goedgekeurd pensioendossier herzien

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

johangel
Lid geworden op: 29 feb 2008, 21:19

29 jun 2019, 22:42

Allemaal, ik heb een vraagje:
kan men een door de FDP goedgekeurd vervroegd pensioendossier herzien wegens omstandigheden, bv. de aanvrager wordt zwaar ziek vóór zijn vervroegd pensioen ingaat, of de echtgenote van de aanvrager sterft, of toch geen goesting om op vervroegd pensioen te gaan of ....
groeten, johan

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

30 jun 2019, 08:36

Dit is geldig voor de werknemerspensioenen.
Wat dit jaar gebeurt wordt aangegeven in het volgend jaar.
Bijvoorbeeld, partner overlijdt in maart 2019, de pensioenberekening wordt geregeld in 2020.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

30 jun 2019, 12:00

In uw pensioendossier zit een brief waarin alle voorvallen staan vermeld die je onmiddellijk MOET aangeven.
Een overlijden staat daar zeker bij, ook wijzigingen in de inkomensten.
Afzien van het vervroegd op pensioen gaan weet ik niet.

Je kan ook altijd eens proberen te bellen met de pensioenkas of handiger is een mail sturen

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

30 jun 2019, 20:01

E.T.

Men mag in de belastingbrief van 2019 geen veranderingen ( overlijden, etc. ) invullen die in 2019 hebben plaatsgevonden.

Die veranderingen heb ik in, mijn geval ( 2018 echtgenote overleden ) aangegeven in haar belastingbrief van 2019.
In de belastingbrief van 2019 is er een vak dat expliciet zegt ( partner overleden in 2018, NIETS voor 2019)
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

johangel
Lid geworden op: 29 feb 2008, 21:19

30 jun 2019, 21:50

pastoor uw antwoorden zijn totaal naast de kwestie
johan

zibarrie
Lid geworden op: 11 nov 2013, 20:23

30 jun 2019, 23:18

Je kan de aanvraag altijd intrekken, en er is geen reden nodig. Ook al is het 'goedgekeurd' en afgehandeld. Zelfs al heb je een betaling ontvangen kan je het steeds terugbetalen.

Vervroegd of wettelijk pensioen (werknemer), maakt geen enkel verschil.

Let wel op indien je wel al je ontslag hebt gegeven of andere zaken geregeld hebt, dat dit mogelijk niet kan worden teruggedraaid. Je werkgever heeft misschien al vervanging gevonden bijvoorbeeld.

Op vlak van je pensioen is er geen enkel probleem. Wel schriftelijk meedelen.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

01 jul 2019, 00:01

Beste johangel,
Wat is nu eigenlijk de bedoeling van uw vraag?,
Er staan 3 of, of , of in
Ik denk niet dat u een juist antwoord mag verwachten.
op uw goedkeuring staat een telefoonnummer en een intern nummer.
Die kan uw dossier behandelen. Alsook de “ gratis “ ombudsman.

Maar de stelling van Zibarrie, daar ben ik het niet mee eens.
Eens een betaling ontvangen? Dan u niet meer terug.
Nog in behandeling? Dan kan er wel iets mee gebeuren, maar met de of,of,of daar kunnen we niets mee doen.

johangel
Lid geworden op: 29 feb 2008, 21:19

01 jul 2019, 12:55

begrijpend lezen eindtermen humaniora!

de vraag:
#kan men een door de FDP goedgekeurd vervroegd pensioendossier herzien wegens omstandigheden?#

dan volgt er bijvoorbeeld, en "bijvoorbeeld" slaat op omstandigheden
en dan komt er een voorbeeld van omstandigheid: #de aanvrager wordt wordt zwaar ziek vóór zijn vervroegd pensioen ingaat #
en de offen geven aan dat er verschillende voorbeelden van omstandigheid worden gegeven.
Tja
johan

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

01 jul 2019, 13:02

johangel

Het beste wat je kan doen is contact nemen met de pensioendienst , maar wij kunnen u daar geen antwoord op geven wat ze gaan zeggen , en dat weet niemand hier op forum .
Is toch de aanvrager zelf die zo stappen moet nemen , en als er wat ongelukkig op de weg komt kunnen de forumleden niks aandoen .
Of de persoon in kwestie zelf kan bellen of zijn vrouw en in bijzijn naar nr 1765 bellen is gratis nr , en heb je dossier nr bij de hand vermeld je die op u telefoon , en stelt gewoon de vraag , dan weet je meteen of je nog afstand kan doen . Is iedere dag bereikbaar tussen 9 en 16 uur op werkdagen .

Of eventueel online eens bekijken dan kan je met u ID .

Ivo63
Lid geworden op: 13 nov 2016, 12:27
Locatie: Genk

01 jul 2019, 19:32

Ik heb enkele jaren geleden mijn pensioen aangevraagd en dit was goedgekeurd vanaf 1-2-2015. Had er toen toch nog geen goesting in en heb gewoon via mypension een mail gestuurd dat ik van gedacht was veranderd en ik op pensioen wenste te gaan op 1-1-2017. Heb toen een nieuwe berekening gekregen en het was in orde

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

01 jul 2019, 19:44

Ivo63

Klopt Ivo63 , maar je kan allemaal lezen op mypension .
Zou dat nog niet vragen op forum , gaat ervoor wat er ook op u weg komt die staan u bij of online .

zibarrie
Lid geworden op: 11 nov 2013, 20:23

01 jul 2019, 20:31

paullamb schreef:
01 jul 2019, 00:01
Beste johangel,

Maar de stelling van Zibarrie, daar ben ik het niet mee eens.
Eens een betaling ontvangen? Dan u niet meer terug.
Nog in behandeling? Dan kan er wel iets mee gebeuren, maar met de of,of,of daar kunnen we niets mee doen.

Oh jawel hoor, je kan steeds terug en zelfs terugbetalen. Geloof me maar ;-)

Groetjes

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

01 jul 2019, 20:42

kan men een door de FDP goedgekeurd vervroegd pensioendossier herzien wegens omstandigheden, bv. de aanvrager wordt zwaar ziek vóór zijn vervroegd pensioen ingaat, of de echtgenote van de aanvrager sterft, of toch geen goesting om op vervroegd pensioen te gaan of ....

johangel, je hebt een pensioendossiernummer ( staat op w dossier ).
Telefoon 1765 ( gratis ) en geef uw pensioendossier nummer, dan kom je terecht bij de persoon die uw pensioendossier gemaakt heeft, en stel daar uw vraag.

Natuurlijk kan je iets laten veranderen. Vragen : ( pensioendossiernummer en 1765 ).
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

02 jul 2019, 18:57

Begrijpend schrijven Humaniora
Hoe kan nu een forumlid u een oplossing geven op uw vraag die of, of bevat.
Neem gewoon de telefoon ( gratis) envraag naar de mogelijkheden.
Als er truken met de duif moeten gebeuren, dan kan ik u wel de juiste richting geven’
Tja, moeilijk ė

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 jul 2019, 09:54

kan men een door de FDP goedgekeurd vervroegd pensioendossier herzien ?
De vraag was anders simpel genoeg :wink: