combinatie Wenen - Bratislava.

Wie samen kan reizen, kan ook samen leven (Simon Carmiggelt)

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

04 sep 2018, 09:43

Wie heeft daar ervaring mee?
Hoe lang heb je in beide steden nodig om een en ander gezien te hebben?
Ik heb max 2 weken in het totaal, inclusief reistijd.
Ik denk dat dat genoeg is.
Met de auto lijkt me nogal ver.
Nadeel met het vliegtuig is dat je dan voor elke verplaatsing ginder op taxi's of openbaar vervoer moet rekenen.
Het schijnt dat Bratislava klein is, waarschijnlijk kom je daar met minder dan een week wel toe?
Ik hou niet van rushen en zoveel mogelijk attracties bezoeken.
Liever wat minder maar ervan genieten.

Dank om jullie ervaringen te delen.
Ondank is 's werelds loon

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

14 sep 2018, 08:55

Allez mensen, heeft er nog niemand Wenen of Bratislava bezocht?
Ik niet.
daarom dank voor tips.
:)
Ondank is 's werelds loon

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

14 sep 2018, 10:52

Ik ben 2 maal in Wenen geweest.

Eenmaal via het bedrijf ( 7 dagen, plezierreis, vliegtuig, een 20-tal personen met echtgenote ).

Eenmaal in ( 10 dagen, auto en echtgenote ). In Wenen de metro gebruikt. In de Wenen bij de Belgische ambassade heb ik een uitbreiding van het internationaal paspoort aangevraagd om 4 dagen naar Bratislava te gaan (65 km), Dat kreeg ik niet en we zijn terug naar België gekomen.   ,  
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

14 sep 2018, 16:16

Het is al een tijdje geleden dat ik in Wenen was, maar daar kun je rustig alles met het openbaar vervoer doen, het rijdt er perfect en je komt er snel overal mee. Let wel, Wenen is een dure stad voor alles. Ik was nog pas in Bratislava, maar enkel voor één dag, het is een relatief kleine stad, maar wel met een interessante geschiedenis. Veel goedkoper dan Wenen, want nu de hoofdstad van Slovakije een redelijk arm land. Ook daar is  een modern tramnet. Mooi is de tocht van Wenen naar Bratislava met de boot over de Donau. Voor Wenen is een week zeker te kort als je begint aan de vele musea, 
Ik zou 2/3 Wenen en 1/3 Bratislava nemen, maar dit is een zéér persoonlijke benadering van stadsbezoek. 
Vermits Slovakije nu een open Europees land is betaal je er in € en heb je alleen je ID kaart nodig. 
Voor het openbaar vervoer kijk op de universele website over dit onderwerp:  urbanrail.com. 
Veel plezier en vergeet in Wenen geen Sachertaart te proeven. 

Mieke101
Lid geworden op: 20 nov 2016, 10:53
Locatie: halle

01 okt 2018, 10:36

Net terug van een tiendaagse Bratislava-Wenen. We logeerden in Brat vanwege minder duur en spoorden enkele dagen over en weer naar Wenen. Een returnticket kostte ons 14 euro. Je kan ook met de Flixbus voor 4,99 per rit. Bratislava is idd niet zo groot. In een viertal dagen kan je alles in een rustig tempo gezien hebben. Openbaar vervoer is daar heel goedkoop. 70 cent voor een kwartier rijden met tram, bus, trolleybus en zelfs met de trein naar de verder gelegen kleinere gehuchten/dorpen. Langere afstanden navenant..
Voor bv. een bezoek aan het dorpje Pezinok (17km verder)  betaalden we 2,08 euro per returnticket:-)
Met een Bratislavacard van amper 20 euro voor drie dagen kan je de meeste musea gratis bezoeken en je hebt nog andere voordelen/kortingen. Ook openbaar vervoer is inbegrepen.
De musea zijn eerder klein doch voor wat je maar betaalt mag je niet zeuren :-)
Let wel, men spreekt weinig of geen Engels, ook niet in station en toerismebureau.
Wenen is natuurlijk van een ander kaliber. Wij deden de twee wandelingen van reisroutes en een kerkhofbezoek maar geen museumbezoeken. Je hebt daar ook een Wenencard...die is natuurlijk een flink stuk duurder.
Voor een kort tramritje betaalden we op de tram zelf 2,60 euro (of zoiets).
Hier kan je zeker meerdere dagen vullen. 
Je kan ook makkelijk het vliegtuig nemen naar Brat en vandaar voor een prikje de trein of Flixbus naar Wenen opstappen.

groetjes
Mieke

Mieke101
Lid geworden op: 20 nov 2016, 10:53
Locatie: halle

01 okt 2018, 10:39

We zoeken trouwens een antwoord op de vraag waarom we in alle musea van Bratislava enkel bejaarde zaalwachters zagen (bijna uitsluitend vrouwen). Die spraken geen woord Engels.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

05 okt 2018, 13:00

Een vrij eenvoudig antwoord, denk ik. De pensioenen liggen daar in Slovakije zo laag dat de ouderen er een kans krijgen om bij te verdienen in staatsinstellingen zoals musea. Ik denk dat ge nog altijd wel bij de goede ( lees juiste )partij moet zijn, maar daar moet je spijtig genoeg niet allen in Slovakije voor zijn. 

hildje
Lid geworden op: 25 sep 2016, 11:23
Locatie: brecht

06 okt 2018, 09:03

Mieke101 schreef:We zoeken trouwens een antwoord op de vraag waarom we in alle musea van Bratislava enkel bejaarde zaalwachters zagen (bijna uitsluitend vrouwen). Die spraken geen woord Engels.
Dat was ook zo in Rusland De Hermitage in St- Petersburg allemaal norse Russische oudere vrouwen  :D

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

06 okt 2018, 09:58

hildje schreef:
Mieke101 schreef:We zoeken trouwens een antwoord op de vraag waarom we in alle musea van Bratislava enkel bejaarde zaalwachters zagen (bijna uitsluitend vrouwen). Die spraken geen woord Engels.
Dat was ook zo in Rusland De Hermitage in St- Petersburg allemaal norse Russische oudere vrouwen  :D
In Engeland ook, veel oudere dames en heren als oppassers in de kastelen en stately homes.
Dat is omdat dat culturele erfgoed krap gesubsidieerd wordt, en ze dus veel gebruik maken van vriendelijke gepensioneerde vrijwilligers.

Waarom ze in het oostblok nors zijn, dat is dan weer een andere zaak.
Ondank is 's werelds loon

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

15 mar 2019, 09:05

Ik kan de ervaringen van kitten en mieke bevestigen.
Nog even toevoegen:
naar Wenen vliegt men vanaf Zaventem voor minstens 300 euro. (enkel handbagage)
Met Swiss of Brussels Airlines of Austrian Airlines.
Naar Bratislava vliegt men vanaf Charleroi voor amper 60 euro! (enkel handbagage)
Dat is dan wel met Ryanair, waar ik zeer wantrouwig tegenover sta. (veiligheid, stakingen, comfort aan boord, ...)
Vanuit Bratislava geraak je voor amper 7 euro met een comfortabele SlovakLines bus naar Wenen (minder dan een uur rijden).
Voor wie het goedkoop wie houden, is de keuze rap gemaakt.
Ondank is 's werelds loon

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

15 mar 2019, 09:14

kitten schreef:
14 sep 2018, 16:16
Veel plezier en vergeet in Wenen geen Sachertaart te proeven. 
Helaas, zoals gewoonlijk stond daar een lange rij wachtenden aan te schuiven voor hotel Sacher.
Dat hebben we dus laten passeren.
Tip:
In Bratislava zeker taart gaan eten bij konditorei Kormuth. (Zit ook dikwijls stampvol)
Of in het Wienerkafe Mayer (Bratislava).
Chocolate Kafe Maximilian absoluut vermijden. Daar wordt je afgezet, onvriendelijk personeel en slechte service.
Tip voor Wenen:
Aida kafe konditorei. (nabij de Dom)
Ondank is 's werelds loon

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

16 mar 2019, 10:01

maior domus schreef:
15 mar 2019, 09:05
naar Wenen vliegt men vanaf Zaventem voor minstens 300 euro. (enkel handbagage)
Dan heb je óf te lang gewacht met boeken, óf in een drukke periode gevlogen.
Je kan met Brussels Airlines vliegen vanaf 103 euro heen en terug (met handbagage, of 153 euro met gecheckte bagage). Zelfs in de schoolvakantie én op fatsoenlijke uren dan ook nog.