met openbaar vervoer naar Brussel ( Yser )

Hier is plaats voor vragen en informatie over het openbaar vervoer.
Onlangs zag ik in de trein een man die een boek las. Verder was hij volkomen normaal.
(Marc Callewaert)

riederalp
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:58
Locatie: Vlaams brabant

11 dec 2018, 09:20

Gisteren wou ik de groene jongen uithangen...milieu bewust weet je wel.
wij ( samen met echtgenote )  namen de bus van Grimbergen naar Brussel ( Kaaitheater )
Vertrok om 13 u aankomst 13,45 !
prijs :  3 eu x 2 = 6 eu . Terug 6 eu  Totaal 12 Euro ....12 E U R O !!!!!
Zijn ze zot geworden bij de MIVB, of wa !
Ik vlieg met Ryanair voor 12 eu naar Bergerac of Rodez!!!
Volgende keer met mijn wagen binnen de half uur....lederen zetels....airco ....muziekje...
Ok parking kost 15 eu, maar die 3 extra neem ik er graag bij

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

11 dec 2018, 09:41

zo is dat hé

alsmaar duurder maken zodat de gewone betalende afhaken (niet terugbetalende door werkgevers)
in plaats van het goedkoper te maken , zodat er méér gebruikers der gebruik van zouden maken
telt voor bussen en treinen evengoed
allebei in hetzelfde bedje goed ziek zeg ik

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

11 dec 2018, 11:51

In Duitsland is het nog duurder.
Wij waren gisteren in Wuppertal om er de kerstmarkten te bezoeken.Met een reisbus van Diest naar Wuppertal  ( kost per persoon € 20).Reisbus zette ons af in Wuppertal-Elberfeld, op wandelafstand van de kerstmarkt en winkelcentrum, bleef daar staan en vertrok 's avonds van daar terug. 
Dat was allemaal zo op voorhand voorzien.

In Wuppertal is er ook een tweede grote winkelstraat met kleine kerstmarkt, namelijk in Wuppertal-Barmen.Normaal kan men deze makkelijk bereiken met de "schwebebahn" , dat is een soort tram die niet op sporen rijdt maar aan sporen hangt die boven de bedding van de rivier Wupper zijn aangebracht. ( zie https://www.youtube.com/watch?v=lnZIypeMYwQ )

Omdat deze echter tijdelijk buiten gebruik was werden er vervangbussen ingezet. Wij namen dus deze bus en betaalden € 10,20  voor in totaal ( dus heen en terug) een rit van een goeie 10 à 12  minuten .
Om zeker te zijn heb ik nagevraagd : dat zijn de normale prijzen voor de lijnbussen daar, dus niet enkel voor de vervangbussen van de schwebebahn. Voor deze schwebebahn betaal je als volwassene € 2,80 voor een enkele rit.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

11 dec 2018, 12:00

en in italy pakken goedkoper
luxemburg volgend jaar tegen de zomer,  alles gratis van openbaar vervoer
momenteel kost dat daar 2 € voor heel het land door te crossen

riederalp
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:58
Locatie: Vlaams brabant

11 dec 2018, 15:17

ik ken een beetje de regio Montpellier ( Frankrijk ) om het verkeer uit de stad te houden , voorziet men daar, buiten de stad enorme parkings . Parking + tram = 1 eu voor de parking plus 1 eu p.p. voor de tram. Prijs heen en terug
Prachtige trams met airco
Het kan NOG goedkoper. De steden en dorpen rond Montpellier. Met openbaar vervoer ( bus )  naar montpellier 
prijs 1 eu per persoon. Bus stopt natuurlijk regelmatig , maar dat moet je erbij nemen.
Dit is Montpellier maar ik veronderstel dat er iets dergelijks is in : Bordeaux/ Lyon/Marseille...

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

11 dec 2018, 15:40

Al die zeer goedkope of "gratis"  mogelijkheden voor het openbaar : allemaal goed en wel, de reiziger kan er van profiteren.
Maar wie betaalt dat allemaal? :roll:

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

11 dec 2018, 15:44

dezelfde die het nu ook betalen hoor
of denk je dat we nu der niet voor betalen ?
al die openbare vervoersmaatschappijen krijgen door de staat alles betaald
en de staat dat zijn wij
véél tevéél direkteurs en kaderleden dat dik betaald moet worden , dat is de prijs
allemaal politiek gevormd

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

12 dec 2018, 11:53

verhaegen schreef:dezelfde die het nu ook betalen hoor
of denk je dat we nu der niet voor betalen ?
al die openbare vervoersmaatschappijen krijgen door de staat alles betaald
en de staat dat zijn wij
véél tevéél direkteurs en kaderleden dat dik betaald moet worden , dat is de prijs
allemaal politiek gevormd
Dat wij nu ook al een gedeelte betalen, dat wist ik wel. Maar als ze alles "gratis" maken dan betalen wij ALLES.
Ik vindt dat de gebruiker toch nog altijd een deel zelf zou moeten betalen.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

15 dec 2018, 22:45

3 € is de prijs bij de chauffeur, te mijden  en duurder gemaakt om tijdsverspilling tegen te gaan. Je kan beter een lijnkaart kopen 1.6€ per rit, of een ticket nemen met je GSM of Smartphone. je moet je beter informeren voor je klaagt over de prijs. Met je Phone kost alles juist de helft. 
Buiten enkele uitzonderingen is het openbaar vervoer is onze buurlanden duurder dan bij ons. 
Ben je nog niet op pensioen? anders wordt het weer wat goedkoper. De prijs is relatief , voor mij 52€ rij ik wel 250 tot 300 ritten per jaar. 

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

16 dec 2018, 17:54

met ritten kaart 1.60€ met gsm 2€

Als je naar Nederland Vlissingen de bus naar het center neemt is dit 5 EURO !!

Als de lijn te duur is blijft thuis of neem je wagen je zal dan zien wie het goedkoopst is !


Je kan een uur rijden met een rittenkaart van 1.6€ met welke wagen kan je dit !

Geen enkel vervoer middel buiten de fiets is goedkoper in Belgie dan de lijn !

met een ritten kaart is het de prijs van een halve koffie en die is niet te duur zeker
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

18 dec 2018, 11:07

riederalp schreef:Gisteren wou ik de groene jongen uithangen...milieu bewust weet je wel.
wij ( samen met echtgenote )  namen de bus van Grimbergen naar Brussel ( Kaaitheater )
Vertrok om 13 u aankomst 13,45 !
prijs :  3 eu x 2 = 6 eu . Terug 6 eu  Totaal 12 Euro ....12 E U R O !!!!!
Onlangs de bus genomen van Wenen naar Bratislava.
comfortabele tourbus maar wel een lijndienst met regelmatige dienstverlening, Slovak Lines. 
50 kilometer enkele reis.
voor 7 euro.
14 euro heen en terug.
Ondank is 's werelds loon

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

18 dec 2018, 15:27

Je moet geen appelen met peren vergelijken. Slovakije is een land waar je nog een koffie kunt drinken voor 1 €, de levenstandaard is daar nog aanzienlijk lager. 

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

18 dec 2018, 15:45

dat is wél 98% van de weg in duitsland hoor , en 2 % in slovakije

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

20 dec 2018, 08:02

verhaegen schreef:dat is wél 98% van de weg in duitsland hoor , en 2 % in slovakije

Wenen is Oostenrijk....dus de route loopt niet door Duitsland ! :idea:
Doe wel en zie niet om !

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

20 dec 2018, 10:01

maior domus schreef:
riederalp schreef:Gisteren wou ik de groene jongen uithangen...milieu bewust weet je wel.
wij ( samen met echtgenote )  namen de bus van Grimbergen naar Brussel ( Kaaitheater )
Vertrok om 13 u aankomst 13,45 !
prijs :  3 eu x 2 = 6 eu . Terug 6 eu  Totaal 12 Euro ....12 E U R O !!!!!
Onlangs de bus genomen van Wenen naar Bratislava.
comfortabele tourbus maar wel een lijndienst met regelmatige dienstverlening, Slovak Lines. 
50 kilometer enkele reis.
voor 7 euro.
14 euro heen en terug


.
Niemand belet je om regel matig deze bus te nemen !

Dan ben je natuurlijk niet in Brussel maar in Wenen of in Bratislava!

Wil je je naar Brussel dan zal je de prijs van een bus kaartje moeten betalen, dit is heen en terug 3,20€ als je slim bent anders 4€ heen en terug met GSM
En betalen op de bus is dit dan 6€ heen en terug .

Je kan in Vlaanderen Brugge - Gent doen met de lijn 58 heen  en terug 2 X  50 km voor 3,20€, dus 1,60 enkele reis +50 km en nu uw antwoord ?
Straks zijn we de goedkoopste van  Europa, zeker met de beste dienst regelingen, de lijn 58 om de 30 en om de 60 minuten, 1 X sneldienst en 1 X gewone dienst !

BV: Eeklo  - Zelzate = +25 km  om het halfuur , kost 1,60€ enkele rit  en zet u af in het centrum van Zelzate en het centrum van Eeklo .
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)