VBO legt leeglopersstatuut op regeringstafel

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

17 apr 2019, 13:05

Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) pleit voor een vereenvoudiging van de sociale zekerheid. Zo wil de werkgeversfederatie één geharmoniseerd statuut voor werknemers, ambtenaren en zelfstandigen.
Een harmonisering van de statuten komt volgens het VBO de arbeidsmarkt ten goede. 'Het zou de sociale zekerheid van gemengde loopbanen sterk vereenvoudigen en de mobiliteit op de arbeidsmarkt veel aantrekkelijker maken', luidt het in het VBO-magazine Reflect. Vandaag bestaan er volgens de werkgeversorganaisatie te veel drempels die zo'n flexibele mobiliteit afremmen.
Vooral de pensioenen springen in het oog, zegt het VBO.

'Het gemiddelde wettelijk pensioen verschilt sterk - zo'n 1.200 euro voor een werknemer en 2.600 euro voor een ambtenaar.

Vroeger kon men het hoger pensioen voor ambtenaren nog rechtvaardigen als een vorm van uitgesteld loon', luidt het. 'Intussen beenden de lonen en arbeidsvoorwaarden van de ambtenaren die van de werknemers bij. Dat is een valabel argument om de pensioenvorming van de ambtenaren af te stemmen op dat van de werknemers.'

Ook de pensioenen van zelfstandigen - gemiddeld 900 euro - wil het VBO gelijkschakelen. 'Dat moet dan in beide richtingen (bijdragen - uitkeringen) in verhouding gebeuren.'


Naast een harmonisering van de sociale stelsels, pleit het VBO ook voor een uitzuivering van de uitzonderingen en afwijkingen binnen het werknemersstatuut. Zo moeten uitzonderingsregels voor bijvoorbeeld artiesten en voetballers op de schop, net als de opeenstapeling van verlofstelsels of de gelijkgestelde periodes.

https://trends.knack.be/economie/beleid ... 1555497187

Het tijdperk vd leeglopers is voorbij.

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

18 apr 2019, 19:21

Oei dan ga je zelf terug werk moeten zoeken?
dejules

30 apr 2019, 10:30

Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) wil een eenheidsstatuut voor werknemers, zelfstandigen en ambtenaren.
In een interview met De Tijd stelt ze dat mensen die in de volgende legislatuur aan hun carrière beginnen dezelfde pensioenrechten moeten opbouwen en recht hebben op dezelfde uitkeringen, ongeacht hun statuut. Het moet mensen toelaten gemakkelijker van job te veranderen.
'Wie als ambtenaar stopt, zet nu zijn hoge pensioen op de helling.'

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190419_04341552

Het leeglopers- dossier ligt op tafel bij de volgende regeringsonderhandelingen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 apr 2019, 11:12

Het statuut van een zelfstandige valt moeilijk te veralgemenen met de gewone werknemers, bedienden en ambtenaren waarvan men tot op de laatste centiem weet wat ze verdienen. Gaan de zelfstandigen dan een meer algemeen aangepast statuut krijgen en een deel van hun extralegale voordelen moeten opgeven? En ook evenveel bijdragen aan de pensioenkast i.p.v. maar 20% van wat ze aangeven zoals nu het geval is?
Mogen arbeiders en bedienden dan ook aftrekposten hebben, zoals de zelfstandigen, of geldt dit dan niet voor de arbeiders en bedienden ?
Het zou een besparing zijn moesten onze ministers terug 1 regering maken en ook betaald worden als een gewone werknemer met hetzelfde pensioen en opzegvergoedingen.... ook als ze dezelfde belastingen betalen op extra jobs (mandaten).
De verkiezing koorts is aan het stijgen, nog 3 weken en ze beloven ons 50% meer netto loon en PENSIOEN en dubbel vakantiegeld .
Nu Maggie wil ook eens op de voorgrond treden , iedere partij heeft het al gedaan met voorstellen en beloften dat ze wegens geld tekort toch nooit kunnen waarmaken , we gunnen Maggie ook haar pleziertje :D
Veel beloven en weinig geven doen de z****** in vreugde leven, maar die ballon hebben de meesten onder ons al doorprikt :D -Gelukkig maar!

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

30 apr 2019, 11:40

Wardje ,

Omdat die bakker op scherm is geweest , de meeste hebben zoveel pensioen niet als zelfstandigen
En wat die zegde van zijn pensioen wil ik eerst zien ofwel is man en vrouw samen
En hoe zou dat komen dat ze klein pensioentje krijgen , dat ze dan ook eens eerlijk zijn bij de regering
Dat is allemaal veel later gekomen omdat de meeste niet waren ingeschreven of in familie bedrijven .
En als je niet met terugwerkende kracht dat betaalde net als de schoolgaande kinderen die jaren moeten afkopen . Krijg je minder pensioen . En dat is ook net zelfde die bedrijfswagen krijgen ook minder pensioen .

Zelfstandigen zijn er bij die onder minimum zitten 700 euro tot 900 euro .

En als die bakker veel pensioen krijgt is teken dat hij veel heeft afgedragen wat anders kom je daar niet aan .
Wel berekend op hem alleen zeg het er wel bij .Kan ook zijn dat hij ooit als werknemer heeft gewerkt en later zelfstandig dan kan HET zijn dat je meer pensioen krijgt maar dat heb ik niet gehoord .


Maar die erna die zijn gestegen maar dan zeg je niet wat ze moeten afdragen per drie maand
Lees DAT allemaal graag , er is niemand die hun tegenhoud om zelfstandig te worden , of werknemer of ambtenaar ....En de aftrekposten zijn ook geminderd vroeger was 10 jaar en erna na 5 jaar en of ondertussen al veranderd is ? Maar je moet dan ook investering bekijken , moet werknemer en ambtenaar ook niet betalen wil je mee zijn met uwe tijd ????

Ze moeten met iets hun dag vullen bij de regering om aan de macht te komen na 26 mei , maar wat ze zouden moeten doen en dat achterstand oploopt dat raakt niet hun koude kleren bij de regering .
Is gemakkelijk werknemers en ambtenaren en zelfstandigen hun rekening maken , maar zouden ze niet beter eerst voor hun eigen departement vegen . Zijn vergeten dat ze wel met belastinggeld werken van de burgers .

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

30 apr 2019, 11:53

Ik heb 30 laatste jaren zelfstandig geweest en dus 15 jaar werknemer.

Ik heb een pensioen als alleen staande van enkele euros minder dan 1300€ en die enkele euro's dit is net 4€

En ik ken laag geschoolde arbeiders die meer dan 100€ minder hebben .

Ik heb nooit of nooit 1 BEF onkosten gemaakt persoonlijk, nooit elektriek, telefoon of computer in kosten gebracht privé.
Heb nooit met een wagen van de zaak gereden altijd had ik een persoonlijke wagen.
Enkel mijn RSZ werd door de vennootschap betaald

Die zelfstandigen die maar 700 en 800 € dit zijn er die geen 45 jaar gewerkt hebben.
Een oud leverancier had iets meer dan 1500€ per maand als zelfstandige.
Wie veel betaald krijgt ook veel meer dan andere die niet betaald hebben en vrijstelling hadden van de RSZ
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

30 apr 2019, 12:33

Delowie

Zijn veel vrouwen die later ingeschreven zijn die in de zaak werkte bij hun man , en die hebben maar klein pensioentje
Of kinderen die in familie bedrijf begonnen te werken spreek wel over 45 a 50 jaar terug é
En als je dan met terugwerkende kracht die jaren betaalde op dat moment als in voege is getreden,
dan krijg je normaal pensioen zoals jij komt neer te zetten . En anders is dat minimum .
Dat was zo vroeger , dat is erna allemaal veranderd ;

Loon maar dan draag je ook bedrijfsvoorheffing plus sociale bijdrage per kwartaal é .
Rsz ? ofwel was je ingeschreven in de vennootschap
Klopt als je veel afdraagt dat jou pensioen hoger ligt is maar normaal ook .


Vennootschappen moet je zaak en privé gescheiden houden , belastingen gaan er niet met akkoord gaan :)


éénmanszaak of Bvba of Cvba of Nv of Patrimonium zit ook verschil op

Gaat weer veranderen vennootschappen , maar heb nog niet doorgenomen .
Zie net dat onder Minister Geens , dan hou ik mijn hart vast ?

https://www.tijd.be/dossiers/vennootsch ... source=SIM

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

30 apr 2019, 12:51

gast43 schreef:
30 apr 2019, 12:33

Gaat weer veranderen vennootschappen , maar heb nog niet doorgenomen .
Ik wel, er veranderd zeer veel daar er maar 4 soorten vennootschappen overblijft !

Ik heb altijd gewerkt met BVBA (2 stuks) en met buitenlandse bijhuizen (ook 2 stuks).

Mijn twee zoons zijn bij mij komen werken op hun 16 jarige leeftijd en die zijn vanaf dag 1 ingeschreven geweest zoals een ander werknemer en met het loon van een ander werk nemer .
De ene is nu 53 jaar en die gaat een volledig werknemers pensioen hebben als ook mijn andere zoon.
Mijn vrouw werkt op een ander werk en de laatste 20 jaar bij mij ingeschreven als bediende, zij heeft ook een volledig pensioen als bediende (werknemer) ook 45 jaren gewerkt voor het pensioen.

ik heb nog geen dag spijt van deze beslissingen voor mijn zoons en voor mijn vrouw, als ik zie wat zij
heeft als pensioen ze is nu 78 jaar dus al 15 jaar, alles wat ik ooit betaald heb voor haar is allang terug gekomen !!!!!

Zeer veel kleine zelfstandigen zijn zeeeeer dom, ze kijken naar de centen maar jaren nadien staan ze te bleiten !!
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
dejules

30 apr 2019, 14:01

denlowie schreef:
30 apr 2019, 12:51

Zeer veel kleine zelfstandigen zijn zeeeeer dom, ze kijken naar de centen maar jaren nadien staan ze te bleiten !!
Ach man, een werknemer die zelfstandige in bijberoep is betaalt zich blauw aan sociale afdrachten maar kan daar nooit van genieten. Dit land is rot!
Laatst gewijzigd door dejules op 30 apr 2019, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

30 apr 2019, 14:23

Delowie

Geloof ik best .
Maar kleine ondernemers moeten dat voor zich uitmaken , daar kun je niet intussen komen .

Dejules

Je kan geen vennootschap vergelijken of kleine ondernemer , wat jij hier neerzet .

Met zelfstandig bijberoep en dan nog eens ingeschreven als werknemer .

Dat is net zelfde als je overuren doet en ingeschreven zijn .En wat je daar aan overhoud ?
Je gaat op einde van de rit ook niet meer pensioen krijgen .


Neen ze zouden de mensen moeten stimuleren die hard werken maar worden nog gestraft .
Ze geven liever 500 euro per maand zonder bijdrage te leveren , niet dat ik die mensen dat niet gun , maar zouden dat ook mogen toepassen voor iemand met twee jobs . Maar wij leven in verkeerd systeem dat ze uitdokteren en op einde van de rit ontlopen ze zelf veel bij de regering .Zie naar berekening van vandaag hoeveel keer gaat hij nog misrekenen van Overtveldt

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

02 mei 2019, 14:00

Aan Dejules;

Geen goed nieuws man , " MEER mensen krijgen ambtenarenpensioen"
Wie aanspraak wilde maken op een ambtenarenpensioen, moest tot op heden minstens vijf jaar in de publieke sector gewerkt hebben. Die minimumperiode verdwijnt op 1 mei.
Denk dat het naar jouw mening over ambtenaren NIET de goeie kant uitgaat.
Maar alles komt KOET. :D