Onroerend goed

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.
MaLoReg

30 dec 2018, 11:43

Heb net een vraag gekregen die ikzelf niet correct kan beantwoorden en ook op Google vind ik niet het antwoord.
Iemand heeft zonet zijn huis verkocht via een makelaar.
Op die eigendom loopt nog een lening tot 2030.
Ipv de lening direct terug te betalen wilt de (vorige) eigenaar (verkoper) de lening laten lopen en die maandelijks te betalen om de opbrengst van de verkoop te investeren in het buitenland.
Waar juist kun je vinden of dit toegelaten is of niet?

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

30 dec 2018, 11:57

Voor zover mij bekend mag je een huis waarop nog een hypotheek loopt NIET verkopen zonder VOORAFGAAND  het volledige nog openstaande bedrag " kapitaal" + een verbrekingsboete te betalen.
Dat zou de makelaar moeten weten en de verkoper had zich beter EERST bij zijn bank geïnformeerd.
MaLoReg

30 dec 2018, 12:01

Hierin zul je mss gelijk hebben maar dat was niet de vraag die deze persoon mij stelde.
(dus die raad vroeg men mij niet en daar bemoei ik mij niet mee). (Ook al zou dit zo zijn,
dan nog is het erg onlogisch dat iemand eerst de lening moet terugbetalen (van welk geld dan?). 

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

30 dec 2018, 12:13

MaLoReg, denk toch eventjes na, als je een lening aangaat bij de bank voor de aankoop van een huis, dan is dat huis toch eigendom van de bank, en als je het verkoopt, dan bega je contractbreuk, zo simpel is dat.
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
MaLoReg

30 dec 2018, 12:19

Het is NIET mijn huis en de vraag kwam ook niet van mij maar het logische van je antwoord zie ik niet
in gezien deze persoon gewoon de maandelijkse afbetaling wilt laten doorlopen en ik kan deze mensen geen antwoord geven indien het niet gestaafd is door een officieel antwoord-ergens moeten daar toch richtlijnen over bestaan.
Soms zijn zaken onzinnig zoals bvb: eerst je eigendom terug betalen voor aleer je het moogt verkopen????? Hoezo?? Het geld voor terugbetaling haal je toch pas uit de verkoop, ik bedoel maar.......wie stelt nu zulke onzinnige regels op.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

30 dec 2018, 12:48

MaLoReg schreef:... dan nog is het erg onlogisch dat iemand eerst de lening moet terugbetalen ... 
Het is heel logisch. Die lening is gedekt door een hypotheek, en die moet eerst gelicht worden. Het kan toch niet zijn dat een koper zijn huis kwijt raakt omdat de verkoper zijn lening niet afbetaalt!
MaLoReg schreef: (van welk geld dan?). 
Dat wordt afgetrokken van de opbrengst van de verkoop.
De notaris regelt dit alles. Normaal krijgt men van de notaris een paar weken voor het beschrijven van de verkoop een Afrekening verkoper. Men krijgt eveneens van de notaris een bevestiging terugbetaling hypothekair krediet.

p.s. Ik heb mijn huis twee jaar geleden verkocht.
MaLoReg

30 dec 2018, 12:56

Dank je Hovel-zo zal ik het doorgeven. Dit lijkt me plauzibel.
Onderwerp mag gesloten worden aub. (met dank aan allen die een antwoord gaven).
 

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

30 dec 2018, 14:18

MaLoReg schreef:Het is NIET mijn huis en de vraag kwam ook niet van mij maar het logische van je antwoord zie ik niet
in gezien deze persoon gewoon de maandelijkse afbetaling wilt laten doorlopen en ik kan deze mensen geen antwoord geven indien het niet gestaafd is door een officieel antwoord-ergens moeten daar toch richtlijnen over bestaan.
Soms zijn zaken onzinnig zoals bvb: eerst je eigendom terug betalen voor aleer je het moogt verkopen????? Hoezo?? Het geld voor terugbetaling haal je toch pas uit de verkoop, ik bedoel maar.......wie stelt nu zulke onzinnige regels op.
Men heeft hier in ieder  geval wel gelijk dat een gehypothekeerd huis niet mag verkocht worden. Dat is het eerste dat een notaris bij verkoop doet is nakijken of er geen hypotheek op zit. Die hypotheek moet eerst vereffend zijn/worden vooraleer tot de verkoop over te gaan. En dat is de officiële uitleg. Hier kan je gewoon niet naast.

Ook met autoleningen e.d. geldt hier de regel: lening wordt direct terugbetaald, alhoewel men hier en daar al wel eens iets laat slippen.  Maar een auto is dan ook geen huis. 

Dus MaLoReg jij kan aan je vriendin/vriend/kennis dit met absolute zekerheid doorgeven. Danny heeft het trouwens volledig ook bij het rechte eind.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

31 dec 2018, 08:19

MaLoReg, neem het mij niet kwalijk, en zou je het toch doen, weet dat het mij niet eens zou storen.

Ik ben verwonderd, en met mij zeker nog vele anderen die hier komen lezen zijn, dat zowel die persoon die jou die vraag gesteld heeft, als jij zelf niet weten dat je een onroerend goed, waarop een hypotheek rust, niet moogt verkopen zonder die hypotheek te lichten, en door het vroegtijdig lichten van die hypotheek bega je contractbreuk en zal de bank je ook nog meestal “beboeten”.

Er werd immers een contract opgesteld voor een bepaalde tijd, en in dat contract zal zeker het antwoord op de vraag van die persoon die je deze vraag komen stellen is, te vinden zijn.

Daarvoor moet men geen hogere studies gedaan hebben om zoiets te weten.

Ik ben in mijn uitleg nog de makelaar en ook de notaris vergeten ...
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

31 dec 2018, 15:40

Zeer juist Danny,
En dit is ook van toepassing als je een auto met een autolening koopt,
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

31 dec 2018, 20:49

benq schreef:… En dit is ook van toepassing als je een auto met een autolening koopt,
Benq, dat is zo voor alles wat je op afbetaling koopt, voor een TV zal er wel geen notariële akte opgesteld worden, maar al wat ook op afbetaling aangeschaft is, is slechts je volle eigendom als je alles betaald hebt.
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

01 jan 2019, 21:40

Er bestaat natuurlijk wel zoiets als "lijfrente" misschien zoekt MaloReg zoiets maar dit kan ook niet zonder notaris  geregeld worden.