Welke spieren laten je rechtop zijn

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

24 mar 2019, 00:05

Al dat geleur, ik vraag me soms af als ik 10 kg in mijn hand draag welke spieren dat zijn die je rechtop houden?
De armspieren hoofdzakelijk niet. Ik denk dat het zoals een bretel werkt, begint in je onderrug of nog lager, loopt over je schouders heen en trekt je recht. Dus dat onderste stuk ruggegraat wordt in 1 lijn(krom) gehouden, naar boven ook maar daar heb je de hulp van de ribbenkast en die spieren. (en evtl buikspieren?)
Dus een spier met een lange pees. Of meer gekoppelden naar boven toe. Ik ken er te weinig van.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

05 apr 2019, 11:35

hetgeen je recht houd zijn de buikspieren
ik weet het , het klinkt raar
maar toch is het
als die niet in orde zijn trekt je rug te hard en krijg je dus moeilijkheden
het is makkelijk om die buikspieren goed te houden
maar tevens moeilijk vanwege een zelfdisipline van elke dag een paar oefeningen te doen
en wees maar zeker dat" dat het moeilijkste" van alles is , de wil om dat elke dag die paar oefeningetjes te doen
vandaar dat ze aanraden van het in groep te doen , omdat het op je eentje ...........
men heeft altijd op de duur wél een uitvlucht om het uit te stellen , en op de duur komt het er niet meer van
al zijn het niet véél en géén moeilijke of belastende oefeningen , max 15 minuutjes of 10 minuutjes

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

07 apr 2019, 22:15

Beste, een spier kan enkel maar samentrekken of loslaten. En ik kan mijn buik intrekken als ik rechtop sta.
't Kan zijn dat er meerdere buikspieren aanwezig zijn om je rechtop te laten zijn en je buik in te trekken.
Dus die trekken in feite aan je ribbenkast, alsook je rugspieren. Een samenspel, een balance oefening telkens!
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

09 apr 2019, 23:27

wou nu toch wel weten hoe het echt in mekaar zit.
heb aan mijn kine gevraagd welke spieren ons rechthouden
geen enkele spier houdt ons recht!
nu jullie!
het is het samenspel tussen ons skelet en de aanhechtingspunten van de pezen en ons bindweefsel dat er voor zorgt dat we recht kunnen blijven, alles is dus met alles verbonden
moesten het de spieren alleen zijn dan zou er niemand nog ademhalingsproblemen hebben, want met een paar oefeningen zouden die problemen opgelost geraken.
nu niet dus...

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

10 apr 2019, 09:24

wat dacht je nu hé
uiteraard is dat een combinatie van skelet en pezen
het is niet in die optiek hé , ne goede verstaander heeft maar een half woord nodig gewoonlijk , hier blijkbaar niet
maar qua rugproblemen dat de buikspieren die getraind moeten worden , om genoeg tegen-trekkracht te geven tegenover de rugspieren
het komt meestal dat de rugspieren te sterk trekken en daardoor ......
dus moeten de buikspieren versterkt worden , want de rugspieren verslappen gaat normaal niet
en dan loopt ge terug in spreekwoordelijke rechtop lopen , en de rugpijn verdwijnt
vandaar dat er ook rugscholen zijn , en die werken op het princiepe van buikspieren kweken
en neem nu dat "kweken "niet letterlijk hé

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

10 apr 2019, 11:30

Dat is inderdaad zo wat je zegt van die buikspieren en rugspieren
Maar of die oefeningen helpen, daar durf ik aan te twijfelen
Jaren mijn best gedaan, maar die buikspieren hebben het al opgegeven van in mijn jeugd vrees ik.
Vier kinderen hebben daar ook geen deugd aan gedaan.

Jaren rugpijn gehad tot ineens de pijn vanzelf verdween...
Ik probeer niet meer te begrijpen waarom een lichaam op een of andere manier reageert.
Het zou wel eens fijn zijn een dag helemaal zonder pijn mee te maken, maar als dat niet kan dan leggen we ons daar ook maar bij neer.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

10 apr 2019, 11:40

wees maar zeker dat buikspieroefeningen helpen
is het enigste echte middel dat helpt
maar men moet doorzettingsvermogen hebben , en het is moeilijker dan roken afleren

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

10 apr 2019, 12:31

verhaegen schreef:
10 apr 2019, 11:40
en het is moeilijker dan roken afleren
dat wil ik best geloven
ik heb het dus opgegeven

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

10 apr 2019, 12:47

vandaar dat ze altijd proberen van het in groep te doen
omdat als men het alléén moet doen 90% afhaken , zelfs op korte termijn
en der alléén opnieuw aan beginnen is nog moeilijker