met pensioen, maar zonder domicilie

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

HennyV
Lid geworden op: 07 nov 2018, 20:56
Locatie: FALAEN

07 nov 2018, 21:23

Ik ben nu met pensioen en probeer mijn bedrijf te verkopen. Daarmee zal ik ook mijn bedrijfswoning kwijtraken. Ik wil na de verkoop gedurende korte of langere tijd in een warm land een vakantiewoning huren. Waar kan ik mij laten registreren. Ik wil in Belgie bij de overheid geregistreerd blijven en hier mijn belastingen betalen.
MaLoReg

08 nov 2018, 07:51

Dat is een moeilijke vermits je geen verblijfsadres hebt in Belgiê.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

08 nov 2018, 09:23

Een Belgisch wettelijk pensioen is exporteerbaar naar alle EU-landen en naar Zwitserland, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. Exporteerbaarheid betekent dat u het recht hebt op uitbetaling van uw pensioen, zelfs als u in België geen domicilie meer hebt. In sommige gevallen wordt het maandelijkse pensioenbedrag rechtstreeks op een lokale bankrekening gestort vanuit België. Dat is niet altijd mogelijk. Anders komt het pensioen op een Belgische rekening terecht of kan een cheque opgestuurd worden.
Indien u in het buitenland woont, zal de Belgische pensioendienst wel eisen dat u regelmatig een bewijs van leven indient.

HennyV
Lid geworden op: 07 nov 2018, 20:56
Locatie: FALAEN

08 nov 2018, 13:50

Dank voor jullie reaktie.
Als ik ongewenst dakloos ben, kan ik  me laten regisreren bij OCMW.
Waar kan ik mij laten registreren als ik in de komende tijd mij wil gaan orienteren op waar ik wil gaan wonen. Maar vooral eerst wil ik alleen maar uitrusten en recupereren in de zon. Is dit niet iets wat al geregeld is bi.nen Europa. Ik ben toch niet de eerste gepensioneerde die dit wil?

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

11 nov 2018, 18:40

HennyV schreef:... Is dit niet iets wat al geregeld is bi.nen Europa. Ik ben toch niet de eerste gepensioneerde die dit wil?
Je hebt altijd een domicilie nodig.Dat is inderdaad Europees geregeld.

In principe kan je in de EU tot 3 maanden in het buitenland verblijven zonder verdere formaliteiten. in grote lijnen, met Spanje als voorbeeld:

Verblijf je meer dan 3 maanden in het buitenland dan moet je je registreren in de gemeente waar je verblijft. Je blijft fiscaal resident in België.

Verblijf je meer dan 6 maanden in een ander land van de EU dan word je geacht daar fiscaal resident te zijn. Je moet dan belastingen betalen op uw wereld vermogen in dat land. Je moet je dan in België uitschrijven en in het land van verblijf inschrijven. Dat kan een hele rompslomp zijn.

Voor de betaling van uw pensioen kan je kiezen, op een Belgische bankrekening, op uw buitenlandse bankrekening, of met een cheque. 

Normaal wordt je pensioen dan bruto uitbetaald (misschien moet je het vragen), dus zonder Afhouding van de bedrijfsvoorheffing. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je in het land van verblijf belastingen moet betalen. Er zijn locale belasting schalen van toepassing en je moet alles ineens betalen aangezien er geen voorheffingen zijn afgehouden, Dat kan een behoorlijke som zijn. 

... 

HennyV
Lid geworden op: 07 nov 2018, 20:56
Locatie: FALAEN

16 nov 2018, 11:36

Dank voor je reactie. Ik begrijp dat ik dus verplicht ben om ergens in Belgie een huis te huren of te kopen, nadat ik mijn onderneming heb verkocht en dat ik dan 6 maanden later de boel weer moet verkopen als ik niet binnen die 6 maanden terug ben in Belgie.
Gewoon enige tijd ( langer dan 6 maanden) rondzwerven over de wereld tot ik een keuze heb gemaakt om me langdurig te vestigen is dus niet toegestaan?

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

16 nov 2018, 12:29

HennyV schreef:.....Ik begrijp dat ik dus verplicht ben om ergens in Belgie een huis te huren of te kopen, .....
Heb je geen kinderen/familie/vrienden/kennissen waar je het domicilie "tijdelijk" kunt laten zetten ?
Ook altijd gemakkelijk mocht je eventueel belangrijke post ontvangen.....men kan het je altijd laten weten.....

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

16 nov 2018, 20:11

Mensen die recht op een uitkering hebben, een leefloon bijvoorbeeld, maar geen woning, daklozen dus, die kunnen hun uitkering opgestuurd krijgen als ze een kluis aanmaken in een postkantoor van hun keuze. Dat is al heel lang toegelaten. Ik zou eens onderzoeken of dat voor een pensioen ook mag. Het lijkt mij logisch. Als het voor leeflonen mag, moet het voor andere uitkeringen eigenlijk ook kunnen...
Indien niet, dan lijkt mij de optie om je post bij een kennis die je vertrouwt of een familielid te laten aankomen de betere. 
Het is stom om voor die paar maanden een huis te gaan huren.