Eigenaars zonnepanelen verspillen stroom

Hier is plaats voor openbaar debat.

Versaille
Lid geworden op: 30 dec 2002, 15:14
Locatie: PACA

15 jan 2019, 15:08

pol55 schreef:
In Frankrijk levert  je bijvoorbeeld overdag 3 kw en s'avonds doe je de elektrische vuurtjes aan voor 9 kw en je betaald er voor 3 kw ? klopt dit ?
Hier spreken ze NU al van stroomtekort, wat zou dat dan geven HIER s'avonds als dat frans systeem zou toegepast worden!!!!
Ge moet natuurlijk die 9 kWh betalen, maar bij de afrekening van uw productiestroom krijgt ge de prijs x 3. Dus de eindafrekening is theoretisch zéro. Niet meegerekend de kosten om mogen te leveren (zoals in België) en eventueel een verzekering voor uw panelen. Maar het zal niet veel verschillen inderdaad.
's Avonds en 's nachts is er genoeg elektriciteit daar veel fabrieken dan niets meer gebruiken. De kerncentrales kunnen aan dezelfde productie blijven doordraaien (geen CO²). Er wordt veel elektrisch verwarmd.
Frankrijk heeft natuurlijk veel kernenergie (85%) en dat willen ze niet in België. Dat is een keuze.

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

02 mar 2019, 11:43

Ik heb geen subsidies gekregen en heb ook teveel stroom voor onszelf. Toch laat ik het niet verloren gaan want ik laat de directe buren er mee van genieten. Als ze buiten iets met elektriciteit moeten doen gebruiken ze het stopcontact dat "over de draad hangt". Alles beter dan het aan de staat te geven of te versmossen.
De zon is gratis voor iedereen

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

02 mar 2019, 12:50

In Frankrijk is een andere regeling, met behulp van een slimme meter wordt er automatisch bijgehouden hoeveel energie er wordt verbruikt en hoeveel onnodige energie er wordt teruggeleverd. Als u energie terug levert (wat ook wel salderen wordt genoemd) dan ontvangt u een vergoeding van het energiebedrijf. De vergoeding verschilt per energiebedrijf.
Het belastingsvoordeel dat je toen kreeg bij het plaatsen van zonnepanelen is kunstmatig naar beneden gehaald zoals hier , het stelsel ging toen bijna tenonder aan zijn eigen succes.
De opgewekte elektriciteit kon aanvankelijk tegen zeer aantrekkelijke tarieven (60 cent per kWh) worden teruggeleverd aan de EDF.
Dus ook in Frankrijk is goed gesnoeid ,net zoals hier.
Op dit moment is het zo dat er een salderingsgrens is vastgesteld en welke gelijk staat aan de hoeveelheid stroom dat je bij een energieleverancier inkoopt. Daardoor is het niet verstandig om je hele dak vol te leggen met zonnepanelen maar te gaan voor het aantal panelen waarmee je in ongeveer 75% van je stroombehoefte kan voorzien.
Dus waar men vroeger onbeperkt stroom op het net kon leveren is dus ook ingeperkt , je kan nooit meer stroom terugleveren dan dat je zelf verbruikt, dus de tijd van zoveel mogelijk zonnepanelen plaatsen om poen terug te krijgen is voorbij. Kassa, kassa is ook niet voor Jan Modaal weggelegd :D
Fazal

02 mar 2019, 17:19

De nabije toekomst is niet moeilijk te voorspellen.
Eerst werden wij verplicht om onze daken te isoleren.
Straks worden we verplicht ook de spouwmuren te isoleren.
We zullen, voor onze gezondheid, ook nog voor lucht-verversende systemen moeten zorgen.
Ofwel moeten we een venster laten openstaan, hetgeen dan weer de besparing door isolatie niet ten goede zal komen.

Geïntegreerde regenpijpen zullen binnenkort buitenmuurs moeten hangen.
En later ..., zullen we verplicht worden om zonnepanelen te installeren.
Niet eentje, maar minstens twintig, want de nieuwste werken met waterstof, en de installatiekosten zijn niet mals.

Wat daarna zal komen, zal ik maar aan jullie fantasie overlaten, maar ... komen, doet het zeker.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

11 mar 2019, 13:18

NULEMISSIE bedrijfswagens vanaf 2023: (CD&V voorstel krant vandaag 11-03-2019)

.......Als je je wagen (voorbeeld een Tesla met een 75 kw accu ) wil opladen alleen via je zonnepanelen op een 220 volt stopkontakt bij u thuis, met 3,7 kW (15 panelen) zal het minstens 20,5 uur duren om je autoaccu op te laden (SIBELGA) ALS de zon vollebak 20,5 uur schijnt....In de winter bij - 6 C° zal je dan 100 km kunnen rijden.....toch ferm praktisch voor een nulemissie bedrijfswagen.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 mar 2019, 15:43

Misschien komen er nog alternatieven: de auto op waterstof of de auto met verwisselbare batterijset zoals de Chinese Nio.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

11 mar 2019, 16:57

Nulemissie wagens bestaan niet , anders zou het productie proces ook nul moeten zijn en de grondstoffen voor de batterij zijn ook milieu vervuilend ,zonder te spreken van de recyclage achteraf .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

11 mar 2019, 19:34

pol55 schreef:
11 mar 2019, 13:18
NULEMISSIE bedrijfswagens vanaf 2023: (CD&V voorstel krant vandaag 11-03-2019)

.......Als je je wagen (voorbeeld een Tesla met een 75 kw accu ) wil opladen alleen via je zonnepanelen op een 220 volt stopkontakt bij u thuis, met 3,7 kW (15 panelen) zal het minstens 20,5 uur duren om je autoaccu op te laden (SIBELGA) ALS de zon vollebak 20,5 uur schijnt....In de winter bij - 6 C° zal je dan 100 km kunnen rijden.....toch ferm praktisch voor een nulemissie bedrijfswagen.
Da's allemaal "théorie" hé.......
Wanneer staat een bedrijfs-of andere wagen gewoonlijk thuis ?
Nekeer dat de zon begint onder te gaan. En dan moet je niet veel meer opladen met zonnepanelen, en zeker niet in de winter.
Als je dan al 20 uur nodig hebt om met zonne-energie op te laden, zal je hoop en al genoeg hebben om 100km op een maand te kunnen rijden, dan nog op voorwaarde dat je tijdens de week-ends geen gebruik maakt van die wagen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

15 mar 2019, 22:32

Wil
Als … als … als
Als ons kat een koe was ...

Het onderwerp in dit topic is dat zonnepaneeleigenaars zomaar elektriciteit verspillen omdat ze nog wat overschot hebben die op moet. Dat klopt niet.

Hoe de situatie wordt bij de overschakeling naar de digitale meter, weten we niet. Wanneer dat zal plaats vinden, weten we niet. Waar jij het over hebt is bijgevolg allemaal hypothetisch en speculatief.

Wanneer wij hebben al slimme meter al 2 jaar wat nu beste Wil , en zijn paar straten waar ze deze hebben geplaatst .
Niet te hard roepen .Zonder boe of ba één geplaatst vernieuwing stond op de papieren maar niet vermeld van slimme meter wij waren testers zogezegd dat is onze regering . Heb daar voor gebeld , zeg wat nu deze op de schroothoop en weer nieuwe tegen die dame neen zegde ze zeg betaal wel geen twee keer .
Was nog zeer onbeleefd aan telefoon ,alles opvolgen via site :evil: Tijdverspilling aan telefoon .Stel mij al de vraag wat is volgende dat ze komen plaatsen :mrgreen:

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 mar 2019, 06:21

gast43

U schrijft: "Het onderwerp in dit topic is dat zonnepaneeleigenaars zomaar elektriciteit verspillen omdat ze nog wat overschot hebben die op moet. Dat klopt niet."

Leg mij dan eens uit waarom in de laatste maanden veel mensen met zonnepanelen elektrische vuren aanleggen (deze winterperiode) om meer verbruik te hebben ( ken er veel) en hadden ze het zelf niet verteld wist ik het ook niet .
Dus uw bewering klopt naar mijn inziens niet helemaal , of het ware dat u dat met een andere visie kunt staven. :wink:

a.jean
Lid geworden op: 24 feb 2009, 12:35
Locatie: hofstade

16 mar 2019, 08:32

Dat is natuurlijk geen verspilling, maar besparing op gas.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 mar 2019, 08:48

a.jean;

Besparing op gas ? , huizen met vloerverwarming , komt geen gas aan te pas. :wink:

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

16 mar 2019, 09:51

Wil
Als … als … als
Als ons kat een koe was ...

Het onderwerp in dit topic is dat zonnepaneeleigenaars zomaar elektriciteit verspillen omdat ze nog wat overschot hebben die op moet. Dat klopt niet.

Hoe de situatie wordt bij de overschakeling naar de digitale meter, weten we niet. Wanneer dat zal plaats vinden, weten we niet. Waar jij het over hebt is bijgevolg allemaal hypothetisch en speculatief.


Wardje dat komt van de Wil .

Stelde de vraag wij hebben al slimme meter van over 2 jaar en wij hebben brief gekregen vernieuwing van elektriciteitsmeter . Wij waren al proefkonijn , maar niet ieder van ons hebben zo één gekregen paar straten maar , en dan heb ik gebeld of we twee keer moeten betalen , of de deze voor de schroothoop , neen zegde ze :roll: maar volgens Wil kan nog lang duren :evil:

Versaille
Lid geworden op: 30 dec 2002, 15:14
Locatie: PACA

16 mar 2019, 09:55

wardje schreef:
16 mar 2019, 08:48
a.jean;

Besparing op gas ? , huizen met vloerverwarming , komt geen gas aan te pas. :wink:
Geen gas?
Misschien eens opzoeken op google hoe vloerverwarming werkt !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 mar 2019, 10:11

Versaille ;

Het is vloerverwaring ELEKTRISCH!!!

De mensen hebben gerenoveerd, en de vloeren eruit gegooid , die vloerverwarming werd uit gevoerd met elektrische verwarmingskabel waarop een dunne anhydrietchape is gegoten.
In een andere woning hebben ze een laminaatvloer gelegd.
Daar hebben ze gewerkt met dunne kunststof folies van nog geen twee millimeter dik waarin koperen banen zijn verwerkt die warmte kunnen opwekken.
en om geen warmteverlies te hebben zijn dunne isolatieplaten opgelegd , daarop een vochtscherm en dan de laminaat.
Ik zou hier haast denken dat ik hierover kom als een idioot die niet weet waarover hij spreekt.
En daarbij in beide woningen is er GEEN gas want ze koken zelfs elektrisch , het water wordt warm met fotovoltaïsche zonnecellen.