Pensioen na overlijden ex man

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

poentje
Lid geworden op: 31 aug 2008, 08:49
Locatie: -Hasselt

04 mar 2019, 19:18

Mijn vriendin die gescheiden is na 23 jaar huwelijk geniet van een klein pensioen en onderhoudsgeld van haar ex echtgenoot. Hij was terug getrouwd maar is nu overleden. Voor haar is het moeilijk rondkomen met een klein pensioen nu. Zij heeft twee kinderen van die man waar er één van overleden is, de andere woont zelfstandig. Mijn vraag is heeft mijn vriendin nu geen recht op een deel overlevingspensioen. Zij heeft geen pc en is ook niet zo erg slim en veel te goed voor deze wereld. Kan iemand mij zeggen wat zij moet doen dan kan ik het haar uitleggen.
Bedankt Poentje

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

04 mar 2019, 20:05

Je mag niet hertrouwd zijn. Maar als het nieuwe huwelijk eindigt door overlijden of echtscheiding dan kan je opnieuw het recht op penstoen laten gelden.
Een echtscheidingspensioen kan alleen vervroegd ingaan als de rechthebbende op hetzelfde moment zelf met pensioen gaat en dus naast het rustpensioen voor echtgescheidenen ook een rustpensioen op basis van zijn/haar eigen beroepsactiviteiten ontvangt.
Dit toch wel pensioen wordt berekend op basis van de bezoldigingen van de ex-partner tijdens de huwelijksjaren. Van elk jaarloon wordt 62,50% bij de berekening meegeteld. Vervolgens wordt het pensioen berekend als een alleenstaandenpensioen, dus voor 60%.

poentje
Lid geworden op: 31 aug 2008, 08:49
Locatie: -Hasselt

04 mar 2019, 22:58

Zij heeft een klein pensioen en is nooit hertrouwd dus alleen.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

05 mar 2019, 00:35

Als echtgescheidene heb je recht op een extra pensioen dat berekend wordt op het verschil in beroepsinkomen tussen man en vrouw tijdens de jaren van het huwelijk. De gescheiden jaren tellen niet mee .De ex man krijgt zijn normale volledige pensioen, maar de ex echtgenote krijgt een toemaatje uit een speciaal fonds.
Let wel: het verschil in beroepsinkomen tijdens het huwelijk moet wel groot genoeg zijn. Ik weet zelf de barema's niet maar ik weet dat ik het nooit gekregen heb.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

05 mar 2019, 15:51

https://plusmagazine.knack.be/recht-en- ... 57609.html

In dit geval zijn er 2 vrouwen die recht hebben op de centen van de overledene.

Stel dat u niet hertrouwd bent, maar uw ex-echtgeno(o)t(e) wel. Als hij/zij dan overlijdt, moet u het overlevingspensioen delen met zijn/haar weduwe of weduwnaar. Uw deel wordt afgetrokken van het globale bedrag. Hoe langer uw huwelijk geduurd heeft, hoe hoger het bedrag van uw overlevingspensioen. U moet dit aanvragen binnen het jaar na het overlijden van uw ex, doet u dat niet dan verliest u uw recht. De weduwe (of weduwnaar) van uw ex krijgt dan het resterende deel. Bedraagt dit minder dan de helft van het globale bedrag, dan krijgt ze/hij toch de helft. Eens deze verdeling gebeurd, is ze definitief. Overlijdt de weduwe (weduwnaar), dan behoudt u uw bedrag. Hertrouwt u, dan behoudt u het overlevingspensioen van uw ex-echtgeno(o)t(e).
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

poentje
Lid geworden op: 31 aug 2008, 08:49
Locatie: -Hasselt

05 mar 2019, 20:00

pastoor schreef:
05 mar 2019, 15:51
https://plusmagazine.knack.be/recht-en- ... 57609.html

In dit geval zijn er 2 vrouwen die recht hebben op de centen van de overledene.

Stel dat u niet hertrouwd bent, maar uw ex-echtgeno(o)t(e) wel. Als hij/zij dan overlijdt, moet u het overlevingspensioen delen met zijn/haar weduwe of weduwnaar. Uw deel wordt afgetrokken van het globale bedrag. Hoe langer uw huwelijk geduurd heeft, hoe hoger het bedrag van uw overlevingspensioen. U moet dit aanvragen binnen het jaar na het overlijden van uw ex, doet u dat niet dan verliest u uw recht. De weduwe (of weduwnaar) van uw ex krijgt dan het resterende deel. Bedraagt dit minder dan de helft van het globale bedrag, dan krijgt ze/hij toch de helft. Eens deze verdeling gebeurd, is ze definitief. Overlijdt de weduwe (weduwnaar), dan behoudt u uw bedrag. Hertrouwt u, dan behoudt u het overlevingspensioen van uw ex-echtgeno(o)t(e).

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

06 mar 2019, 08:02

Poentje.

Wat daar geschreven staat is geldig voor werknemers ( werknemers pensioen ), niet voor zelfstandigen ( pensioen voor zelfstandigen ) en ook niet voor ambtenaren ( staatspensioen )
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

poentje
Lid geworden op: 31 aug 2008, 08:49
Locatie: -Hasselt

07 mar 2019, 12:05

Bedankt allemaal ik heb haar ingelicht. Poentje