pensioenberekening

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

huberreke
Lid geworden op: 18 apr 2014, 21:21

21 mar 2019, 18:23

Ik heb ( gehuwd ) een pensioen als ambtenaar bij de spoorwegen.
Mijn belastbaar pensioen per maand bedraagt 2740 eur.
In januari 2020 gaat zijn vrouw op pensioen. Zij zou 405 eur per maand netto krijgen.
Onze vraag is:
Blijft het belastbaar pensioen van mij als ambtenaar hetzelfde.
Indien dit verandert, op welk bedrag kan ik dan rekenen.
Of is het misschien voordeliger om het pensioen van mijn vrouw niet aan te nemen.?

Graag had ik hierop een duidelijk antwoord gekregen.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

22 mar 2019, 07:34

Ik heb ( gehuwd ) een pensioen als ambtenaar bij de spoorwegen. Mijn belastbaar pensioen per maand bedraagt 2740 eur. In januari 2020 gaat zijn vrouw op pensioen. Zij zou 405 eur per maand netto krijgen. Onze vraag is:
Blijft het belastbaar pensioen van mij als ambtenaar hetzelfde. Indien dit verandert, op welk bedrag kan ik dan rekenen. Of is het misschien voordeliger om het pensioen van mijn vrouw niet aan te nemen.?

-> Sedert 2004-2005 heeft elke partner van een huwelijk zijn eigen bruto inkomen, belastingen en netto. Wat uw echtgenote krijgt heeft geen enkele invloed op uw inkomen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

12 apr 2019, 08:50

U kan kiezen tussen een gezinspensioen of allebei uw eigen pensioen, meestal ligt het gezinspensioen hoger. Misschien kan u eens een afspraak maken bij de sociale dienst van uw ziekenfonds, ik weet dat zij de berekening maakten voor een vriend. De sociale dienst van het Ocmw helpt met de aanvraag maar zij doen geen berekening.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

12 apr 2019, 12:30

Er is geen gezinspensioen bij de ambtenaren, ieder zijn eigen pensioen.

Er is een gezinspensioen bij de werknemerspensioenen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

12 apr 2019, 16:39

pastoor schreef:
12 apr 2019, 12:30
Er is geen gezinspensioen bij de ambtenaren, ieder zijn eigen pensioen.
Of eigen pensioen en overlevingspensioen.

sandorgw
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:02
Locatie: kortrijk

13 apr 2019, 09:48

Er is wel belastingvermindering bij het ambtenaren pensioen indien de man/vrouw geen inkomen heeft .
Als ik mij niet vergis werkt het systeem met "schalen" indien de man/vrouw maar een heel klein pensioentje
ZOU trekken .
Dat wil dus zeggen moest de echtgenote haar pensioen( hoe groot ook ) opnemen jij in een andere belastingschaal valt en dus minder netto zal overhouden .

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

13 apr 2019, 13:22

Huberreke,

Sedert 2005 is er geen cumul meer bij de inkomens als men werkt of als men op pensioen is. Elke partner van een huwelijk heeft dan zijn eigen inkomen en zijn eigen belasting. De berekening gebeurt door voor elke partner van een huwelijk de belasting te berekenen en die twee belastingen te cumuleren, beide netto inkomens blijven apart.

* * *

Dat heeft allemaal niets met het pensioen te maken dat gebeurt bij de fiscus op het ministerie van financiën.

Het pensioen van uw echtgenoot is zo klein dar ze geen belasting betaalt. Het pensioen wordt belast vanaf zo een € 1100 per maand ( iets meer, ik zoek dat niet op ).

Het pensioen van uw echtgenoot is zo klein dat een deel van uw inkomen bij haar inkomen gevoegd wordt. Bij de berekening van haar belastingen. betaalt zij eventueel misschien een heel klein beetje belasting en betaalt gij ook een stuk minder belastingen. Maar dat is altijd zo geweest, ook als beiden aan het werk waren. .
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.