Montenegro en Bosnie

Wie samen kan reizen, kan ook samen leven (Simon Carmiggelt)

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

01 jan 2019, 21:15

Zijn er al leden in Bosnie en Montenegro geweest?  is het daar mooi om eens rond te toeren, en is het de moeite waart, we willen eens op rondtoer gaan door Slovenie,  Kroatie, Montenegro en Bosnie.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

04 jan 2019, 14:30

Heel het oude Joegoslavië is mooi, maar wel heel verschillend qua regio. Vergeet niet er is een katholiek deel ( Slovenie en Kroatie) , een orthodoxs deel ( Servie) een moslim deel ( Bosnie ) Montenegro is een mengeliing van moslim en katholiek. ook de landschappen verschillen enorm, bovenaan is het net Oostenrijk en onderaan lijkt het wat op Griekenland. En het grootste verschil zit hem in de kust streek ( wel bjjna 1000km lang) en  het binnenland. Aan de kust is alles nu aangepast aan de moderne tijd , men verstaat er meer en meer vreemde talen, Engels vooral. Het binnenland daarentegen zeker het zuidelijke deel is nog heel ongerept. Ook is er het deel ( rond Sarajevo) dat nog zwaar beschadigd is door de oorlogen van de 90er  jaren, aan de kust is daar nog weinig van te zien. 
Denk er ook aan als je met je eigen wagen gaat dat niet alle binnenlandse banen up to date zijn. Het hangt ook af van welke wagen je hebt of er gemakkelijk een garage te vinden is. 
Veel hangt af van af wat je juist zoekt, want er is heel veel aanbod voor allerlei zaken., kunst, geschiedenis, natuur. 
Hoogtepunten:
De meren van Plitvice in Slovenie, unieke natuur en watervallen
De grotten van Postogna, de grootste van Europa 
Split, het Romeinse erfgoed
Dubrovnik, voor mij één van de mooiste oude steden ter wereld
Sarajevo, een nog gedeeltelijk Ottomaanse stad
Budva , de enige zuiderse fjord,  in Montenegro
Ik kan zo eindeloos verdergaan, want dan heb ik het nog niet over de honderden eilanden groter en kleiner, Krk  bijvoorbeeld of Hvar
Het is een stuk van Europa dat eigenlijk te groot is voor één reis, Noorden, midden en zuiden  apart dat is beter. 
Veel reisplezier

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

09 jan 2019, 15:06

Dank u wel voor de uitleg, we gaan in Bosnie Mostar bezoeken en in Montenegro de baai van Kotor en Perast, het is een rondreis door Dalmatie.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

Dirk 3
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:40
Locatie: Sint Niklaas

10 jan 2019, 03:42

Vertaling Montenegro volgens Pom; kombovendikkeneus

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

10 jan 2019, 16:05

goed gezien, al is het natuurlijk en ook volgens de natuur daar "zwarte bergen"