Zult u uw job verliezen aan een robot?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
55 Monique

06 feb 2019, 23:04

druk op deze link .

Zult u uw job verliezen aan een robot ? 06/02/2019


Bereken fiscaliteit robots , hebben daar boek over gemaakt ... 
toekomst ( En de minister van klimaat was al mee met gesprek ) 

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 feb 2019, 07:24

Wees gerust dat is nog niet voor morgen , en maar voor bepaalde sectoren op dit moment inzetbaar.
Natuurlijk zullen er wel degelijk mensen zijn die hun baan verliezen door technologische vooruitgang .
Automatisering zal de aard van de jobs veranderen, en vooral hooggeschoolden zijn beter af. Dat doet de ongelijkheid toenemen ten opzichte van laaggeschoolden.
Het belangrijkste wapen tegen automatisering is het onderwijs. Niet alleen hoger, maar ook technisch onderwijs, om
vaklui op te leiden.
Robots zullen ons niet volledig komen vervangen, maar zullen onze toekomst verrijken, met andere woorden: “waardevoller maken.”
Als robots de minder leuke taken van ons overnemen, zullen wij, als mens, meer tijd hebben.
Het komt hierop neer deze slimme technologie heeft echter slimme mensen nodig. Want robots vragen om goed opgeleide mensen om ze te maken, gebruiken en onderhouden.
Het is nog niet duidelijk welke rol robots zullen spelen in ons leven, maar we weten wel wat we niet willen: de machine worden van de robots!
Maar op onze ouderdom zal dat voor ons geen rol meer spelen , voor de jeugd wel en dat is een grote uitdaging, naar mijn bescheiden mening groter dan de klimaatproblematiek ,want de vooruitgang hou je ook niet tegen net zoals het klimaat een natuurverschijnsel is waar sedert de laatste 60 jaar de mens aan meegeholpen heeft en in een (versnelling) gebracht maar de natuur hou je ook niet tegen zelfs niet met robots :)
55 Monique

07 feb 2019, 08:30

Wardje ,

Volledig mee eens wat je zegt , maar ze verzwijgen dan toch veel ...
Als je dan naar luistert , maar is altijd al zo geweest , heb nog niet anders geweten
En de houdingen die daar tegen overstaan ...

Uiteraard , toekomst van de kleinkinderen zeg ik altijd ...

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 feb 2019, 09:10

Voor elke job die verloren gaat door digitalisering en robotisering, komen er de volgende 10 jaar netto bijna 3 bij. Het gaat om een verlies van ongeveer 235.000 jobs en een winst van 864.000 jobs. Netto dus + 629.000.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
55 Monique

07 feb 2019, 09:28

Beste Wil 

Bedankt voor informatie , maar ben mee...

Ben zeer alert in de les  8O
dejules

07 feb 2019, 09:37

Wil. schreef:Voor elke job die verloren gaat door digitalisering en robotisering, komen er de volgende 10 jaar netto bijna 3 bij. Het gaat om een verlies van ongeveer 235.000 jobs en een winst van 864.000 jobs. Netto dus + 629.000.
Prof Maus zei dat er studies bestaan dat over 20 jaar 50% van alle jobs verdwenen zijn.
In België gaat dat over 2.8 miljoen mensen die hun job verliezen.
Indien uw theorie juist is dan hebben wij nood aan 8 miljoen nieuwe migranten (de werklozen zijn hiervan afgetrokken want dat bestaat in uw theorie niet meer). Wij hebben vandaag al een gebrek aan elektriciteit, onze wegen zijn overvol, we hebben gebrek aan huisvesting, … en geen geld.
Kunt U zeggen wat die dan moeten doen, wat is hun uurrooster (1 uur/week werken is ook "een job" maar U sterft dan de hongerdood), zijn dat gesubsidieerde jobs in de poets en strijk?
Waar IEDEREEN het over eens is is dat er wel degelijk op korte tijd massaal veel jobs gaan verdwijnen.
Oa blochchain maakt 80% van alle administratieve menselijke taken overbodig.
Waar ook consensus over is is dat er eerst een transitieperiode ontstaat en dat je een probleem krijgt dat zich nooit eerder heeft voorgedaan nl hoe ga je die mensen betalen en wie gaat dat betalen. Maus zei dat dit probleem veel groter is dan het klimaatvraagstuk. Zo'n transitieperiode kan tot een ontwrichting van de staat leiden (failed states), hongerdoden en burgeroorlog en kan oorlogen doen ontstaan.
Maw, uw stelling is gratuit en onzin.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 feb 2019, 10:12

Je redenering rammelt op logisch vlak.
Onzin in, onzin uit.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

07 feb 2019, 11:06

Wil. schreef:Je redenering rammelt op logisch vlak.
Onzin in, onzin uit.
Tuurlijk, elke job die verdwijnt daar komen 3 voor in de plaats.
Het leven is simpel, toch?
U komt uit de levenslang benoemde …?
Uw job werd ingenomen door 3 andere gesubsidieerden?
Een rode, een blauwe en een oranje?
dejules

07 feb 2019, 11:23

Wil. schreef:Je redenering rammelt op logisch vlak.
Onzin in, onzin uit.
U zegt dat Professor Maus een dwaas is.

De Belgen vinden robots en AI voornamelijk een goede zaak, omdat ze routinetaken op het werk of in het huishouden kunnen uitvoeren. Het merendeel, 8 op de 10, vinden robots zelfs noodzakelijk om taken over te nemen die te gevaarlijk of zwaar zijn voor mensen.Toch zijn Belgen ook sceptisch: meer dan de helft denkt dat een robot zijn job kan uitvoeren en 2 op de 3 Belgen denken dat er door robots en AI meer jobs zullen verdwijnen dan bijkomen.
https://www.hln.be/ihln/gaat-u-uw-job-v ... ~aae6b746/

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

07 feb 2019, 11:32

""Voor elke job die verloren gaat door digitalisering en robotisering, komen er de volgende 10 jaar netto bijna
3 bij. Het gaat om een verlies van ongeveer 235.000 jobs en een winst
van 864.000 jobs. Netto dus + 629.000."

Laat ons hopen. Hoe kom je aan zulke nauwkeurige cijfers en op wat voor gegevens zijn die cijfers gebaseerd?
dejules

07 feb 2019, 11:44

Wil. schreef:Je redenering rammelt op logisch vlak.
Onzin in, onzin uit.
Ik heb hier al artikels gepubliceerd dat Vlaanderen de zwaarste deïndustrialisatie vd wereld ondergaat sedert de jaren '80. De "nieuwe" jobs zijn voor 97% gesubsidieerde jobs.
U kunt de evolutie vd staatsschuld erbij halen.
U bent de onzin in het kwadraat.
U komt uit het gesubsidieerde zinloze bezigheidscircuit waar geen omscholing noodzakelijk is. Ondertussen evolueerden automecaniekers tot electriekers, programmeurs, ...
U werd gek in uw ambtenarenhol en liep weg op 50 jaar om aan de waanzin proberen te ontsnappen.
dejules

07 feb 2019, 11:47

Uit het artikel :
Consumptiecoach, mobiliteitsplanner en ‘informatiefilteraar’ zijn enkele van de nieuwe jobs die zullen ontstaan.
Consumptiecoach terwijl er massale werkloosheid komt.
Mobilitetsplanner terwijl auto's autonoom rijden.
Informatiefilteraar … is een algoritme.
DIKKE ZEVER!!
De jobs die wij hebben gecreëerd door de massale deïndustrialisatie waren GESUBSIDIEERDE jobs.
Dat brengt niks op, dat is een enorme kost.
Welk bedrijf gaat een "consumptiecoach" in dienst nemen?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 feb 2019, 12:29

dejules schreef:
Wil. schreef:Je redenering rammelt op logisch vlak.
Onzin in, onzin uit.
Tuurlijk, elke job die verdwijnt daar komen 3 voor in de plaats.
Het leven is simpel, toch?
U komt uit de levenslang benoemde …?
Uw job werd ingenomen door 3 andere gesubsidieerden?
Een rode, een blauwe en een oranje?
Je hangt nog in je hangmatje?
Is gefrustreerdheid iets waarvan je nog denkt te genezen?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 feb 2019, 12:30

dejules schreef:
Wil. schreef:Je redenering rammelt op logisch vlak.
Onzin in, onzin uit.
U zegt dat Professor Maus een dwaas is.
Oh, ja? Waar zeg ik dat?  :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.