lijnkaart + 65

Hier is plaats voor vragen en informatie over het openbaar vervoer.
Onlangs zag ik in de trein een man die een boek las. Verder was hij volkomen normaal.
(Marc Callewaert)

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

09 feb 2018, 17:19

hongarije is 65+ openbaar vervoer gratis
ook voor niet inwonenden

Citizens of the European Union countries and Switzerland aged 65 and up can use all public transport lines for free in Budapest (they have to show a valid ID to verify age and nationality if asked by a ticket inspector).

in italy is het dan weer goedkoop , het openbaar vervoer
7€ met de trein van noale tot in venetie
met de bus was het nog minder

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

10 feb 2018, 11:05

GRATIS bestaat eigenlijk niet. De individuele gebruiker van het openbaar vervoer die 65+ is betaalt misschien niet rechtstreeks voor zijn verplaatsing, maar van ergens moet het geld toch komen om de bussen,trams,treinen... en het bijhorende personeel te betalen. Dat zal dan wel door de "staat" =  "de belastingbetaler" betaald worden. En ook de 65+ zal wel op één of andere manier aan die belastingen bijdragen. En indien niet, dan zijn het de anderen die voor verplaatsingen van de 65+betalen, wat eigenlijk dan weer niet eerlijk is.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

13 feb 2018, 10:50

Al dikwijls controle gehad, zowel in de week als in het weekend. Als we niet weten waar naartoe rijden we dikwijls naar 't zeetje en zo hebben we ons kaarten al dikwijls gebruikt en daar ook al controle gehad. Paspoort ook bijhebben. Dus men is best in orde.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

21 feb 2018, 10:36

Voor mensen die geen abonement hebben vind ik zo dom om zwart te rijden, met de GSM kost dit 2€ per rit kan men voor zo een laag bedrag zich laten beboeten ???
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

21 feb 2018, 13:17

mira schreef: .....
Bij mijn weten is er geen enkel Europees land dat gratis vervoer biedt aan 65-plussers. 
.....

mira
Zie wat je "collega" verhaegen schrijft op 09 feb 18. (Slechts enkele vakjes hoger dan deze posting)
Wie van jullie twee heeft het bij het rechte eind ?

p.s. : Budapest staat namelijk op mijn "bucket list" voor de maand mei !

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

21 feb 2018, 14:40

Ik moet mijn vorige statement van juli 2017 herroepen want de regels over ontwaarden zijn veranderd. je moet inderdaad elke rit ontwaarden, dat heeft alles te maken met de verrekening van de kosten voor 65 plussers door de staat aan de lijn. Vroeger, toen we nog niet moesten betalen  gaf de staat per uitgedeeld abo een forfaitaire som aan de lijn. Nu wij moeten betalen en ontwaarden gebeurt die verrekening per ontwaarding, dus daardoor de druk om dit te doen, elke keer je niet ontwaart kost de lijn centen. Ik heb al gehoord van 25€ boete als men je betrapt.
Maar sowieso moeten we ons voorbereiden op een andere en duurdere regeling , de lijn stevent linea recta af op privatisering, dat zie je op verschillende vlakken. De dienstverlening wordt meer en meer gefocust op aantal, niet op bereikbaarheid, dus minder drukke lijnen worden al geschrapt. Is  niet 2020 waarin privatisering van het openbaar vervoer mogelijk wordt? Ik ben zeker dat we dan allemaal meer gaan betalen en minder dienstverlening gaan krijgen.

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

21 feb 2018, 17:57

Denlowie schrijft dat 2euro voor GSM biljet goedkoop is. Een lijnkaart is nog goedkoper, 1,6euro, je moet wel op voorhand een kaartje van 15 (of 16) euro aanschaffen. Ik heb er steeds een in mijn zak en heb mijn gepensioneerdenkaart niet verlengd . Op jaarbasis voor mij een winst van 40 euro.
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

23 feb 2018, 09:26

miel schreef:Denlowie schrijft dat 2euro voor GSM biljet goedkoop is. Een lijnkaart is nog goedkoper, 1,6euro, je moet wel op voorhand een kaartje van 15 (of 16) euro aanschaffen. Ik heb er steeds een in mijn zak en heb mijn gepensioneerdenkaart niet verlengd . Op jaarbasis voor mij een winst van 40 euro.
Ik doe ook maar 4 of 6 ritten per jaar, vrouw heeft wel een abonement want zij rijdt minstens 2 dagen in de week met de bus.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

13 mar 2018, 19:51

Ja of Neen de Mobib-kaart scannen telkens je opstapt en overstapt?
https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijzen/mobib/

Hoe je moet scannen en hoe je niet moet scannen? Zie video:
https://www.youtube.com/watch?v=cHNYG8Aj56s
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

hoshinkido
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:28
Locatie: HOOG EN HEEL DROOG en zonder bubbels ,bubbels genoeg

22 mar 2018, 13:11

flupke2 schreef:
bros schreef:lijnkaart met chip moet je één keer inscannen op bus of tram. lijn vraagt altijd te scannen, dit enkel voor de telling aantal gebruikers. indien je niet meer scant na die eerste keer gebeurt er niks bij controle. de controleur scant je mobit kaart in zijn kastje en kan zien of je die 50 euro betaald hebt of niet.niet meer niet minder
. je mobit kaart is een abonnement en een abonnement hoef je niet te scannen.

al de rest is prietpraat.

groeten bros
de MOBIB kaart MOET je telkens inscannen wanneer je op een bus van De Lijn stapt , ook wanneer je overstapt. En de controleur kan met zijn "kastje" niet alleen zien of je kaart wel degelijk geldig is , maar ook of je ze hebt
ingescand bij het opstappen op de bus waarop je op dat moment zit. Lees maar even na op de link die ik in mijnvorige posting zette, en kijk dan onder "voor welke inbreuk krijg ik een boete type 3"
Daar staat duidelijk vermeld :
•geen geldig abonnement kunnen voorleggen op het moment van de controle;
•uw MOBIB-kaart niet registreren op het voertuig.

Bij een eerste inbreuk krijgt u geen boete. Bij een 2e of 3e inbreuk binnen de 12 maanden wordt wel een boete opgelegd.


helemaal juist wat u zegt :wink:
medion akoya P32010 (MD34140) AMD RYZEN
DDR4 - 8GB ram 1TB harde schijf +256 SSD
telenet fiber . bitdefender plus ( EDGE )

wd
Lid geworden op: 14 aug 2002, 14:20

12 apr 2018, 14:08

Al wie 65+ is en die momenteel gebruik maakt van de "Omnipas" wegens invaliditeit moet die kaart als men nog in het bezit is van die "MOBITkaart" die je destijds betaalde voor 5 euro en alle jaar zo 50 euro betaalde om verder te mogen de bus gebruiken wel die moeten met hun "Omnipas invaliden" naar de lijn dienst abonnementen gaan en die laten omzetten op oude "Mobitkaart" als je die nog hebt.

Zoniet moet je terug 5 euro betalen voor een nieuwe.
Telkens nu moet je ook als invalide je "Mobitkaart" aan het apparaat in de bus inscannen wat je vroeger met je "Omnipas invaliden" niet kon doen daar dit een papieren kaart was.

Die papieren "Omnipas invaliden" is einde April niet meer geldig.Ik ben meegegaan met een vriend naar de lijn dienst abonnementen en die persoon heeft die "Omnipas invaliden" direct overgeplaatst op zijn oude "Mobit kaart" daarna zijn we de bus opgestapt om te proberen en alles werkte prima.
De dwarsliggers laten de treinen rechtdoor rijden.