Werken en toch in armoede leven

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

28 jan 2019, 15:17

voorn schreef:... Ik merk op dat vele van die sukkelaars duurder materiaal bij zich hebben als ik.
??? als antwoord op 'Uit de peiling bij 6.000 huishoudens blijkt dat een week op vakantie gaan of een onverwachte uitgave doen van 1.100 euro voor een kwart van de Belgen onmogelijk is.' kan dit weer tellen !
Een kwart van de Belgen kan niet op vakantie gaan en toch zie jij dat ze duurder materiaal hebben ...  :roll:

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

28 jan 2019, 15:46

Dat zie ik inderdaad in de visclub en mijn stamcafé.
Al jaren aan den dop maar een Rive (nieuw) viskist......500€ min.
En een eenvoudig mobieltje is niet goed genoeg 300€ voor het minste?
En is nu op reis gaan een must in het leven.
In mijn jeugd nooit op reis geweest.
dejules

28 jan 2019, 16:18

voorn schreef:Dat zie ik inderdaad in de visclub en mijn stamcafé.
Al jaren aan den dop maar een Rive (nieuw) viskist......500€ min.
Kent U de werkloosheidsbedragen?
Misschien heeft die mens veel geërfd, een rijke vrouw, de lotto gewonnen, ...
Wat is een "stamcafé"?
Komen daar de ambtenaren samen?

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

28 jan 2019, 16:34

dejules schreef:
voorn schreef:Dat zie ik inderdaad in de visclub en mijn stamcafé.
Al jaren aan den dop maar een Rive (nieuw) viskist......500€ min.
Kent U de werkloosheidsbedragen?
Misschien heeft die mens veel geërfd, een rijke vrouw, de lotto gewonnen, ...
Wat is een "stamcafé"?
Komen daar de ambtenaren samen?
Ja Juleke,ge kunt in uw leven eens de lotto gewonnen hebben.
6 juiste cijfers aankruisen.Meer is het niet.
Het is heel simpel en vanzelfsprekend als het u overkomt.
dejules

28 jan 2019, 16:53

petrol schreef: Ja Juleke,ge kunt in uw leven eens de lotto gewonnen hebben.
6 juiste cijfers aankruisen.Meer is het niet.
Het is heel simpel en vanzelfsprekend als het u overkomt.
De lotto winnen heb je niet in de hand.
Arm geboren worden ook niet.
Een rijke vrouw kiezen daarentegen ...
55 Monique

28 jan 2019, 18:59

oei nieuwe wending ,

Dat de vrouwen de mannen moeten onderhouden .... :evil:

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
dejules

28 jan 2019, 19:03

55 Monique schreef:oei nieuwe wending ,

Dat de vrouwen de mannen moeten onderhouden .... :evil:

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Die evolutie is al langer bezig nl dat de vrouw de belangrijkste (en/of) enige kostwinner is en de man huisman is.
55 Monique

28 jan 2019, 21:05

Dejules.

NL kan ....

Maar hier bij ons zijn er ook ....Waarom niet ... 
Dat is in leven moet je keuze's maken en zien was beste is ....
Kinderopvang kost ook geld , en erna kan je nog zien en draad weer opnemen ... 


 
Ice

29 jan 2019, 12:34

Jockey schreef: Ik ben geenszins in men gat gebeten Ice.
Trouwens ik stel duidelijk dat het diegene zijn die vroeger het meest hebben zwart gewerkt, dat het ook diegene zijn die nu het meest klagen... En ook heb ik gesteld dat er inderdaad nog teveel pensioentrekkenden zijn die met té weinig moeten toekomen. Dus dat denigrerend komt vermoedelijk bij jou zo aan omdat 'wie het schoentje past'...
Heb jij ooit de ervaring van een echt groot bedrijf meegemaakt Ice? De punten voor een nieuwe CAO? Vragen/eisen die een impact konden hebben op 'later' werden door de meesten achteruit geschoven, want ha jà! Op hun 20/45 jaar werden daar geen zorgen over gemaakt hoor! Verlof! En Arbeidsduurvermindering en loonsopslag! Dàt was voornaam, wel dat men dan nu niet komt klagen. En voor diegenen die dat ik bedoel, weet dat jullie de fiscaal zwakkeren mee in het bad trok...
Nogmaals: was het dan niet logisch dat jouw pensioen hoger ligt als je meer hebt bijgekregen? 
Zo? Weet jij dan wie allemaal vroeger het meest in het zwart hebben gewerkt?
En hebben die recht van klagen dan?
 De zelfstandigen die het minimum aangaven en een veelvoud aan werkelijke inkomsten opstreken, misschien?
Jaarlijks het minimum van 250.000 bf aangeven en meer dan 3 miljoen bf opstrijken met nog wat fiscale aftrekken, om dan op de rug van de loontrekkenden ook nog belastingen terug te krijgen? 
Zo ken ik er ook en die klagen áltijd steen en been maar intussen krijgen die nu zelfs hetzelfde pensioen als de loontrekkenden én op kap van ons allen, want we moeten toch rechtvaardig zijn, nietwaar?  :roll:
Of bedoel je de werkmensen die in het weekend wat bijklusten om hun loontje aan te vullen omdat zij niet de mogelijkheid hadden om legaal door fiscale constructies de staatskas te plukken?

Zoals steeds krijgen de kleine visjes de schuld, hoe groter je kan stelen, hoe beter je beschermd wordt want de politiek is verstrengeld met de bedrijven - je krijgt zelfs pardon als je in het groot zwart geld/gefraudeerd hebt, dan kun je je schuld afkopen voor belasting 'ontwijking', regulering noemen ze dat, als de som maar groot genoeg is. Maar het is jan met de pet zijn eigen schuld dat hij te weinig pensioen heeft, dan had ie maar niet in het zwart moeten werken dat niet meetelt voor zijn pensioen, zoiets?

En wat heeft nu de CAO afzonderlijk per sector in bedrijven te maken met de evolutie/hervorming van het pensioenstelsel dat de politiek bepaalt?
Denk je echt dat gelijk welke CAO in een bedrijf enige invloed zou gehad hebben op federale beslissingen betreffende onze pensioenen?
Schuif dus weer niet de zwarte piet van te lage pensioenen in de schoenen van de werknemers zelf.
dejules

29 jan 2019, 12:56

Ice schreef: Schuif dus weer niet de zwarte piet van te lage pensioenen in de schoenen van de werknemers zelf.
In België is slechts 1 factor doorslaggevend wat de hoogte vh pensioen betreft. Niet het aantal uren dat je werkt per dag, niet het aantal jaren dat je werkt, niet het loon dat je verdient maar het statuut waarin je werkt bepaalt voor 90% de hoogte van uw pensioen. Een poetsvrouw bij de overheid met contractueel statuut (die krijgen hetzelfde pensioen als werknemers uit de privé) die 1 dag voor haar pensioenleeftijd het statutair statuut krijgt ziet haar maandelijks pensioen met 500 € stijgen. Dit is nog maar het laagste niveau, je wil niet weten hoeveel dat is voor hoge functies.  Het kan niet dat mensen die economisch actief zijn en voor welvaart zorgen een lager pensioen krijgen en al helemaal niet dat ze slechts de helft van een statutair ambtenaar krijgen. Die mensen hadden al een onbetaalbaar voordeel nl een benoeming voor het leven.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

29 jan 2019, 13:02

@ Ice,
ik trek mij niets aan van wat er door Jockey geschreven wordt, ken geen enkele 'zuiver' gepensioneerde (in rustpensioen) die uitsluitend van dat inkomen al jarenlang 800 Euro terugbetaald krijgt op zijn belastingaangifte. Natuurlijk kan het inkomen van zijn echtgenote hierbij een rol gaan spelen maar dan zou ik er in zijn plaats niet mee naar buiten komen als "ik spreek steeds over netto cijfers, en netto belastingen die ik terug trek, en dat is dan al 5 jaar rond de 800 Euro".
55 Monique

29 jan 2019, 18:17

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/1- ... /#comments

Armoede blijft een probleem in ons land. Eén op de vijf Belgen heeft moeite om rond te komen. Een weekje op vakantie? Voor een kwart van de bevolking zit het er niet in. Zelfs één keer per maand iets gaan eten of drinken met familie of vrienden, is voor één op de tien onhaalbaar.

Voila , en iedere week lees je zo zaken .... Maar dat gaat niet verbeteren in de toekomst ....

Daar hebben ze geen gehoor naar bij de regering ....  :oops:

Vakantie , geen tijd voor werken 
Uitstap geen tijd voor , was gezin en alles op orde zetten voor nieuwe werkweek ...
Tijden zijn wel beetje veranderd over zoveel jaren terug .... 
55 Monique

29 jan 2019, 19:30

Dejules ,

Leven is toch anders dan vroeger , je kan niet meer vergelijken met nu ....
Maar we leefde ook anders dan nu , en merk dat ook op bij mijn kinderen ....
Maar iedereen moet tandje bijsteken willen of niet en flexibel opstellen en bijscholen ....

Ook al hebben ze hogere  diploma's , nog bijscholing of opleidingen ... 
En infoavonden moeten zij ook doen is wel te zien in welke job , en verplicht aanwezig zijn .
En niks blijft stil staan je moet bijblijven ,  in bedrijven die moeten ook mee net als personeel .... 

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

29 jan 2019, 20:23

55 Monique schreef:... Voila , en iedere week lees je zo zaken .... Maar dat gaat niet verbeteren in de toekomst ....
Daar hebben ze geen gehoor naar bij de regering ....  :o
Niet alleen bij de regering hoor, hier op het forum worden middelen alle gebruikt (tabellen en grafieken)  om uw standpunt, en dat van anderen te ontkrachten.
Ik lees zelfs in een andere topic dat 'er werk is voor ieder die wil werken' (hé Horus1 ?)
Kwalitatief- en zinvol werk met een rechtvaardige vergoeding voor een 55+er is blijkbaar niet belangrijk.
Job-job-job, en laat je niet enkel door staats- maar ook door privé-bedrijven melken als een Vlaamse ras-koe !