vraagje over verkeer/wegcode

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Rolle99
Lid geworden op: 10 feb 2008, 08:51
Locatie: Leopoldsburg

14 jan 2019, 10:18

In Leopoldsburgcentrum heb je eenrichtingsstraten met één (toch wat breder) baanvak. Parkeren kan
je veelal aan beide zijden van de straat.Het gebeurt dikwijls dat wanneer ik mijietwat opzij zet om dan achterwaarts te parkeren, er, terwijl ik
"uitzwaai" in dit manoeuvre, toch wagens voorbij blijven rijden.Ik stop dan met manoeuvreren omdat ik doorhet "uitzwaaien" riskeer van hun flank te raken.Indien dit zou gebeuren, wie is er dan infout ?
Laatst gewijzigd door Rolle99 op 15 jan 2019, 06:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Enjoy.
Win 7 64 bit//RAM 8 GB// SSD 250 GB + 2 schijven van 2 TB//IE 11 + Google chrome//Anti virus Avast pro//MBAM//CCleaner//

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

14 jan 2019, 10:37

Rolle99 schreef:In Leopoldsburgcentrum heb je eenrichtingsstraten met één (toch wat breder) baanvak. Parkeren kan
je veelal aan beide zijden van de straat.
Het gebeurt dikwijls dat wanneer ik mijietwat opzij zet om dan achterwaarts te parkeren, er, terwijl ik
"uitzwaai" in dit manoeuvre, toch wagens voorbij blijven rijden.
Ik stop dan met manoeuvreren omdat ik doorhet "uitzwaaien" riskeer van hun flank te raken.Indien dit zou gebeuren, wie is er dan infout ?
Daar kan onmogelijk een algemeen antwoord op gegeven worden. Het hangt allemaal af van de plaatselijke situatie én van de precieze manoeuvers die elk van de bestuurders deed.Meestal zal het wél degene zijn die aan het parkeren is, want hij/zij moet nagaan of hij/zij zonder gevaar voor andere weggebruikers zijn beweging kan uitvoeren. Maar ook de andere bestuurder zou kunnen aansprakelijk zijn als hij/zij bijvoorbeeld te kort langs  u rijdt enz....

Rolle99
Lid geworden op: 10 feb 2008, 08:51
Locatie: Leopoldsburg

14 jan 2019, 11:27

Ja flupke2 en het is bovendien een éénvaksbaan, waar je eigenlijk niet mag voorbijsteken...
Enjoy.
Win 7 64 bit//RAM 8 GB// SSD 250 GB + 2 schijven van 2 TB//IE 11 + Google chrome//Anti virus Avast pro//MBAM//CCleaner//

linden
Lid geworden op: 24 aug 2005, 18:01

14 jan 2019, 17:57

Rolle99,kan ik niet lezen,heb wel juist nieuwe bril.
iedere waarheid heeft zijn eigen reden

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

15 jan 2019, 06:38

de regel zegt

Wie een manoeuvre uitvoert is in fout!

Maar wie op een stilstaande wagen rijd is ook in fout.

Normaal bij een ongeval zal dit voor de politie rechter zijn om te beslissen wie hier in fout is.

 even de wettekst bijhalen .



art: 24.4  wegcode

“De bestuurder die een manoeuvre wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten
of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of
achteruitrijden.
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden of van rijstrook
of van file veranderen bij het ritsen bedoeld


PrincipesWie een manoeuvre uitvoert, moet voorrang verlenen.Een manoeuvre is een beweging die het verkeer hindert en bijgevolg een zekere verandering van richting insluit.De regel van art. 12.4 geldt niet wanneer beide bestuurders een manoeuvre uitvoeren.Wie een manoeuvre uitvoert geniet niet van de voorrang die hij zou genieten, indien de rijbeweging of een deel ervan onder de toepassing
zou vallen van een ander voorschrift van de wegcode mocht de bestuurder
geen manoeuvre uitgevoerd hebben.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

15 jan 2019, 10:50

denlowie schreef:de regel zegt

Wie een manoeuvre uitvoert is in fout!

Maar wie op een stilstaande wagen rijd is ook in fout.
zeer juist.
Het is dus van belang, als er iemand tegen nu rijdt terwijl u aan het parkeren bent, bewezen te krijgen dat ge op dat moment stilstond om het verkeer door te laten.
Maar dat bewijzen is net het probleem.
Het zal de ene zijn woord tegen de andere zijn.
Enkel als u een dashcam hebt en in uw recht bent, zal de andere moeten inbinden.
Ondank is 's werelds loon

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

15 jan 2019, 21:41

Het is vandaar dat de verzekeringen in zulke omstandigheden meestal 50/50 zal beslissen en geen enkel verzekering moet dan betalen !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)