Houtverbranding

Hier is plaats voor openbaar debat.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

23 feb 2018, 14:02

Erg slim kan men de bedenkers van het "schone" milieu niet noemen.  Hout verbranden lijkt sterk op verbranden van "minerale" brandstoffen, zoals benzine of diesel; deze laatsten waren "oorspronkelijk" toch ook dezelfde samenstelling !  Of men nu "nieuw" hout of rotte takken verbrandt, het pakt beide op je adem ...

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

23 feb 2018, 14:10

Nu is het wachten op een belasting op hout stoken :evil:

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

23 feb 2018, 14:23

dafke schreef:Nu is het wachten op een belasting op hout stoken :evil:
Dat gaat nog niet te lang duren.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

23 feb 2018, 14:57

MyriamC schreef:
MichelN schreef: Snoeisel van knotwilgen deugt enkel als bonenstaak of om tomaten op te binden, als brandhout is het knap waardeloos, net als dennenhout trouwens.
'Snoeisel' van 30 cm doormeter doet het prima in onze haard. Dennenhout ook, je moet alleen wat vaker opstaan om bij te vullen. Who cares? Maar maak u vooral niet ongerust. We hebben ook eik en beuk.
Snoeisel van 30cm diameter van knotwilgen? Maak dat de ganzen wijs! Zelfs mijn vijfendertig jaar oude Amerikaanse eik en een inlandse beuk hebben niet zo'n dikke takken. Nice try but no cigar.
Dennenhout is zowat de grootste smeerlapperij die je kan bedenken om in een openhaard of kachel op te stoken. Hopelijk heb je een goede brandverzekering.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

23 feb 2018, 15:47

MyriamC    ;

Ik wil je nu niet bang maken maar wil je toch op het volgende wijzen ; stook je het naaldhout op een lage temperatuur dan kan je deze harsen niet mee verbranden en kunnen zij zich afzetten in de schouw , door condensatie vormen ze daar een ontvlambare laag in de schouw en kunnen later bij voldoende hoge temperatuur in de schouw spontaan ontbranden .
men spreekt dan logisch over een " schouwbrand " en het probleem daarbij is dat deze moeilijk te doven is en steeds weer spontaan wil ontbranden als de schouwtemperatuur niet laag genoeg gezakt is .
naaldhout stook je dus bij een zo hoog mogelijke temperatuur - doorstoken dus, en dan is er geen probleem .
Om die reden sprak MichelN dennenhout is zowat de grootste smeerlapperij.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

23 feb 2018, 16:13

wardje schreef: Ik wil je nu niet bang maken maar wil je toch op het volgende wijzen.
Denk je nu echt dat wij dat niet weten? Wij stoken al 25 jaar!

Zodra de oude wilgen geknot zijn zal ik hier een foto plaatsen. Mijn man knot maar eens in de zoveel jaar. Wat er dan af komt krijgt hij met een handzaag niet eens doorgezaagd. 30 cm doormeter, minstens. Maar je moet me niet geloven hoor.

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

23 feb 2018, 16:25

Volgende fase in het verbieden : BBQ op houtskool en zeker geen varkensvlees op de rooster om de buren niet te schofferen !

Geloof je hoor MyriamC heb er net nog geknot ( knotwilgen met takken van 7 jaar oud ) ....Zijn inderdaad zware bollen hout ! :D
Dennenhout 2 jaar laten drogen , rest houtsoorten 1 jaar .....
Doe wel en zie niet om !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

23 feb 2018, 16:56

MyriamC

Sorry, wou je er maar opwijzen ,zal niet meer gebeuren :(

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

23 feb 2018, 17:02

wardje schreef:MyriamC

Sorry, wou je er maar opwijzen ,zal niet meer gebeuren :(
Geeft niks. Ik was wat kort in de kar (heb niet te best geslapen vannacht). Sorry!!

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

25 feb 2018, 17:42

fregat schreef:Volgende fase in het verbieden : BBQ op houtskool en zeker geen varkensvlees op de rooster om de buren niet te schofferen !
Geloof je hoor MyriamC heb er net nog geknot ( knotwilgen met takken van 7 jaar oud ) ....Zijn inderdaad zware bollen hout ! :D
Dennenhout 2 jaar laten drogen , rest houtsoorten 1 jaar .....
Enne, hoe zit het dan met de hars...!?
Ikzelf heb eigen bomen in de tuin, maar naast Beuk, Wilg en Acacia ook Leylandii en enkele Taxussen plus Koreaanse sparren, maar mijn haardleverancier raadde al wat hars bevat af, omdat het afzetting in de schoorsteen zou geven(!?)
In die schoorsteen zit wel een roestvrije flexibele buis - met isolatiekorrels eromheen. -
En ik laat af en toe een speciale blok traag smeulen, (die ik in de haardwinkel koop,)
om de schoorsteenpijp te reinigen....

Verder zorgen hier de boeren met hun zware tractoren (die op  DIESEL rondtuffen)
voor voldoende (roet)-uitstoot en laten vaak hun motor lange tijd stationair draaien,
omdat het toch goedkopere (rode) diesel is. :wink:

sw

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

25 feb 2018, 18:04

Silver Wolf schreef:
fregat schreef:Volgende fase in het verbieden : BBQ op houtskool en zeker geen varkensvlees op de rooster om de buren niet te schofferen !
Geloof je hoor MyriamC heb er net nog geknot ( knotwilgen met takken van 7 jaar oud ) ....Zijn inderdaad zware bollen hout ! :D
Dennenhout 2 jaar laten drogen , rest houtsoorten 1 jaar .....
Enne, hoe zit het dan met de hars...!?
Ikzelf heb eigen bomen in de tuin, maar naast Beuk, Wilg en Acacia ook Leylandii en enkele Taxussen plus Koreaanse sparren, maar mijn haardleverancier raadde al wat hars bevat af, omdat het afzetting in de schoorsteen zou geven(!?)
In die schoorsteen zit wel een roestvrije flexibele buis - met isolatiekorrels eromheen. -
En ik laat af en toe een speciale blok traag smeulen, (die ik in de haardwinkel koop,)
om de schoorsteenpijp te reinigen....

Verder zorgen hier de boeren met hun zware tractoren (die op  DIESEL rondtuffen)
voor voldoende (roet)-uitstoot en laten vaak hun motor lange tijd stationair draaien,
omdat het toch goedkopere (rode) diesel is. :wink:

sw
Laat daarom 2 jaar liggen , gooi deze blokken er sporadisch eens tussen de rest.....Tot nu toe geen problemen !
Doe wel en zie niet om !

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

26 feb 2018, 15:16

Silver Wolf schreef:Verder zorgen hier de boeren met hun zware tractoren (die op  DIESEL rondtuffen)
voor voldoende (roet)-uitstoot en laten vaak hun motor lange tijd stationair draaien,
omdat het toch goedkopere (rode) diesel is. :wink:0
Zouden we niet beter alle tractoren verbieden en tegelijkertijd ook de landbouwers? Meteen is de hele problematiek van roetuitstoot opgelost.
Ongelooflijk wat voor onzin je hier allemaal kunt lezen.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

26 feb 2018, 15:25

MyriamC schreef:Zodra de oude wilgen geknot zijn zal ik hier een foto plaatsen. Mijn man knot maar eens in de zoveel jaar. Wat er dan af komt krijgt hij met een handzaag niet eens doorgezaagd. 30 cm doormeter, minstens. Maar je moet me niet geloven hoor.
Iemand die zijn knotwilgen laat verwilderen tot ze takken van 30cm diameter hebben heeft geen flauw benul van bomen- of natuuronderhoud en ze nadien ook nog eens gaat opstoken verdient een op zijn minst een rode kaart. Jullie soort vrijetijds houtmarchands zijn een pain in the ass.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

26 feb 2018, 15:53

MichelN schreef: Iemand die zijn knotwilgen laat verwilderen tot ze takken van 30cm diameter hebben heeft geen flauw benul van bomen- of natuuronderhoud en ze nadien ook nog eens gaat opstoken verdient een op zijn minst een rode kaart. Jullie soort vrijetijds houtmarchands zijn een pain in the ass.
Man toch, hoe zuur kunt ge zijn.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

26 feb 2018, 17:17

MyriamC schreef:
MichelN schreef: Iemand die zijn knotwilgen laat verwilderen tot ze takken van 30cm diameter hebben heeft geen flauw benul van bomen- of natuuronderhoud en ze nadien ook nog eens gaat opstoken verdient een op zijn minst een rode kaart. Jullie soort vrijetijds houtmarchands zijn een pain in the ass.
Man toch, hoe zuur kunt ge zijn.
Die verzuring is mogelijk nog nadeliger voor het milieu dan hout verbranden...  :!:  :?:

Nu, ja, ik ben de gal van MichelN al eerder in topics tegen gekomen
en gooi af en toe wat peper tussen mijn ongezouten opinie
zodat ook hij aan z'n trekken komt, met die zure oprispingen. 8)

sw