2 oder 3 frauen platze

Wie samen kan reizen, kan ook samen leven (Simon Carmiggelt)

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

07 jul 2019, 14:31

lorekke schreef:
06 jul 2019, 14:34
Te snel gereden? BOETE!
Verkeerd geparkeerd? BOETE!
Daar kennen ze nochtans in Duitsland ook wat van hoor.
Mijn zus woont in de buurt van Aken, ik kom daar dus vrij regelmatig, en van zodra ik de B/D of NL/D grens over rijd trap ik al op mijn rem. Heb al zoveel boetes gehad daar in de grensstreek!

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

07 jul 2019, 14:34

verhaegen schreef:
06 jul 2019, 17:08

waarom zou dat dan in parkeren wél moeten zijn ?
Daar hebben we het hiervoor al over gehad verhaegen. Lees even terug misschien.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

08 jul 2019, 17:59

Wat betreft de "frauenparkplatz" in Duitsland ben ik even op zoek gegaan.
Uit de onderstaande tekst ( in het duits ) blijkt dat deze aanduiding in Duitsland geen enkele wettelijke grond heeft. De politie zal er dan ook niet op kontroleren of beboeten.
Quote :
"Die Versuchung ist groß: Man(n) ist spät dran, die Verabredung wartet, und es gibt nur einen freien Frauenparkplatz. Hier sollten Männer ihr Auto aber nicht abstellen.

Die Situation kennt jeder Autofahrer. Alle Parkplätze im Parkhaus sind voll, und mehrere Fahrzeuge kreisen bereits auf der Suche nach einer freien Parklücke. Die Behindertenparkplätze an der Einfahrt sind tabu — das ist klar. Aber da gibt es seit einiger Zeit immer mehr speziell gekennzeichnete Stellplätze: "Frauenstellplatz" oder "Mutter-Kind-Parkplatz" steht auf den Schildern. Es ist Ehrensache, dass man den Frauen und Müttern nicht die Parkplätze wegnimmt. Aber ist es wirklich verboten, sich als Mann auf einen Frauenparkplatz zu stellen?

In der Straßenverkehrsordnung (StVO) gibt es keine Frauenparkplätze, Mutter-Kind-Parkplätze oder Familienparkplätze. Alle Autofahrer sind bei der Parkplatzsuche gleichberechtigt. Eine Ausnahme bilden jedoch Behindertenparkplätze. Die Benutzung, Kennzeichnung und Anzahl unterliegt strengen Vorschriften. Private Betreiber von Parkplätzen, Parkhäusern oder Stellflächen können spezielle Parkzonen für Frauen oder Familien ausweisen. Frauenparkplätze befinden sich in der Nähe der Ausgänge oder Treppenhäuser, sind gut beleuchtet und videoüberwacht.

Rechtslage zum Frauenparkplatz ist eindeutig
Männer, die sich auf diese speziell gekennzeichneten Parkplätze stellen, begehen keine Ordnungswidrigkeit im Sinne der StVO. Das Parken auf Frauenparkplätzen ist rechtlich nicht verboten und wird auch nicht von der Polizei kontrolliert. Aber wer hier parkt, verstößt gegen die Hausordnung des Parkhauses. Der Betreiber kann in so einem Fall ein Hausverbot aussprechen.

Parkplätze für Familien oder Mütter mit Kindern sind ebenso wichtig. Meist sind sie breiter als normale Parklücken, sodass auch Kinder in Sitzschalen bequem ein- und ausgeladen werden können. Im Parkhaus-Test empfiehlt der ADAC, dass Parkplätze für Eltern mit Kindern und Kinderwagen mindestens drei Meter breit angelegt und deutlich gekennzeichnet werden sollten.

Fazit: Männer stellen sich auf die normalen Parkplätze — auch, wenn die Suche ein paar Minuten länger dauert. Familien mit Kindern oder Frauen, die nachts alleine unterwegs sind, werden es danken.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

09 jul 2019, 07:26

Ik ken geen duits, dus...… ????

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

09 jul 2019, 14:15

doggy schreef:
09 jul 2019, 07:26
Ik ken geen duits, dus...… ????
Voor wie de duitse tekst niet begrijpt even de vertaling van de tekst :

De verleiding is groot : man is laat , de afspraak wacht en er is slechts één vrije "vrouwenparkeerplaats"
Die situatie kent elke chauffeur. Alle parkeerplaatsen in de parkeergarage zijn bezet, en vele auto's rijden al rond op zoek naar een vrije plaats. De "parking voor gehandicapten "aan de ingang zijn sowieso taboe, dat is duidelijk. Maar sinds enige tijd zijn er steeds meer speciaal gemerkte parkeerplaatsen : " parkeerplaats voor vrouwen" of " parkeerplaats voor moeder en kind" staat op de borden. het is een zaak van eer dat men de vrouwen en moeders die parkeerplaatsen niet wegneemt. Maar is het echt verboden om zich als man op een "vrouwenplaats" te zetten?
In het verkeersreglement ( StVO = Strassenverkehrsordnung) bestaan er géén "vrouwenparkeerplaatsen" of " familieparkeerplaatsen" . Alle chauffeurs zijn hebben het zoeken naar een parkeerplaats dezelfde rechten. Een uitzondering daarop zijn de " parkeerplaatsen voor gehandicapten" Het gebruik ervan, de aanduiding en het aantal daarvan is aan strenge voorschriften onderworpen. PRIVATE uitbaters van parkings, parkeergebouwen of stelplaatsen kunnen speciale parkeerzones voor vrouwen of families aanduiden. Vrouwenparkings bevinden zich in de nabijheid van de uitgangen of trappenkokers, zijn goed verlicht en bewaakt met videoapparatuur.
De wettelijke situatie is zeer duidelijk.
Mannen die zich op deze speciaal aangeduide parkeerplaatsen zetten , begaan geen strafbaar feit in de zin van de verkeerswetgeving. Het parkeren op deze vrouwenparking is wettelijk niet verboden en word ook niet door de politie gecontroleerd. Maar wie er toch parkeert begaat een inbreuk tegen de huisregels van het parkeergebouw. De uitbater kan in dergelijk geval een "huisverbod" uitspreken.
Parkeerplaatsen voor families of moeders met kinderen zijn ook belangrijk. Meestal zijn ze breder dan normale plaatsen, zodat ook kinderen in buggy's makkelijk kunnen in- en uitgeladen worden.
In een test van parkeergebouwen raadt ADAC ( het Duitse Touring ) aan om dergelijke parkeerplaatsen minimum 3 meter breed te maken en duidelijk aan te geven.
Besluit : mannen parkeren op de normale parkeerplaatsen , ook als het zoeken ernaar een paar minuten langer duurt. Families met kinderen of vrouwen die 's nachts alleen onderweg zijn zullen er dankbaar voor zijn.
einde vertaling.

Let wel : deze tekst is geldig voor Duitsland.