met openbaar vervoer naar Brussel ( Yser )

Hier is plaats voor vragen en informatie over het openbaar vervoer.
Onlangs zag ik in de trein een man die een boek las. Verder was hij volkomen normaal.
(Marc Callewaert)

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

20 dec 2018, 13:41

Inderdaad Verhaegen, daar heb je gelijk in, maar volgens is Slovak lines  duidelijk een Slovaaks bedrijf met chauffeurs die waarschijnlijk 350 € per maand verdienen. Ik denk dat het loon van een Lijn chauffeur héél wat hoger ligt en maar goed ook. 

Fox
Lid geworden op: 18 mei 2005, 12:47

24 dec 2018, 15:37

Volgend jaar voor de socialisten stemmen dan is de bus en tram gratis. :o

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

24 dec 2018, 15:52

voor géne éne van die zakkenvullers
die parasieten allemaal

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

30 dec 2018, 11:33

kitten schreef:Inderdaad Verhaegen, daar heb je gelijk in, maar volgens is Slovak lines  duidelijk een Slovaaks bedrijf met chauffeurs die waarschijnlijk 350 € per maand verdienen. Ik denk dat het loon van een Lijn chauffeur héél wat hoger ligt en maar goed ook. 
Slovak Lines is inderdaad een Slovaaks bedrijf.
350 € per maand klopt niet.
Reken maar het dubbele, 700 € per maand netto.
Nog altijd de helft van onze lonen.

Maar daar stelt zich geen probleem, daar het leven in Slowakije maar half zo duur is als hier.
Tegen de tijd dat het leven ginder ook zo duur wordt als hier, zullen de lonen er ook wel verdubbeld zijn.

Dus verhouding inkomen / levensduurte is vergelijkbaar.

Maar ik weet niet met welk soort bus topicstarter riederalp van Grimbergen naar Brussel rijdt.
In ieder geval zijn de bussen van Slovak Lines tussen Wenen en Bratislava moderne en comfortabele tourbussen.
Met inbegrepen in die prijs van 7 euro, een flesje bronwater, en touchscreen met films in elke zetel.
En USB aansluiting voor je tablet of smartphone.
Ik betwijfel zeer sterk of dat bij De MIVB het geval is.
Ondank is 's werelds loon

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

03 jan 2019, 15:40

Brussel Grimbergen is een normale moderne bus van "de lijn"
De langeafstands bussen van de lijn, de zogenoemde snelbussen, zijn ook zoals  reisbussen,  zeer comfortabel . De rit Brussel Grimbergen is een normale stadslijn  en dus een lijnbus, niet te vergelijken. 
Weer hetzelfde, geen appelen met peren vergelijken. 

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

16 jan 2019, 22:22

Onder het "Stevaert effect" werd een busrit in Hasselt "gratis" voor iedereen. Enige tijd later gingen andere gemeenten dat voorbeeld volgen maar dan was het gratis ritje enkel voor 65+of voor kinderen van minder dan 12. Het Limburgs initiatief werd gestaag uitgebreid tot heel België. Zogezegd om de jaarlijkse verliezen van "De Lijn" te helpen delge, zouden de senioren voortaan tegen 50 euro per jaar, onbeperkt met De Lijn mogen reizen. Vervolgens werd dat oorspronkelijk gratis jaarabonnement elk jaar, in alle stilte, wat duurder, momenteel kost het 54 euro. Die prijsverhoging kwam er terwijl er een indexsprong is geweest en de officiële inflatie  ongewoon laag is gebleven, net als de rente op spaargeld.Men kan terecht argumenteren dat niets gratis kan zijn, (behalve misschien een pak slaag*) maar als samenleving betalen wij hoe dan ook de kosten van bepaalde groepen zoals bv. invaliden, oorlogsslachtoffers, werkloze kort-geschoolden, zieken, bruggepensioneerden, cultuurfabrikanten, bedrijfwagenrijders  enz. dat heet solidariteit. Welke argumenten kan men dan aanvoeren om te betwisten dat de groep 65+ aanspraak zou kunnen maken op een gratis bus en trein abonnement ?  Beide parastatalen zouden zwaar verlies lijden. Hoeveel procent groter zou dat verlies worden  door de groep senioren - net zoals nu al een aantal hoge staatsambtenaren- onbetalend te laten reizen. Gratis voor de gebruiker, betalend voor de gemeenschap. Een gezamenlijke pot waaraan de  senioren tenslotte toch ook nog bijdragen. 
* Dat zouden alleen boeren aan hun vrouw geven.  8O
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

17 jan 2019, 10:44

Gratis de lijn is toch een beetje kort door de bocht.

Van alles wat gratis is word op grote schaal misbruik van gemaakt.

54 € of die met een GIO 44€ is dit nu zoveel om één jaar onbeperkt te reizen.

Mijn vrouw gaat elke week met de lijn en met de NMBS door gans Belgie.

Als 54€ voor 12 maanden teveel is wel blijft dan thuis !!
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

17 jan 2019, 11:09

denlowie schreef:Gratis de lijn is toch een beetje kort door de bocht.

Van alles wat gratis is word op grote schaal misbruik van gemaakt.

54 € of die met een GIO 44€ is dit nu zoveel om één jaar onbeperkt te reizen.

Mijn vrouw gaat elke week met de lijn en met de NMBS door gans Belgie.

Als 54€ voor 12 maanden teveel is wel blijft dan thuis !!
Nee, juist omdat het zo weinig is, kan men zich afvragen wat de echte reden is om het niet gratis te laten ? Onder welke vorm zou jij misbruik maken van een gratis treinrit, aan wie zou je daardoor kwaad doen ? Ik vind de symboliek die schuilt achter een "gratis" dienst van de gemeenschap ten voordele van een verdienstelijke of ongelukkige groep (cfr. de warmste week) belangrijker dan de 54 € die men nu, zogenaamd om de schulden van de openbare dienst te verminderen, vraagt. Men zou ook de beheerskosten kunnen beperken, door de senioren gewoon via de chip van hun IK te laten "betalen".
Weet jij ook toevallig wat er gebeurt met de "winsten van de afdeling van "De Lijn" die zich bezig houdt met de publicitaire boodschappen op trams en bussen ? Die zou men bv.ook wel eens kunnen investeren om het comfort dat in sommige oeroude bussen zwaar te wensen overlaat. Op zogenaamde lijnbussen kan men al gauw een uur moeten "zitten" om van stad A naar stad B een uur te" hobbelen" over 22 km.
Ook met de trein reizen in voor senioren geen pretje meer, behalve in grotere gemeenten zijn de stations niet meer of slechts enkele uren toegankelijk. Kaartjes kopen moet dan via een automaat die in alle weer en wind open en bloot is opgesteld en waarvan het "scherm" vaak onleesbaar wordt; hetzij door zonne-relfecties, hetzij door condensatie die het zicht belemmerd, hetzij door vandalisme die het toestel onklaar maken Wie er niet in slaagt tijdig een kaartje uit die automaat te halen, mag dan op de trein meer dan het dubbele van zijn seniorenprijs betalen. Wie geen bankkaart heeft moet ook zorgen voor een gepast bedrag in muntstukken, want met biljetten kan de intelligente automaat niet omgaan.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

17 jan 2019, 16:30

Kaartjes voor de NMBS kan je zeer gemakkelijk thuis aan je pc online kopen, en daar sta je hopelijk niet in weer en wind !
Ik word moe van mensen die altijd zo negatief zijn, zijt gelukkig dat er nog openbaar vervoer is, waar de gemeenschap miljoenen per jaar insteken.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

17 jan 2019, 16:36

Dat denk ik er ook van denlowie.

Ik was me al aan het afvragen:" Zijn ze nu nog altijd niet aangekomen daar in Brussel?"  :? :wink:

Ik denk dat ik mijn 54€ er al dubbel en dik heb uitgehaald dit jaar...
En als je niet al te ver uit de buurt moet zijn dan is je treinticket nog voordeliger als je het tarief van de gezinsbond kan gebruiken.

Het is alleen een beetje minder comfortabel af en toe om op en af te stappen aan bepaalde perrons.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

17 jan 2019, 17:28

denlowie schreef:Kaartjes voor de NMBS kan je zeer gemakkelijk thuis aan je pc online kopen, en daar sta je hopelijk niet in weer en wind !
Ik word moe van mensen die altijd zo negatief zijn, zijt gelukkig dat er nog openbaar vervoer is, waar de gemeenschap miljoenen per jaar insteken.
Ik ben een van die altijd negatieven!  Zal ik dan ook maar blij zijn dat de gemeenschap zoveel miljard zal besteden aan een voorbijgestreefde straaljager ?
Het verschil tussen gratis en € 54 per jaar is verwaarloosbaar, waarom het dan niet gewoon laten vallen ? Hoe kan ik een gratis dienst, die voor mijn leeftijdscategorie is bestemd, misbruiken ? Ook leefgeld en werkloosheid- en ziekteverzekering zouden worden misbruikt, afschaffen dan ook maar ?
Ik ken nog al wat leeftijdgenoten die geen computer hebben of die er minstens niet voldoende van kennen om op de ingewikkelde website van de NMBS een kaartje te bestellen  :idea:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

17 jan 2019, 19:41

Dat betaalsysteem heeft te maken met de manier waarop de staat de lijn vergoed. Het is niet de lijn die gratis uitdeelt , de staat betaalt per abonnement van een 65 jarige een forfait aan de lijn. Dus vroeger als het abo volledig gratis was had iedereen ook diegenen die het nooit gebruikten er één in de bus gekregen, dat kostte de staat dus onnodig geld. Nu men doet betalen krijgt de lijn dus enkel subsidie voor elk betaalt abo, een hele besparing voor de staat, de compensatie voor de lijn die zo minder staatsgeld krijgt is de kleine betaling van 54 per abo. 
Aan de klagers nog eens , wil je niet betalen, laat het dan, wil je genieten van het openbaar vervoer voor een klein prijsje dan neem je het abo wel. Zo eenvoudig is het. 

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

17 jan 2019, 19:55

socrates schreef:Ik ken nog al wat leeftijdgenoten die geen computer hebben of die er minstens niet voldoende van kennen om op de ingewikkelde website van de NMBS een kaartje te bestellen  :idea:
De website van de NMBS is laatst een beetje veranderd van, wat "zo chique in het Engels", interface heet.
Zeg maar van uitzicht veranderd, in het schoon Vlaams, maar daarom niet gebruiksvriendelijker geworden.
Daar heb je een punt Socrates.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

17 jan 2019, 19:58

kitten schreef:Dat betaalsysteem heeft te maken met de manier waarop de staat de lijn vergoed. Het is niet de lijn die gratis uitdeelt , de staat betaalt per abonnement van een 65 jarige een forfait aan de lijn. Dus vroeger als het abo volledig gratis was had iedereen ook diegenen die het nooit gebruikten er één in de bus gekregen, dat kostte de staat dus onnodig geld. Nu men doet betalen krijgt de lijn dus enkel subsidie voor elk betaalt abo, een hele besparing voor de staat, de compensatie voor de lijn die zo minder staatsgeld krijgt is de kleine betaling van 54 per abo. 
Aan de klagers nog eens , wil je niet betalen, laat het dan, wil je genieten van het openbaar vervoer voor een klein prijsje dan neem je het abo wel. Zo eenvoudig is het. 
Men lijkt hier niet te begrijpen dat, los van het bedrag in euro dat, -vergeleken met de prijs van een gewoon ticket- belachelijk laag is; er bijgevolg misschien naar de symboliek van die maatregel kan worden gekeken, Het gaat dan om de vraag of een bepaalde groep in de samenleving, exclusieve gunsten al dan niet mag genieten. Het bedrag is op zich zo buitensporig laag dat men maar moeilijk kan aannemen dat het de Staat of De Lijn om het geld te doen was. Wel is duidelijk dat de groep niet- economisch rendabele burgers,  zoals de "65+ers", geen prioritaire doelgroep zijn voor de politiek. Politiek die voor de rest wel de mond vol heeft over mobiliteit als majeur probleem, maar dan wel miljoenen belastinggeld spendeert aan firmawagens die voornamelijk diezelfde mobiliteit verstikken.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

18 jan 2019, 10:19

Rondkomen met een pensioentje van 1250 euro voor een echtpaar of 1000 euro voor een alleenwonende?
Meer dan 200.000 Vlaamse gepensioneerden vragen zich dat elke maand af.
Voor dergelijke mensen zou ik toch maar niet beginnen van dat een gewoon ticket belachelijk laag is .
Iedere mens reageerd natuurlijk vanuit zijn eigen situatie , maar der zijn der vélen die zelfs niet kunnen reageren wegens  géén kennis of géén geld der voor .
Want als der van dat één een gebrek is , komt de kennis der van voor al de rest ook te kort .

ps.
en bedenk wél , niet iedere mens wordt geboren met dezelfde mogelijkheden , dikwijls zijn de hardste werkers die het minste verdienen