België is een ambtenarenland

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

06 mar 2019, 09:26

Gunstregime ambtenaren blijft behouden

Het gunstregime voor ambtenaren, de zogenaamde preferentiële tantièmes, levert ambtenaren een hoger pensioen op.
Werknemers moeten 45 jaar werken om recht te hebben op een volledig pensioen.
Iets meer dan zes op de tien ambtenaren hebben daar dankzij hun preferentiële tantième sneller recht op. Magistraten en het treinpersoneel van de NMBS hebben al na 36 gewerkte jaren een volledig pensioen. Militairen, politieagenten en postbodes met een ambtenarenstatuut moeten daar 37,5 jaar voor werken, de meeste leerkrachten 41 jaar en een kwart.
Zodra een ambtenaar een volledig pensioen heeft opgebouwd, heeft verder werken geen zin want er worden geen extra pensioenrechten meer opgebouwd.

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 04504.html

Om een vol pensioen te hebben moeten ambtenaren 9 jaar minder lang werken dan mensen die economisch actief zijn. En dat vol pensioen levert hen op 56 jaar ook nog eens het dubbele op dan mensen die in de privé op 65 jaar met pensioen gaan.

Bij de Vlaamse overheid begint men aan 35 betaalde verlofdagen en dat loopt dan snel op naar 40 dagen, het dubbele tov mensen die in de privé werken.

Ondertussen voert men een heksenjacht op 58 en 59- jarigebruggepensioneerden terwijl honderdduizenden ambtenaren veel vroeger met vervroegd pensioen gingen/gaan met veel riantere uitkeringen en tellen die leeglopersjaren mee voor de opbouw van een dubbel pensioen.

De leegloperij is een staat binnen de staat georganiseerd zoals de maffia.
Kan iemand die waanzin stoppen?
dejules

06 mar 2019, 10:22

De hoogte van het Belgisch pensioen wordt voor 87% bepaald door het statuut waarin je werkt, de rest door de loopbaan en het loon. Een leraar godsdienst die 19u/week werkt en 4 maanden verlof heeft heeft hetzelfde loopbaanjaar opgebouwd als iemand uit de privésector die 2 of 3 jobs combineert en 90u/week werkt en maar 1 maand verlof heeft. Een poetsvrouw met een contractueel pensioen die 1 dag voor haar pensioenleeftijd een statutair statuut krijgt ziet haar maandelijks pensioen stijgen met 1.038 €. Je wil niet weten hoeveel dat voor hogere niveau's is!

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

10 mar 2019, 13:04

Inderdaad zoals je zelf zegt: we willen het niet weten!

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

10 mar 2019, 13:21

19u/week? Dat zal dan wel in één of ander Juliaans dromenland zijn. Maar al boter aan de galg- hij blijft dit soort nonsens maar publiceren.
dejules

24 apr 2019, 09:27

Concreet spendeert een gemeente nu al gemiddeld 11,5% van haar werkingsbudget aan het uitbetalen van de pensioenen van haar gepensioneerde statutaire ambtenaren.
En dat loopt op.
“Tegen 2024 gaat zeker een kwart van ons budget naar de pensioenfactuur”, zegt Paul Van Miert (N-VA), burgemeester in Turnhout.

https://www.hln.be/geld/economie/pensio ... ~a5ff4a47/
Laatst gewijzigd door dejules op 03 jul 2019, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
dejules

03 jul 2019, 21:29

“De politiek vreest dat men afgestraft zal worden als men raakt aan de ambtenarenpensioenen maar de waarheid is dat als we het niet doen, we de pensioenen gewoon niet meer zullen kunnen betalen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170615_02926664

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

03 jul 2019, 22:08

Je moet zo niet roepen hangmatter, we kennen je stomvervelend liedje al tot treurens toe. En dat voor een clown die ooit in een ver verleden de verkeerde keuze gemaakt heeft. Laat je toch helpen jongen.
dejules

03 jul 2019, 22:12

Horus1 schreef:
03 jul 2019, 22:08
Je moet zo niet roepen
“De politiek vreest dat men afgestraft zal worden als men raakt aan de ambtenarenpensioenen maar de waarheid is dat als we het niet doen, we de pensioenen gewoon niet meer zullen kunnen betalen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170615_02926664

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

03 jul 2019, 22:16

En maar blijven herhalen , ga naar het senielenforum daar ben je écht op je plaats. Eigenlijk is elke letter die we aan jou besteden verloren Vlaams. Echte schizofrenen kan men niet meer helpen.
dejules

25 jul 2019, 10:21

Danny Bruggeman (58) uit Dendermonde
Beroep: Adviseur van de FOD Financiën
Studies: Diploma hoger middelbaar
Privé: Alleenstaand, gescheiden, 2 kinderen
Bruto maandloon: 7.500 €
Netto maandloon: 3.660 €
Extralegale voordelen: Smartphone, hospitalisatieverzekering (20 euro eigen bijdrage per jaar)
In mei krijg ik nog vakantiegeld, in september een competentiepremie van 2000 euro netto, en in december mijn eindejaarspremie.
Ik ga te voet naar kantoor, want dat ligt maar zo’n 200 meter van mij thuis.

Spaar je?
Nee, ik ga er vanuit dat je nu moet profiteren, op het moment dat je gezond bent. Sommige mensen sparen en sparen en vergeten te leven.

Wat vind je van het basisinkomen?
Ik vind dat geen goed systeem en denk niet dat het onze economie ten goede zou komen. De economie is gebouwd op mensen die vooruit willen. Ik ben ook van nul begonnen.

Waar geef je met plezier geld aan uit?
Aan restaurants, op reis gaan… Ik ben overal geweest: China, Japan, en doe minstens 2 cruises per jaar. Zo’n cruise heeft de reputatie om duur te zijn, maar dat hoeft niet. Uiteindelijk kan je als je de deals wat in het oog houdt al voor 700 euro all-in op cruise voor 2 weken. Dat geef je ook al gemakkelijk uit als je gewoon op reis gaat. Ik ga ook veel naar Spanje. Ik doe dan korte trips naar het Spaanse binnenland. Ik vlieg met Ryanair, huur een auto, en ik spreek ook Spaans (ik heb 15 jaar Spaans gevolgd in avondschool).

Wat zou je doen als je de lotto won? Waar droom je van?
Ik ben tevreden met mijn huidige levensstijl en heb niet veel meer nodig.


https://www.jobat.be/nl/art/het-loon-va ... home-blok3

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 jul 2019, 11:01

Zo zie je maar: een ambtenaar die zijn werk graag doet en die tevreden is. Geen naijver. Geen jaloezie. Geen frustratie om gemiste kansen want deze collega-ambtenaar heeft zich door studie hogerop kunnen werken binnen zijn departement.
Zo ken ik er nog een aantal. Respect!
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

25 jul 2019, 11:25

Wil. schreef:
25 jul 2019, 11:01
Zo zie je maar: een ambtenaar die zijn werk graag doet en die tevreden is.
De oude De Croo heeft op zijn eentje meer dan 52.000 werklozen in de ambtenarij gecatapulteerd.
En die zijn allemaal tevreden.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 jul 2019, 11:56

Waren dat er geen 250.000? Of 350.000?
Wie biedt meer?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

25 jul 2019, 13:03

Beste Wil .

Ik heb niks tegen ambtenaren en heb voor iedereen respect .

Maar je kan niet ontkennen dat er wat aan gebeuren is gelijk op welke manier en dat heb ik gisteren ook laten vallen , wacht maar september -oktober en dat heeft er ook met te maken wie gaat betalen denk je ontslagen
ga geen namen noemen , denk dat je veel beter weet dan ik waar het over gaat zit er ook aan te komen .
Is ook 50% & 50% of ietske meer éne .Is net zelfde met Bpost en ga zo maar door .

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 jul 2019, 14:17

gast43 schreef:
25 jul 2019, 13:03
Ik heb niks tegen ambtenaren
Ik ook niet. Ik besef goed genoeg dat de staat ontvet dient te worden. Dat houdt zeker in dat er minder ambtenaren moeten zijn. Ik schat dat we het met 10% tot misschien zelfs 15% minder personeel zouden moeten kunnen doen.
Maar de men die hogerop vertelt wat zijn maandloon is en hoe hij hogerop geklommen is in de ambtenarij, is een waardevol element in de maatschappij.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.