Voorrang aan rechts / voorrang aan links

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Voorrang aan rechts of links?

Peiling eindigde op 09 apr 2019, 21:03

Rechts (zoals het nu is)
3
75%
Links
1
25%
 
Totaal aantal stemmen: 4

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

30 mar 2019, 20:03

Begin van de week was er sprake om 'overal' de voorrang aan rechts af te schaffen. Zoals altijd als het over de voorrang van rechts gaat komen er talloze reacties die beweren dat voorrang van links veel beter zou zijn. Dit is nu iets wat ik niet begrijp :!:
Wie van de voorstanders van voorrang van links kan mij eens duidelijk maken (buiten dat het aan de stuurkant is) WAT er beter aan is :?:

Ik ben van mening dat voorrang aan links er nogal gek gaat uitzien op volgend kruispunt:

Ik rij van zuid naar noord, uit het westen komt een auto aangereden … ik moet dus voorrang verlenen en stop
Die brave man vervolgt zijn weg en rijd naar 't zuiden

Daar sta ik dan :D

DeRana
Lid geworden op: 10 jan 2012, 22:13
Locatie: Waregem

30 mar 2019, 20:37

Beste, als de bestuurder die van links komt de verkeersregels volgt, dient hij dit met zijn knipperlicht (in uw voorbeeld rechts) aan te geven aan de andere weggebruikers, niet ?

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

31 mar 2019, 09:36

De geschiedenis van Links en Rechts rijden,
interessant om te lezen want dit wist ik ook niet

http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/rechtsrijden.htm
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

31 mar 2019, 11:39

@DeRana

Zolang zijn rechter richtingsaanwijzer niet brand moet je stoppen … en dan sta je daar :?

Dit doet zich bij de huidige voorrangsregels niet voor.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

31 mar 2019, 11:53

Het word hoog tijd dat ze dat gedrocht "voorrang aan rechts" afschaffen

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

31 mar 2019, 21:03

En wat moet er in de plaats komen? Voorrang aan BMW :D

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

31 mar 2019, 22:40

Paul Siemons schreef:
31 mar 2019, 11:53
Het word hoog tijd dat ze dat gedrocht "voorrang aan rechts" afschaffen
Het is absurd te denken aan het afschaffen van de voorrang van rechts. De voorrang van rechts is een vangnet om daar waar er geen signalisatie is toch nog een regel te hebben. Dit kan men nooit afschaffen.

Het enige wat kan gebeuren is de voorrang van rechts verminderen door het aanbrengen van signalisatie. Dit is wat men bvb in Glabbeek gedaan heeft. De situatie is veranderd maar er is echter niks afgeschaft.

De berichtgeving Afschaffing voorrang van rechts hierover in de pers sticht verwarring. Wat er gebeurt is het aanbrengen van signalisatie zodat de in de bewuste situaties de voorrang van rechts niet meer geld.

De pers slaat hier ook de bal duchtig mis en doet aan stemmingmakerij!

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

16 apr 2019, 16:26

E.T. schreef:
31 mar 2019, 21:03
En wat moet er in de plaats komen? Voorrang aan BMW :D
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

16 apr 2019, 16:34

benq schreef:
31 mar 2019, 09:36
De geschiedenis van Links en Rechts rijden,
interessant om te lezen want dit wist ik ook niet

http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/rechtsrijden.htm
Benq ergens zal in je link wel de correcte uitleg staan, het gaat immers inderdaad over de Britten, maar het was wat lang om lezen.
De uitleg is heel simpel. De voorrang van rechts is door Brittannië ingevoerd. Doch in Engeland rijd men links! Dus, wanneer een Brit aan een kruispunt komt en hij kijkt eerst naar rechts, dan kijkt hij naar de rijstrook waarop de auto's aankomen. Wij op het vasteland hebben deze regel stommelings overgenomen, wat resulteert dat wij blindelings (in theorie hé!) de linkerzijde negeren, dus de rijstrook waarop wij het eerst verkeer dwarsen en op de tegenovergestelde rijstrook letten. Dus voorrang van links zou bij ons veel logischer zijn...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 apr 2019, 10:39

Logisch om (bij voorrang van links) op een kruispunt te staan koekeloeren … :P

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

20 apr 2019, 15:22

Voorang is toch geen enkel probleem,
Men vliegd de kruispunten over kijk niet naar recht,erger nog men kijkt naar links terwijl het voorang van rechts is ik zie dit alledagen gebeuren
Mensen die aan een kruispunt wonen en niet weten dat het voorang van rechts is terwijl het bord voor zijn deur staat,
Men moet gewoon de regels toepassen meer niet