Vetvlekken op klinkers

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Janna
Lid geworden op: 19 jun 2010, 16:19

26 aug 2017, 20:26

Heb zakje gemalen parmezaankaas laten vallen op een terras waar juist nieuwe klinkers op geplaatst waren en heb dit niet direkt verwijderd. Geeft nu heel vettige vlekken die er niet meer af gaan.
Reeds Mr Proper en Dreft afwasprodukt geprobeerd en nu fijn zand op gestrooid, geen resultaat.

Iemand een ander idee ?

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

26 aug 2017, 21:28

Het Dasty gamma ( Zeeman) en HG ( overal) bevatten wel producten die geschikt " kunnen " zijn.
Zoutzuur is goed ,maar kan de klinker beschadigen.

Ik zou, de klinker eruit halen en er een nieuwe zetten. Wel wat werk, maar doeltreffend.
Gast

26 aug 2017, 21:33

Mijn idee is dat het vet van die kaas in de poriën van die steen getrokken zijn en daar natuurlijk gestold is. Je kunt niet in de poriën omdat het kuisen oppervlakkig is en niet echt tot in de poriën gebeurt. Ik zou gewoon proberen met kokend water deze substantie terug vloeibaar te maken en dan onmiddellijk dat fijn zand op strooien, terwijl het water nog warm is, zodat het fijn zand deze substantie kan opslorpen. Terug afborstelen en dit verschillende malen herhalen.
Komt niet via het internet maar zo zou ik het proberen. De kans bestaat ook dat dit vet in de steen zelf getrokken is en dan valt er weinig aan te doen. Mettertijd zal dit vanzelf verdwijnen maar het kost veel tijd en geduld. :wink:

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

26 aug 2017, 22:31

Onze dochter heeft enkele jaren geleden zo een "meerarmige" kaarsen houder met enkele brandende kaarsen omgestoten op de terrasvloer (klinkers).

Ik weet niet wat ze gedaan hebben om dit te verwijderen, maar ik zie daar nu niets meer van.

Is dit met de tijd gewoon verdwenen?

Ik zal het haar eens vragen.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

26 aug 2017, 23:40

:!: verwijderen kaars- en ander vet .... zeker proberen met bruinpapier en heet strijkijzer.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

27 aug 2017, 07:10

Janna,
Met SWEEP-OIL dat is een vloeibare transparante gel die olie en vetten absorbeert op een veilige manier.
SWEEP-OIL is een product van de groep ACR-Cleaning Products Belgium nv .
Giet de vloeibare gel, en verdeel het product zorgvuldig over het te reinigen oppervlak.

Laat SWEEP-OIL zich inwerken gedurende ongeveer 20 minuten, liefst onverdund. Het absorbeert de olie- of vetachtige substantie uit het behandelde oppervlak en verpoedert. Wat overblijft kan je opvegen of opzuigen.
Is aan te kopen bij firma's die betonklinkers verkopen.
Acetone is ook goed , erop gieten laten inweken (afhankelijk van de vlek), wegspoelen met water (steeds veiligheidsbril dragen) en dan met staalborstel licht op de vlek wrijven ( meestal is de vlek verdwenen )









:)

berretz
Lid geworden op: 08 jan 2014, 08:34
Locatie: 2070

27 aug 2017, 08:13

Tegels omdraaien.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

27 aug 2017, 08:18

janna,

Als men problemen heeft met alles wat een huis betreft,
dan tikt men in google: Livios vet vlekken in klinkers

http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ ... derhouden/
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

moeschi
Lid geworden op: 03 jul 2004, 23:24
Locatie: sint katelijne waver

27 aug 2017, 09:13

Heb frietvet op mijn tegels gehad, met een sopje van soda was het er zo goed als uit, soda ontvet.
Na een jaar niets meer te zien. Soda werd vroeger veel gebruikt om overalls van garagisten die werden een nachtje in de week gezet en dan gewassen. Bij een drogist kan je dat nog altijd krijgen.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

27 aug 2017, 11:28

moesch soda kan je overal in de supermarkten kopen, soda is een sterke ontveter en ontgeurder, maar straffe soda, dus soude caustics is 10 maal sterker voor het vet maar moet met kokend water gebruikt worden en met goede handschoenen, is zeer gevaarlijk voor brandwonden.

Als je het met om het even wat gedaan heeft, doe er dan even gewoon krijt over en al het vet komt naar boven in het krijt !

Ik heb me al meermaals afgevraagd waarom mensen klinkers legen voor terrassen, je moet maar even een likeur op morsen heb je al prijs, en na 10 jaar worden klinkers ook zeer vuil !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

27 aug 2017, 15:32

denlowie schreef:Ik heb me al meermaals afgevraagd waarom mensen klinkers legen voor terrassen, je moet maar even een likeur op morsen heb je al prijs, en na 10 jaar worden klinkers ook zeer vuil !
Even een pastoorke doen, internetzoektermen: gemorste likeur van klinkers verwijderen.
Een simpele hogedrukreiniger kan wonderen doen.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

27 aug 2017, 18:27

MichelN schreef: Een simpele hogedrukreiniger kan wonderen doen.
En zeker éne met stoom !!
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

31 aug 2017, 09:54

De ene atoombom is ook de andere niet ; of hoe men zich van "spons" kan vergissen hé... :lol:

pomponneke
Lid geworden op: 04 okt 2012, 16:02
Locatie: aartselaar

31 aug 2017, 13:41

ossegalzeep is ook een middel, verkrijgbaar bij de drogist. Is een blokje, wat afschrapen in heet water, op de vetvlek deppen en laten intrekken.
spreekbeurt persoonlijke veiligheid

Mieke101
Lid geworden op: 20 nov 2016, 10:53
Locatie: halle

28 dec 2018, 12:04

Vroeger stond onze bbq op klinkers..... veel vetvlekken als gevolg..... wat Dreft afwasmiddel er op en de regen deed de rest  :D