Pagina 2 van 4

Geplaatst: 22 sep 2015, 14:26
door Itsme
Ik heb al eens voorgehad dat mijn kaart niet kon gescand worden. Er verscheen een rood kruis op het scherm.
Volgens de chauffeur kon er wel wat schelen met het apparaat, maar in principe zou ik de rit apart moeten betalen zei hij.

Ik vraag me af, indien betaald, maar scanner werkt niet goed, en bij controle wat er dan gaat gebeuren? Ook nog een boete?

Re: lijnkaart +65

Geplaatst: 24 apr 2016, 10:12
door nete
bros schreef:het blijft onwaar wat je vertelt.
Dit kan je toepassen op jezelf Bros.

Je MOET de kaart inscannen bij elke instap/overstap. Punt.

Geplaatst: 24 apr 2016, 10:38
door Flashback
Itsme schreef:Ik heb al eens voorgehad dat mijn kaart niet kon gescand worden. Er verscheen een rood kruis op het scherm.
Volgens de chauffeur kon er wel wat schelen met het apparaat, maar in principe zou ik de rit apart moeten betalen zei hij.

Ik vraag me af, indien betaald, maar scanner werkt niet goed, en bij controle wat er dan gaat gebeuren? Ook nog een boete?
Inderdaad ! Je wordt gewaarschuwd dat uw betaling niet correct uitgevoerd werd, en dan moet je op één of andere wijze wél correct betalen.

Geplaatst: 24 apr 2016, 11:06
door denlowie
De kinderziektes zijn er nu al een tijdje uit bij de scanners, omdat er nu al meerdere zijn die de scanners gebruiken vanaf het volgend schooljaar zullen alle scholieren dus ook scannen .

Geplaatst: 24 apr 2016, 13:39
door kitten
Bij controle bekijkt de controleur uitsluitend je kaart hij zal zelden of nooit controleren of je effectief hebt ingescand.
Ik zou zeker nooit extra betalen want eigenlijk ben je correct in orde als je je 50 € per jaar hebt betaald.
En Lowie hier op de tram komt het meer dan eens voor dat je een rood kruis hebt, ik let er gewoon niet op. Ik probeer wel altijd nog een andere ontwaarder.

Geplaatst: 02 jul 2017, 08:53
door hoshinkido
huberreke schreef:Ik heb ook 50 eur gegeven voor de kaart.
Ik zie wel weinig mensen hun kaart scannen op het voertuig.
Wat zou er gebeuren bij controle, indien ge niet zou scannen?
Ik denk dat 90 % van de reizigers niet scant.

dan heeft die persoon pech,en krijgt een grote boete!


ikzelf kocht altijd een 10 rittenkaart :? dat was een duur geval
ik heb dab via de ziekenkas gevraagt ,of in in aanmerking kwam voor een abonnement van 50€. met het document naar het station in brugge,want dat moet u voorleggen. als bewijs (ben 64) en ik gebruik nu 2x pe week de lijn...wat mij veel voordeliger uitkomt ,dan een 10 rittenkaart. rekent maar eens uit :wink:
wat betreft de kaart(en) onder de65jaar is het een abonnement,die kunt u niet scannen,enkel tonen an de bus chauffeur. de kaar voor 65+ die moet u wel scannen,omdat daar een chip inzit!
ziezo hopelijk hebben jullie nu meer info

Geplaatst: 03 jul 2017, 09:51
door telloorlekker
" Auto-stop" is goedkoper, tenminste als men nog een duim vrij heeft en géén asielzoeker bent .... :lol:

Geplaatst: 03 jul 2017, 09:55
door Fokke
Itsme schreef:Ik heb al eens voorgehad dat mijn kaart niet kon gescand worden. Er verscheen een rood kruis op het scherm.
Volgens de chauffeur kon er wel wat schelen met het apparaat, maar in principe zou ik de rit apart moeten betalen zei hij.
Ik vraag me af, indien betaald, maar scanner werkt niet goed, en bij controle wat er dan gaat gebeuren? Ook nog een boete?
Als je je ouwepeeënkaart aan de chauffeur laat zien is dat hetzelfde als een ontwaarding! Naar mijn mening is die uitleg van de chauffeur niet correct!

Geplaatst: 03 jul 2017, 10:27
door denlowie
Fokke schreef:
Als je je ouwepeeënkaart aan de chauffeur laat zien is dat hetzelfde als een ontwaarding! Naar mijn mening is die uitleg van de chauffeur niet correct!

Dit is fout !

In een albatros tram kan je u kaart niet tonen aan de watt man, die moeten gescand worden, als het toestel niet werkt geen probleem, de controleur steek toch je pas in zijn toestelletje en ziet onmiddellijk als het in orde is, en niks te boeten waar haal men dit nu uit !

Geplaatst: 03 jul 2017, 10:48
door Fokke
denlowie schreef:
Fokke schreef: Als je je ouwepeeënkaart aan de chauffeur laat zien is dat hetzelfde als een ontwaarding! Naar mijn mening is die uitleg van de chauffeur niet correct!
Dit is fout !
In een albatros tram kan je u kaart niet tonen aan de watt man, die moeten gescand worden, als het toestel niet werkt geen probleem, de controleur steek toch je pas in zijn toestelletje en ziet onmiddellijk als het in orde is, en niks te boeten waar haal men dit nu uit !
1.2.3. Zodra een reiziger in een voertuig van De Lijn plaatsneemt, moet hij in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs of van een geldige vrijkaart. Hij moet het vervoerbewijs al naar gelang het type vervoerbewijs, laten zien, ontwaarden of registreren bij opstap. Het vervoerbewijs moet geldig zijn voor de volledige rit die hij ermee aflegt. De reiziger moet zijn geldig vervoerbewijs of zijn geldige vrijkaart gedurende de hele reis bewaren en steeds kunnen tonen aan de personen die met de controle zijn belast. De reiziger moet steeds zijn identiteit kunnen bewijzen (art 66 §1van het BVR van 14 mei 2004, gewijzigd bij BVR van 26 januari 2007).
Het is mij al dikwijls voorgevallen dat het ontwaardingstoestel defect was. De chauffeur heeft mij nooit er op gewezen dat hij mij mag doen betalen. Integendeel: Hij verontschuldigde zich steeds voor de niet-werking van dat apparaat...
Trouwens, in Antwerpen veegt de gebruiker zijn gat aan het kopen van een vervoersbewijs!

Geplaatst: 03 jul 2017, 11:45
door denlowie
Fokke schreef:
Trouwens, in Antwerpen veegt de gebruiker zijn gat aan het kopen van een vervoersbewijs!

Nochtans ik rijd zeer sporadisch in Antwerpen 2 a 3 maal per maand van linkeroever naar het center en heb toch dit jaar alleen al 2 maal controle gehad !

Voor mij geen probleem het is betaald !

Geplaatst: 03 jul 2017, 12:20
door Fokke
denlowie schreef:
Fokke schreef: Trouwens, in Antwerpen veegt de gebruiker zijn gat aan het kopen van een vervoersbewijs!
Nochtans ik rijd zeer sporadisch in Antwerpen 2 a 3 maal per maand van linkeroever naar het center en heb toch dit jaar alleen al 2 maal controle gehad !
Voor mij geen probleem het is betaald !
Ik rij al 12 jaar regelmatig met de Lijn: Eerst Stevaertshelemaalgratis en nadien bijna gratis, en de keren dat ik controle heb geweten kan ik op één hand tellen! En dat altijd op rustige lijnen en op rustige momenten! Die keren dat ik in Antwerpen de bus neem heb ik nooit controle gezien.

Geplaatst: 03 jul 2017, 19:27
door denlowie
De controles dit ik had was altijd op den tram op linker oever en altijd al op zondag ochtend !

Geplaatst: 13 jul 2017, 17:05
door kitten
Ik rij al meer dan 60jaar met het openbaar vervoer en nu reeds 17 jaar terug in Antwerpen. ook al jaren met een sociaal en daarna met een 65 plus kaart.
Je moet je kaart nu ontwaarden, maar bij controle kan de lijnman enkel zien of je wel je jaargeld hebt betaald, of je wel of niet ontwaard hebt kan hij niet nakijken. Ten andere het ontwaarden heeft enkel statistische waarde, hoe meer er ontwaard wordt, hoe meer en theoretisch trams zouden moeten rijden, maar dat zie ik zo nog niet direct gebeuren. Toch is het aangeraden om het te doen, maar zelf ga ik ook geen heksen toeren doen om op een overvolle tram nog even aan het ontwaardingstoestel te geraken.
Qua controles moet je echt wel pech hebben, in die laatste17 jaar en frequent gebruiker, heb ik er 3 gehad en wel steeds in Antwerpen Noord richting.
Je hebt een geldig en betaald reisbewijs, het ontwaarden heeft geen invloed daarop.

Geplaatst: 13 jul 2017, 17:35
door mira
kitten schreef:....Je moet je kaart nu ontwaarden, maar bij controle kan de lijnman enkel zien of je wel je jaargeld hebt betaald, of je wel of niet ontwaard hebt kan hij niet nakijken.
De controleur kan inderdaad zien of je kaart geldig is maar hij kan eveneens zien of je je kaart bij het instappen hebt ontwaard, maw of de rit is "geregistreerd".