Wegcode

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

09 mar 2019, 20:13

Hello iedereen, ik weet niet wat er hiervan moet gedacht worden.
Afbeelding
Dit is de Vanheylenstraat in Melsbroek, die, zoals men kan zien een T vormt, in dat deel dat recht op het andere deel te zien is staan er woningen, en die hebben ook een huisnummer, van 63 tot 75.

Al die woningen vormen echter een Rust en Verzorging Tehuis, en ik herhaal het, die woningen hebben een huisnummer, de bewoners die in orde zijn met hun verblijf zijn ingeschreven in de gemeente Melsbroek, en hun verblijfplaats staat eveneens op hun identiteitskaart vermeld.
Afbeelding
Die eerste foto bekijkend, moet iemand die van boven naar onder komt voorrang verlenen aan iemand die van dat rusthuis komt?

Die plaat "Privé" is daar geplaatst om bestuurders, die daar niet op bezoek komen te ontmoedigen hun wagen daar te komen parkeren.

Ter info, mijn GPS brengt mij probleemloos bij een van die huisnummers, dus dat stuk straat is wel bekend, trouwens op Google is dit ook te zien.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

10 mar 2019, 09:45

Ik heb die plaats ook eens bekeken op google earth en zie nergens verkeersborden staan die een voorrangsregeling aanduiden. ( borden B19 en B21 )
Nu zou men kunnen zeggen dat wie van boven komt ( op jouw foto) en dus het terrein wil verlaten, moet voorrang verlenen omdat die wagen van een privé terrein komt. En er staat wel degelijk een bord dat het om een privé terrein gaat.
Maar dat is dan weer onduidelijk vermits je zegt dat de huizen die daar staan een eigen nummer hebben en ook de straat heeft een naam, wat er dus op kan wijzen dat het géén zuiver privé terrein is.
Volgens mij geldt dan hier de regel : wie als eerste op dat smaller stuk weg is heeft voorrang op de ander, eender uit welke richting hij/zij komt.

Maar als ik dan verder kijk zie ik dat er op het gedeelte van de straat dat daar naast de witte gebouwen loopt géén borden staan die een voorrangsregeling aanduiden, op het door jou aangehaalde kruispunt is dus de algemene regel " voorrang aan rechts " van kracht.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

10 mar 2019, 09:54

Is er sprake van een privé-parking dan mag de eigenaar of uitbater van de parking zelf bepalen wat de voorrangsregels zijn die gelden. Je dient je daar ook aan te houden. Doe je dat niet, dan zal jij in fout zijn en kan je aansprakelijk gesteld worden voor het ongeval.
Legde de eigenaar van de privé-parking geen regels op dan zal de rechtbank bij een ongeval vaak kijken of de bestuurders die betrokken waren bij het ongeval zich gedroegen als normale, voorzichtige bestuurders. De gewone voorrangsregels (zoals bv. de voorrang van rechts) worden dan veelal toegepast zoals flupke2 aangeeft.
Verkeer dat vanaf een parkeerterrein komt is afkomstig van een weg met een 'beperkte bestemming' (lees: maakt gebruik van een uitrit om het parkeerterrein te verlaten) en dergelijk verkeer heeft geen recht op voorrang, ook niet als je van rechts komt. Men noemt dit het zogenaamde 'bestemmingscriterium' waardoor art 54 van toepassing wordt geacht. Een parkeerterrein is nu eenmaal geen 'doorgaande weg', maar heeft een beperkte bestemming en daardoor is er sprake van een uitrit. En bestuurders die uit een uitrit komen, hebben nooit voorrang.
Op zo'n punten is goed uit je doppen kijken de boodschap en met oogcontact of hoffelijkheid breng je het ook al ver ,t'zal op die paar seconden niet op aankomen denk ik.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

10 mar 2019, 16:37

Hellokes Flupke2 en Wardje (en iedereen die hier komt lezen natuurlijk ook), eventjes enkele zaken verduidelijken.

De bedoelde plek is geen parkeerterrein maar een Rust en Verzorging Tehuis.

Daarom werd die plaat "Privaat" daar geplaatst omdat het soms wel als parkeerplaats gebruikt werd door mensen die niet eens op bezoek waren bij een kennis of familielid, verder in de straat is er wel een parkeerruimte voorzien, aangeduid door een plaat zichtbaar op die tweede foto.

Iedere woning heeft wel degelijk een huisnummer en de mensen die er verblijven hebben daar ook hun officiële woonplaats, staat ook op hun identiteitskaart, er zijn wel parkeerplaatsen voor bewoners en/of personeel.

BPost komt hier ook dagelijks (behalve de zondag) de post verdelen aan iedere woning, er is dus geen gezamenlijke brievenbus aan de ingang van het terrein.

Op de "hoofdweg" (dat verticale deel op die eerste foto) staat er inderdaad geen enkele signalisatie die de voorrang aan deze zou geven.

Ik weet ook niet of er reeds in het verleden een ongeval is geweest, maar denk toch dat er hier deftige problemen/dispuutjes zouden uit ontstaan.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

10 mar 2019, 16:47

daar is gewoon "voorrang aan rechts" van toepassing, geen discussie mogelijk!

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

10 mar 2019, 23:31

Indien daar een ongeval gebeurt zal dat dan wel voer zijn voor advocaten zijn denk ik.....

Niets wijst er op dat het een "openbare weg" is:
- Er staat een bord "privé" aan de ingang.
- Men moet de straatgoot en straatborduur dwarsen om er naartoe te geraken.
- Er staat nergens een straatnaambord (toch niet op street-view te zien)
Edit: er staat er wel een, maar wel onder een andere hoek te zien.
- Er is geen bord "doodlopende straat" aanwezig, wat reglementair wel het geval zou moeten zijn.

Een bord "privé" mag men op privaat eigendom plaatsen maar niet op de openbare weg.
Om borden op de openbare weg te plaatsen heeft men de toestemming van de gemeente nodig.
Dus, een bord "privé" op de openbare weg kan gewoon niet, anders gaat de gemeente serieus in de fout.
Bijgevolg als je die straat uitkomt kom je van privaat terrein de openbare weg op en moet je voorrang verlenen.

Dat die straat een naam heeft speelt geen rol, het is niet de enige in Belgie, zo zijn er nog straten die op privaat terrein liggen, een naam hebben en die vermeld staan op Google en andere GPS-kaarten.
GPS en kaarten zijn alléén een "hulpmiddel", daar is wettelijk niets mee aan te vangen.

Mijn gedacht ?
Verleen gewoon altijd voorrang, dan heb je de minste kans om ambras te hebben.
Ge kunt natuurlijk ook altijd eens uw licht gaan opsteken bij de gemeente.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

12 mar 2019, 20:52

Hellokes iedereen die hier komt lezen.

Die genomen screenshots van Google zijn van het RVT Floordam alwaar mijn echtgenote en ikzelf reeds meer dan 3 jaar verblijven, ik heb hier ook nog mijn auto om eens een uitstap te doen of om boodschappen te doen, ik ben hier dus reeds herhaalde malen van hier buiten gereden, en telkens heb ik gewacht tot de weg vrij was tot voor enkele dagen iemand mij de voorrang van rechts aanbood.

Dat heeft mij er toe gebracht hier de vraag te stellen over welke situatie men het hier kan hebben.

Ik heb vandaag ook de vraag gesteld aan de directie die mij bevestigen dat het hier om een privé terrein gaat, en voor het buiten rijden is dit dus hetzelfde als men een andere parking zou verlaten.

De straatnaam staat wel op een bord dat door de gemeente Steenokkerzeel geplaatst is, te zien op volgende door mij genomen foto

Afbeelding

Ik zal wel blijven "mijn voorrang" afstaan.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

13 mar 2019, 11:29

Danny. schreef:
12 mar 2019, 20:52
......alwaar mijn echtgenote en ikzelf reeds meer dan 3 jaar verblijven.....
Miljaar Danny, is dat al 3 jaar ? Je zou bijna zweren dat het maar één of max. twee jaar is.
Hopelijk mag je nog vele jaren die straat uitkomen. :wink:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

13 mar 2019, 11:31

dan gaat die facteur ook in de fout , want die mag eigenlijk niet bedelen op privé terrein
eigenlijk mag die maar tot aan de grens gaan van de privé eigendom
de bussen moeten eigenlijk verplicht tegen de openbare weg staan dus
t'is dus de goodwil van de facteur dat die ........

de jaren vliegen voorbij , zonder dan men het besef der van heeft tegenwoordig