Re: Hello Belgium
Geplaatst: 15 nov 2023, 21:04
Het forum voor elke 50-plusser!
https://www.seniorennet.be/forum/
https://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?f=23&t=211388
Een "prijstechniek" die in deze tijd van inflatie wel meer voorkomt: in plaats van de nominale prijzen te verhogen gaat men het geleverde goed verkleinen. De Lijn krijgt te weinig staatssteun en gaat dan maar het aanbod verminderen. De NMBS doet dat ook maar het wegvallen van een verbinding op een bepaalde lijn valt wellicht minder op. (Treinen die onverhoeds niet komen opdagen of waaraan maar de helft van het gewone aantal wagons hangt.) De Lijn past hier de logica van een privé-bedrijf toe, we zorgen enkel nog voor de lijnen die wij rendabel vinden. De bevoegde minister zal wellicht stellen dat iedereen nu toch minstens één auto heeft, ze gaat bovendien een solide premie geven aan wie een EV wil aanschaffen. (Kostprijs subsidie € 20 miljoen)Hobo schreef: ↑16 nov 2023, 09:35Deze topic startte al in September...maar nu hoor ik op de radio,
dat de LIJN haltes gaat afvoeren...
QUOTE
14 nov. 2023 · Directeur-generaal van De Lijn Ann Schoubs benadrukt dat in dichtbevolkte regio's minstens 95 procent van de inwoners een halte behoudt op maximaal 750 meter …
EINDE CITAAT
Mensen met andersvalide problemen zullen dan de belbus moeten nemen om tot bij een halte te geraken!?
Als Roosendaal in Nederland ligt dan rijden er elke dag meerdere treinen van België naar Nederland en vice versa. Maar ook vanuit Brussel kan men een snelle trein nemen naar Londen of naar Parijs of naar Keulen. die Lijnen zouden evenwel niet echt rendabel zijn.Hobo schreef: ↑25 nov 2023, 16:20Elke avond zie ik op TV een mooie reclame voor de TGV.
Maar dat zal wel de enige internationale trein zijn op onze Belgische sporen zeker?
Of zijn er ook treinen vanuit het U.K. die via de kanaaltunnel verder Europa binnen rijden!?
Ik dacht dat ooit vanuit Nederland treinen op de Belgische sporen reden
WIE? WAAR? WANNEER?een weldenkend liberale politicus
Ook elke vorm van hogesnelheidstrein is eigenlijk absurd voor binnenlands verkeer, die haalt immers nooit het specifieke voordeel van zn snelheid.
Een TGV kan ik bij mijn weten alleen na reservatie krijgen in Antwerpen, Brussel en Luik. Met de hedendaagse stiptheid van de NMBS kan men ook wel even onderweg zijn of zelfs zijn aansluiting gewoon missen.Hobo schreef: ↑26 nov 2023, 16:13Als men een alternatief optelt zoals een vlucht naar Spanje...
= Eerst verplaatsing naar luchthaven,
daar zeker 2 uur te vroeg inchecken
enz... dan zou een TGV zoals in Frankrijk alvast handiger zijn.
Ps.: Kogeltrein Japan zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Shinkansen
Daarom ook dat TGV-lijnen vooral ingezet worden op grensoverschrijdende trajecten (bv tussen Europese hoofdsteden) als alternatief voor korte vluchten per vliegtuig. Geen malloot zal het in zijn hoofd halen een TGV in te zetten om van Brussel naar Antwerpen te sporen. Hopelijk toch.
Behalve als je een vliegtuig in "eerste klas" zou kunnen betalen biedt naar mijn ervaring, een trein nog altijd meer comfort; zelfs al was het maar voor de beenruimte.MichelN schreef: ↑26 nov 2023, 17:00Daarom ook dat TGV-lijnen vooral ingezet worden op grensoverschrijdende trajecten (bv tussen Europese hoofdsteden) als alternatief voor korte vluchten per vliegtuig. Geen malloot zal het in zijn hoofd halen een TGV in te zetten om van Brussel naar Antwerpen te sporen. Hopelijk toch.
In Japan, waarvan eerder sprake, zijn de afstanden, mede door de topografie van het land wel degelijk bepalend. Komt nog bij dat het comfort van de shinkansen vergelijkbaar is met dat van een vliegtuig plus nog tal van andere voordelen.