranten en derg. duurder? Ik heb een abonnement op Trends opgezegd. 

We drinken nog steeds tussendoor een Duvel of Karmeliet. Onze vrouwen gaan een pannenkoek eten. Twee jaar geleden hadden we een gsm van 75 €, nu gebruiken we een smartphone van 500 € en meer.  De TV van 80 cm verhuist naar de keuken of de slaapkamer en maakt plaats voor één van 110 cm. 
Het overkomt ons ook dat op het einde van mijn pensioen er nog een stukje maand over is, maar als we een beetje uitkijken lukt het wel allemaal. Laten we optimisten blijven. 

Groeten. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

28 jan 2019, 12:30

De Wanton is ne gelukkige mens.
Toch tenminste eentje die content is.