solidariteitsbijdrage

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

15 mar 2019, 19:32

Sinds de samenvoeging van beide pensioenen moet ik geen solidariteitsbijdrage meer betalen.
Ik zal dat bedrag maar al opzijzetten zeker tegen dat de belastingen komen?
Dat was toch genoeg per maand vond ik om gepensioneerd te zijn.
Heel mijn werkzaam leven heb ik niet anders gekend dan loonstops, solidariteitsbijdragen en andere restricties. Sommige jaren stond er dan nog het loon bij dat ik zou moeten gehad hebben, indien er geen loonstop zou geweest zijn." Kreitelijk" zeggen ze bij ons.
Ik dacht eens met pensioen dat ik geen solidariteitsijdrage zou moeten betalen.
Niets was zeven jaar lang minder waar...

Ik vind dat verdacht. Nog mensen in dit geval?

zibarrie
Lid geworden op: 11 nov 2013, 20:23

15 mar 2019, 20:03

De schalen van de solidariteitsbijdrage zijn herzien dit jaar. Ik dacht 01.03.2019 (verhoging plafondbedragen).

Mogelijk valt u er net uit nu?

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

16 mar 2019, 00:03

zibarrie schreef:
15 mar 2019, 20:03
De schalen van de solidariteitsbijdrage zijn herzien dit jaar. Ik dacht 01.03.2019 (verhoging plafondbedragen).

Mogelijk valt u er net uit nu?
Dat zou fijn zijn, na zoveel jaren "solidariteit" met mijn medemensen.
Niet dat ik ze dat misgunde, want het zal best wel moeilijk zijn als men maar net de eindjes aan elkaar kan knopen.Ik vrees echter dat die centjes niet altijd op de juiste plaats terechtkwamen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 mar 2019, 06:30

De solidariteitsbijdrage varieert van 0% tot 2% naargelang het totale brutobedrag van uw pensioen en het type pensioen (gezinspensioen of pensioen voor alleenstaande).
Met een individuele levensverzekering of pensioensparen (3e pijler) houden ze geen rekening bij de berekening van de solidariteitsbijdrage.
Concreet voorziet het wetsontwerp de verhoging van de maandelijkse bruto drempelbedragen, die het wettelijk en aanvullend pensioen hernemen, waarboven de solidariteitsbijdrage is verschuldigd :
Voor een alleenstaande gepensioneerde bedraagt de drempel momenteel 2.358,33 euro. Die zal worden verhoogd naar 2594,45 euro;
Voor een gepensioneerde met gezinslast, bedraagt de drempel momenteel 2.726 ,52 euro. Die zal worden verhoogd naar 2.999,51 euro.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

16 mar 2019, 10:38

Als ik het dan niet kan verwijderen door op de knop verwijder te drukken, wel dan wis ik de inhoud van het bericht. Voilà

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

16 mar 2019, 11:52

Heb het uitgewist
Laatst gewijzigd door pastoor op 16 mar 2019, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

16 mar 2019, 15:04

Dat van die 15 jaar is afgeschaft.Telt alleen nog voor betalingen voor 1997

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

16 mar 2019, 15:22

Helena van Troje schreef:
15 mar 2019, 19:32
Sinds de samenvoeging van beide pensioenen ...
Samenvoeging van pensioenen? dat begrijp ik niet.
Helena van Troje schreef:
15 mar 2019, 19:32
Ik zal dat bedrag maar al opzijzetten zeker tegen dat de belastingen komen?
Heeft niks te maken met de belastingen. De basis voor het berekenen van de belasting is het bruto bedrag na aftrek van de ZIV bijdrage en de Solidariteitsbijdrage.

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

16 mar 2019, 17:48

Volgens pastoor telt de solidariteitsbijdrage wanneer je een extra legaal pensioen trekt bovenop een rustpensioen.
Ik denk dat dit niet juist is, maar dat solidariteitsbijdrage iedereen treft die bij het totaal pensioeninkomen een maximum overschrijdt .
Gepensioneerden met een hoog pensioeninkomen betalen toch ook solidariteitsbijdrage ?
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

zibarrie
Lid geworden op: 11 nov 2013, 20:23

16 mar 2019, 18:21

miel schreef:
16 mar 2019, 17:48
Volgens pastoor telt de solidariteitsbijdrage wanneer je een extra legaal pensioen trekt bovenop een rustpensioen.
Ik denk dat dit niet juist is, maar dat solidariteitsbijdrage iedereen treft die bij het totaal pensioeninkomen een maximum overschrijdt .
Gepensioneerden met een hoog pensioeninkomen betalen toch ook solidariteitsbijdrage ?
klopt

zibarrie
Lid geworden op: 11 nov 2013, 20:23

16 mar 2019, 18:22

hovel schreef:
16 mar 2019, 15:22
Helena van Troje schreef:
15 mar 2019, 19:32
Sinds de samenvoeging van beide pensioenen ...
Samenvoeging van pensioenen? dat begrijp ik niet.
Helena van Troje schreef:
15 mar 2019, 19:32
Ik zal dat bedrag maar al opzijzetten zeker tegen dat de belastingen komen?
Heeft niks te maken met de belastingen. De basis voor het berekenen van de belasting is het bruto bedrag na aftrek van de ZIV bijdrage en de Solidariteitsbijdrage.
Samenvoeging waarmee ze bedoelt, sinds de unieke betaling vanaf januari. Ambtenarenpensioen/werknemerspensioen is nu 1 betaling (niet alle ambtenarenpensioenen, de meeste)

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

16 mar 2019, 18:23

Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

16 mar 2019, 18:46

Miel: Volgens pastoor telt de solidariteitsbijdrage wanneer je een extra legaal pensioen trekt bovenop een rustpensioen.

Zo is het bij mij: eerst "vervroegd pensioen" met "extralegaal pensioen" en daarna "rustpensioen" met "extralegaal pensioen".

Vertrekkend van het extralegaal wordt een bedrag berekend dat samen met het pensioenbedrag de solidariteitsbijdrage bepaalt. Bij mij is dat 2 %.


Jaren terug had iedere RVP gepensioneerde een mogelijke solidariteitsbijdrage ( dateert van Dehaene ).
Dat is een aantal jaren terug anders: er is eventueel een solidariteitsbijdrage voor zij die een pensioenverzekering hebben en voor zij die een extralegaal pensioen hebben. Die eventueel ziet men in de berekening van de solidariteitsbijdrage. Hier verder in deze rubriek staat die berekening (komt van de pensioendienst werknemers).
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

16 mar 2019, 19:22

Om de solidariteitsbijdrage te bepalen wordt een eventuele groepsverzekering of extra-wettelijk pensioen omgezet naar een maandelijks bedrag. Dit wordt bijgeteld bij het bruto wettelijk pensioen. Dat resultaat bepaalt of en hoeveel het percentage bedraagt van de solidariteitsbijdrage. Deze wordt dan wel enkel betaald op het wettelijk pensioen.
Vele gepensioneerden betalen nu zo'n bijdrage omdat ze ooit een groepsverzekering hebben ontvangen. Daar is die bijdrage afgetrokken bij de uitbetaling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

16 mar 2019, 19:48

Ik wou dus inderdaad zeggen met de term samenvoeging de unieke betaling sinds januari dit jaar.
Dank voor het antwoord van Zibarrie.
en dank voor de belangstelling van de anderen en alle andere voor mij minder relevante inlichtingen.
Normaal gezien krijg ik bij zulke wijzigingen een berichtje op mypension.
Niet tegen gekomen deze keer.