Eigenaars zonnepanelen verspillen stroom

Hier is plaats voor openbaar debat.

Versaille
Lid geworden op: 30 dec 2002, 15:14
Locatie: PACA

16 mar 2019, 12:36

wardje schreef:
16 mar 2019, 10:11
Versaille ;

Het is vloerverwaring ELEKTRISCH!!!

De mensen hebben gerenoveerd, en de vloeren eruit gegooid , die vloerverwarming werd uit gevoerd met elektrische verwarmingskabel waarop een dunne anhydrietchape is gegoten.
In een andere woning hebben ze een laminaatvloer gelegd.
Daar hebben ze gewerkt met dunne kunststof folies van nog geen twee millimeter dik waarin koperen banen zijn verwerkt die warmte kunnen opwekken.
en om geen warmteverlies te hebben zijn dunne isolatieplaten opgelegd , daarop een vochtscherm en dan de laminaat.
Ik zou hier haast denken dat ik hierover kom als een idioot die niet weet waarover hij spreekt.
En daarbij in beide woningen is er GEEN gas want ze koken zelfs elektrisch , het water wordt warm met fotovoltaïsche zonnecellen.
Beste Wardje,
Vloerverwarming elektrisch werd nergens in uw tekst vermeld. Dat is dus een nieuw feit. Ik kan alleen lezen wat u schrijft, niet wat u denkt.
De meeste vloerverwarming is met buizen en water, ik ging daar van uit dus.
Sorry als ik u beledigd heb.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 mar 2019, 21:24

wardje schreef:
16 mar 2019, 06:21
gast43

U schrijft: "Het onderwerp in dit topic is dat zonnepaneeleigenaars zomaar elektriciteit verspillen omdat ze nog wat overschot hebben die op moet. Dat klopt niet."

Leg mij dan eens uit waarom in de laatste maanden veel mensen met zonnepanelen elektrische vuren aanleggen (deze winterperiode) om meer verbruik te hebben ( ken er veel) en hadden ze het zelf niet verteld wist ik het ook niet .
Dus uw bewering klopt naar mijn inziens niet helemaal , of het ware dat u dat met een andere visie kunt staven. :wink:
De quote bovenaan (lichtblauw) is van mij. Wat ik bedoel is dit: heel wat mensen stellen vast dat ze meer stroom produceren dan ze op kunnen gebruiken. Bijgevolg verschuiven ze het verbruik naar elektriciteit: een gasvuur wordt vervangen door een elektrisch vuur. Er is dan een besparing op het gasverbruik en het verbruik van het elektrisch vuur kost nog altijd bijna niets want het komt uit 'de overschot' aan elektriciteit die men zelf heeft opgewekt.

Verspillen zou ik dit noemen: je merkt dat je te veel stroom produceert en dus zet je een elektrisch vuurtje buiten dat je dag en nacht laat aan staan zodat al je opgewekte elektriciteit ook effectief wég is. Ik ken nog niemand die dat doet.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 mar 2019, 21:41

Wil;

Ik zeg niet dat ze die elektrische vuurtjes BUITEN zetten, neen als verwarming binnen bvb in de garage , in een werkplaats waar je het een en ander herstelt of maakt, dus waar er normaal geen andere verwarming voor handen is. Maar vuurtjes buiten zetten daar heb ik ook geen weet van ,begrijp niet hoe je daarbij komt , straks breng je mensen nog op ideeen. :)

Als het erop aankomt verbruiken enkele elektrische vuurtjes van 1500 a 2500 W al heel wat stroom.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

17 mar 2019, 12:55

wardje schreef:
16 mar 2019, 21:41
Maar vuurtjes buiten zetten daar heb ik ook geen weet van ,begrijp niet hoe je daarbij komt
Ik kom daarbij door de titel van dit draadje eens goed te ontleden. 'Verspillen' , wat is dat eigenlijk. Wat ik als voorbeeld gaf, is voor elk normaal denkend mens verspillen.

Maar een werkplaats voorzien van een elektrisch vuurtje omdat je die energie tóch gratis krijgt, noem ik niet verspillen. Je verhoogt je comfort zonder dat het iets kost.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

18 mar 2019, 13:37

Wil. schreef:
17 mar 2019, 12:55
Maar een werkplaats voorzien van een elektrisch vuurtje omdat je die energie tóch gratis krijgt, noem ik niet verspillen. Je verhoogt je comfort zonder dat het iets kost.
En dus is er in Vlaanderen toch een gratis voor sommigen ?
Ik las altijd dat gratis niet bestond en enkel een slogan was van de sossen ... :mrgreen:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 mar 2019, 14:28

Het is als een buffet waar je zoveel mag eten als je wil. Je buik is vol, maar al de rest mag je zonder meerprijs opeten. Je hebt wel eerst betaald, natuurlijk. Mijn zonnepanelen heb ik ook eerst betaald.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

21 mar 2019, 10:39

Ja Wil., voor alles is er wel een uitleg en nu je de feesttafel er bij betrekt ...
Het plaatsen van teveel zonnepanelen om je eigen verbruik te dekken is als een koe op een barbecue (elektrisch natuurlijk) leggen om twee personen te voeden.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 mar 2019, 14:35

Ik heb 18 panelen liggen. Die zullen ongeveer mijn gans verbruik dekken. Maar ik heb een dag/nachtteller. Mijn dagverbruik wordt helemaal geneutraliseerd door de opbrengst van de panelen. Er is zelfs wat over. En bijgevolg verschuif ik mijn nachtverbruik (wasmachine/vaatwasser) naar de daguren.

Die overschot aan opgewekte energie is niet in de verhouding van koe/biefstuk maar wel biefstuk 300 gr tov. van mijn honger waarvoor een biefstuk van 250 gr. ruim volstaat. Wat is dan de oplossing? Ik koop voor de volgende maaltijd geen extra vlees/vis/… maar ik verwerk de overgebleven 50 gr. vlees in de vleessalade.

Ik bespaar dan op mijn uitgaven voor voeding net zoals de eigenaars van zonnepanelen proberen te besparen op hun gasverbruik (mazoutverbruik) door het verbruik te verschuiven naar een extra elektrisch kacheltje in hun garage te zetten.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

23 mar 2019, 10:40

Wil. schreef:
22 mar 2019, 14:35
... de verhouding van koe/biefstuk maar wel biefstuk 300 gr tov. van mijn honger waarvoor een biefstuk van 250 gr. ruim volstaat. Wat is dan de oplossing? Ik koop voor de volgende maaltijd geen extra vlees/vis/… maar ik verwerk de overgebleven 50 gr. vlees in de vleessalade.
Ik kon dit niet laten, ge gaat een groot potteke vleessalade nodig hebben 8)

Afbeelding

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 mar 2019, 11:13

Ik beperk me tot mammoetsaus . :wink:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

05 aug 2019, 16:39

wardje schreef:
22 dec 2018, 08:03
Mensen met zonnepanelen zijn creatief om nog zo veel mogelijk elektriciteit te verbruiken voor het einde van het jaar.
Velen hebben dit jaar immers meer geproduceerd dan gebruikt, maar voor dat verschil worden ze niet vergoed.
Mensen zitten met dat overschot en jammer genoeg is dit waar de ­terugdraaiende teller zijn grenzen bereikt.
Geef mensen een vergoeding voor hun overproductie, dan hebben ze nog iets aan die stroom.
De terugdraaiende teller zal op termijn sowieso verdwijnen.
De  digitale meter die komt maar voor velen zal het niet voordeliger zijn.
Eigenaars van zonnepanelen hebben een teller die terugdraait als hun stroomoverschot in het net wordt ­geïnjecteerd. In het ultieme scenario draait de teller in een jaar evenveel vooruit als achteruit en wordt een ­factuur opgemaakt voor 0 kWh. Heb je op het einde van het jaar meer ­geproduceerd dan verbruikt, dan zal de meterstand lager zijn dan het jaar ervoor. Die meterstand dient als nieuw ­‘nulpunt’ voor het komende jaar. De stroom die je extra geproduceerd hebt, ben je kwijt. :wink:
Een vergoeding krijg je niet voor die extra stroom. Je betaalt er zelfs voor: als eigenaar van zonnepanelen ben je ‘prosument’ en betaal je om het net te mogen gebruiken. Hoe meer zonne­panelen je hebt, hoe hoger het tarief.
Met de invoering van de digitale meter zullen mensen wel vergoed kunnen worden voor de stroom die ze produceren.
Hoe hoog die vergoeding zal liggen is nog niet duidelijk. Is die lager dan de kost van elektriciteit, dan valt dit systeem voor velen duurder uit.
Hoe een dubbeltje rollen kan.
Bij mij hangt er aan weerszijden van de tuin een draad met een stopcontact dat de geburen kunnen gebruiken als ze buiten voor iets stroom nodig hebben. Ik houd de meter in de gaten en als blijkt dat het scherp wordt neem ik draden binnen. Liever weggeven dan gratis naar de producent.
De zon is gratis voor iedereen

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 aug 2019, 17:24

Idefix;

Jammer dat je mijn buurman niet bent :lol: :lol: :lol: