Zonder pardon: we krijgen een digitale energiemeter

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
55 Monique

22 jan 2019, 12:37

Zonder pardon: we krijgen een digitale energiemeter (en er hangt een prijskaartje aan)
https://www.hln.be/geld/consument/zonde ... ddf8218fe7

Laat maar allemaal op ons afkomen , kan er nog bij , en de rekening krijg je erbij :) 

Ondertussen zijn ze er al met andere zaken ....

Als je politieker moet geloven , dan ben je werkelijk gejost , 

Dat bestaat niet iets krijgen of verlagen ondertussen hebben ze al iets anders in petto ... 

Zonnepanelen zijn ook gejost 

De blauwe zijn toch boekhouders in hart en nieren  8Odaar zijn ze werkelijk de kampioen in . :oops:
dejules

22 jan 2019, 13:35

Vorig jaar hebben wij bijna een kwart van onze energiebehoefte moeten kopen bij de buurlanden.
Met zo'n beleid kan je niet 1 bedrijf overtuigen om naar hier te komen tenzij je ze kapot subsidieert.
Zo'n tewerkstelling leidt onverbiddelijk tot het faillissement van onze staat. Het is onmogelijk om 1 miljoen € te betalen aan een bedrijf om een werkloze aan te nemen. Dit houdt je niet lang vol.
Ice

22 jan 2019, 14:04

In buurlanden komen ze terug van digitale meters maar hier willen politici het door onze strot duwen.
- de oude meters werken nog 20 jaar prima, sleet is dus bedrog én die meters worden nog steeds gemaakt
- Bespioneren van de burgers - inbreuk op privacy én gdpr door gegevens over ons verbruik te stelen, op te slaan en te bewaren
- dure 'vergissingen': digitale meters zijn niet accuraat en manipuleerbaar op afstand,
- tijdens piekuren de prijs nog wat opdrijven, van de factuur een verwarrend boeltje maken door onderverdelingen om hun diefstal van het aanrekenen voor ongebruikte elektriciteit te kunnen maskeren 
- kunnen bepalen op afstand wanneer we nog elektriciteit mogen gebruiken - willekeurig kunnen afsluiten wanneer ze willen voor bijvoorbeeld een onbestaande black out om paniek te zaaien en dan nogmaals de prijs omhoog te kunnen jagen om zelf veroorzaakte storingen te 'verhelpen'
- en er dan nog zélf voor moeten betalen.
Dacht het niet!  :evil: Komt er NIET in!
55 Monique

22 jan 2019, 14:45

Beste Dejules en Ice ,

Maar daar zijn ze top , in alles als ze maar de mensen kunnen aanrekenen , maakt niet of er 

problemen door ontstaan kassa kassa is enigste dat telt voor hun , al de rest moet je geen zorgen om maken komt wel op zijn pootjes terecht .

Tot dat puntje bij paaltje komt , dan is groot alarm , en dan moeten ze weer gaan aankloppen bij de burgers , zoals altijd ....

En dan schrijven ze armer en armer en armer , ja dan is er niet meer van te verschieten dat er  zo problemen ontstaan .

Regering boekhouding , enige wat telt inkomsten , uitgaven is niet belangrijk die zullen ze wel gaan halen ergens , want zo komt het er wel op neer .Grrrrrr

Dat ze die ook eens cursus budget beheren leren , is echt dringend nodig ....

In theorie is niet moeilijk maar in de praktijk , dan leer je pas als je onder de mensen komt wat schrijnende verhalen dat er in ons land zijn ,Rutten heeft ook land door kruist wat heeft zij er uit geleerd niet veel ....  

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

22 jan 2019, 16:16

Wat als u de slimme meter weigert?
In Nederland kan dat. Maar ook in Nederland waren er veel digitale meters die meer aangaven dan eigenlijk verbruikt dus is een  DUBBELE controle is geen slechte zaak.
Dan hebben we het nog niet over de hackers gehad die volledige delen kunnen plat leggen, en zeg niet dat is ver gezocht.
Soms zal je als consument echter toch een onverwachte stijging vanhet verbruik na plaatsing van een slimme meter. Redenen hiervoor kunnen zijn:
Na installeren van een slimme meter stuurt de energieleverancier je voortaan een maandelijks overzicht van je energiegebruik. Het verbruik daarop kan hoger zijn dan wat je zou verwachten op basis van je ‘normale’ jaarverbruik, bijvoorbeeld omdat het de afgelopen 2 maanden winter was.
Als de vervangen meter een erg oude draaischijfmeter was, kan die in de loop der tijd langzamer zijn gaan draaien. Je betaalde de afgelopen tijd daardoor eigenlijk te weinig, omdat de meter een te laag verbruik mat. Je hoeft natuurlijk niet met terugwerkende kracht bij te betalen, maar het verbruik dat je nieuwe meter aangeeft kan bij gelijke omstandigheden wat hoger liggen.
Voor de mensen met zonnepanelen een slimme meter houdt teruglevering van stroom bij doordat hij gescheiden telwerken heeft je teruggeleverde stroom verrekend met je afgenomen stroom.
Voor een eventueel overschot (op jaarbasis) aan teruggeleverde stroom krijg je een vergoeding.
Dus zelfs zonder terugdraaiende teller doordat gebruik wordt gemaakt van een bidirectionele meter.Hij telt afzonderlijk de verbruikte energie en de energie die je weer in het net injecteert. Het verschil tussen beide waarden is wat wordt gefactureerd. Alles gebeurt automatisch: de berekening van het verschil en het doorgeven aan je energieleverancier.
Let wel op!! het verbruik dat wordt geregistreerd door de slimme meter zal afwijken van de teller van je zonnepanelen.
Een deel van de geproduceerde energie bereikt nooit het distributienet omdat ze onmiddellijk verbruikt wordt.
de slimme meter geeft enkel aan wat je aan het net teruggeeft (na afhouding van uw onmiddellijke verbruik), terwijl de meter van je zonnepanelen je totale energieproductie laat zien.
Ice

22 jan 2019, 16:39

@wardje: begrijp ik je nu goed dat je een pleidooi houdt vóór het gebruik van de digitale meter?  8O
Drogredenen en smoezen té over om te promoten zo lijkt het wel: traag draaiende meters door sleet, meer verbruik omdat het winter is enz...

En allemaal irrelevant want ik wíl geen digitale prul via een internetverbinding in mijn huis, ik wíl niet dat ik op afstand kan afgesloten worden, ik wíl niet dat mijn ge- en verbruik gekend, verzameld en opgeslagen wordt met het risico op misbruik en chantage, ik wíl de VRIJE keuze én mijn privacy behouden om naar believen mijn basisbehoefte energie naar eigen goeddunken te gebruiken wanneer en hoe ík wil, tenslotte betaal ik nu al peperduur voor deze DIENSTVERLENING!

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

22 jan 2019, 16:52

Ice; Ten eerste ik hou hier geen pleidooi voor de digitale meter ; je zal er toch niet onderuit kunnen.
Privacy of niet.
Ten tweede het is geen internet verbinding maar via telefoonleiding.( GDPR)
IK probeer maar juist informatie te geven waar de digitale meter voorstaat , of je hem weigert dat is uw keus in Nederland kon je dat hier niet, jammer maar het is niet anders.
Moet wel toegeven dat zonder duidelijke regels kan uw privacy misbruikt worden.
Slimme meters verzamelen immers zeer gedetailleerde informatie over uw energieverbruik en geven dus een zicht op de levensstijl van de bewoners.
Wie data automatisch laat versturen, geeft dat stukje uit handen en geeft daarmee ook een stukje privacy weg. Zo kunnen kan men naast de huidige meterstand ook andere gegevens te weten komen: wat je levensstijl is, de samenstelling van het gezin en welke elektronische toestellen in huis functioneren. Zo erg is dat niet zul je nu denken? De netbeheerder en jouw energieleverancier moeten zich namelijk houden aan privacyregels en zonder jouw expliciete toestemming mogen zij geen gegevens doorspelen aan derden. Dat klopt. Echter, een paar regels hierboven hebben we het gehad over het uit handen geven van data, welnu kwaadwillenden kunnen met software en/of een applicatie tussen jou en de stroomleverancier/netbeheerder gaan zitten en de voor jou gevoelige gegevens onderscheppen. Voor een inbreker is het natuurlijk leuk om te weten welke elektronische snufjes je thuis hebt staan.
Ik begrijp u wel maar wat ga je eraan doen t'is de( vooruitgang ), Nederland gebruikt hem al 6 jaar.
NU troost u alles ligt nog niet vast , sedert Tommelein burgervader is gaan spelen in Oostende , mischien met komma's en accenten kan je hem toch nog weigeren , maar heb er mijn bedenkingen bij.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

22 jan 2019, 17:17

""Ten tweede het is geen internet verbinding maar via telefoonleiding.( GDPR)"

GDPR ? Dat heeft niks met verbindingen te maken maar alles met databescherming: General Data Protection Regulation.
Via een telefoonlijn is ook nonsens - de tijd dat iedereen zo'n lijn had is al lang voorbij. Ik heb enkel kabel en al lang geen telefoonlijntje meer. De verbinding zal lopen via het stroomnet en voor een deel ook draadloos - wel internet dus.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

22 jan 2019, 17:48

Jullie kunnen een 'opgedrongen' meter eens inpakken in alu-folie, geaard natuurlijk !
Je bent dan beveiligd tegen straling EN er kan geen digitale telefoonverbinding meer zijn ...
Meer waarheid zit er in de communicatie via het stroomnet (zoals Fritz schreef). Daar helpt geen moer aan, alleen krijgen de hackers het wat gemakkelijker als ze een filter kunnen plaatsen !
Zorg dat je zo'n hacker kent en je slaapt op rozen ....
Suc6 ermee !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

22 jan 2019, 18:31

frits 1955; ge hebt gelijk is geen GDPR maar GPRS een beveiligde mobiele dataverbinding of via het elektriciteitsnet. Er wordt geen gebruikgemaakt van (uw) WiFi.
Wat switschen van letters teweeg brengt :wink:
55 Monique

12 feb 2019, 11:19

https://www.hln.be/geld/consument/sp-a- ... ~ae8ec9fd/

Sp.a vraagt time-out voor invoering digitale meter

Oppositiepartij sp.a vraagt aan minister van Energie Lydia Peeters (Open Vld) om in het dossier van de digitale meter op de pauzeknop te drukken.
“Het is ondertussen voor iedereen duidelijk dat dit dossier met haken en ogen aan mekaar hangt. Minister Peeters is niet klaar om de digitale meters in te voeren op 1 juli. Doet ze dit toch, dan is er enkel de garantie dat de stroomfactuur voor elke Vlaming zal stijgen, en dat kan niet de bedoeling zijn” zegt Rob Beenders (sp.a).

Gisteren raakte bekend dat er opnieuw uitstel dreigt voor de invoering van de digitale elektriciteitsmeters, die er vanaf 1 juli zouden moeten komen. Vorige week werd opnieuw een overleg afgezegd tussen de Vlaamse meerderheidspartijen, die het eens moeten raken over een aangepast Energiedecreet. “Het is één voor twaalf”, waarschuwde Robrecht Bothuyne van CD&V. Distributienetbeheerder Fluvius “rekent op duidelijke politieke beslissingen”.

Oppositiepartij sp.a is al langer sceptisch over de invoering van de digitale meter. De partij dringt nu aan op een “time-out”. Volgens parlementslid Rob Beenders moeten er eerst een aantal onduidelijkheden (bijvoorbeeld over de totale kostprijs en het effect voor mensen met zonnepanelen) worden opgelost.

Het miljardendossier van de digitale meters dreigt een fiasco te worden voor de stroomfactuur als minister Lydia Peeters niet kiest voor een periode van meer studiewerk”, zegt Beenders. Sp.a wil garanties dat de digitale meter enkel wordt ingevoerd als de stroomfactuur voor elke Vlaming naar beneden gaat, “of hij nu weinig verbruikt of niet, of hij zonnepanelen heeft of niet”.
Bezint eer je begint ...
Geen enkele keer dat optimaal verloopt ( altijd met hakken over de schreef) kostplaatje en verhoging :roll: :roll:
MEER OVER
55 Monique

15 feb 2019, 14:51

https://www.hln.be/geld/regering-bevrie ... ~aec2a489/

De regering zal de verhoging van het sociaal tarief voor gas en elektriciteit bevriezen. Dat heeft de ministerraad vandaag beslist.
Vorige week raakte bekend dat het sociaal tarief voor gas en elektriciteit met respectievelijk 28 en 22 procent zou stijgen vanaf 1 februari. “Nog nooit eerder was die zo hoog en zo bruusk”, reageerde minister van Economie Kris Peeters (CD&V). Gisteren zei Peeters al dat hij een ministerieel besluit klaar had om het sociaal tarief te bevriezen.

Lees ook

Kris Peeters: “Besluit om sociale stroomtarieven te bevriezen ligt klaar”
Deze voormiddag heeft de regering beslist om de verhoging van de sociale tarieven voor de komende zes maanden te bevriezen. Intussen moeten de bevoegde ministers - naast Peeters ook minister van Energie Marie Christine Marghem - met energieregulator CREG overleggen over een structurele oplossing.

“Wat is berekend door de CREG en vorige week aangekondigd, gaat niet door. Het sociaal tarief blijft behouden op het niveau van voor 1 februari”, aldus Peeters.

Dat besluit moet nog voorgelegd worden aan de Raad van State, de gewesten en in het parlement, maar de bevriezing zou retroactief werken. “We rekenen op het parlement voor hun politieke steun”, zei premier Charles Michel. Zijn ontslagnemende regering heeft daar geen meerderheid meer. “Dit is een belangrijke beslissing, waar nog eens uit blijkt dat we ook voor die groep die het al moeilijk heeft, de nodige inspanningen doen.”

De maatregel kost 13 miljoen euro. Dat geld komt uit een fonds dat bestemd is voor verwarmingspremies, zei Marghem. De CREG moet nu binnen de zes maanden een nieuw systeem uitwerken voor de berekening van de sociale tarieven, om een nieuwe plotse stijging te voorkomen. “We willen kunnen corrigeren als het nodig is”, aldus nog energieminister Marghem.