Huishuur moeten betalen...

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

rebecca
Lid geworden op: 27 apr 2007, 10:02
Locatie: gent

13 nov 2018, 03:09

Goede morgen iedereen, ik weet nu niet of ik hier met mijn vraagje op jet juiste forum zit, want eerlijk gezegd ben ik hier nog nooit geweest.

Ik zit hier met een vraag, waarvan ik nergens het antwoord vind, en hopelijk kunnen jullie mij op de hoogte brengen.
Mijn schoonbroer (de broer van mijn man dus) is overleden op 12 oktober 2018.
Wij hebben dus gemaakt dat zijn appartement, waar hij woonde, volledig vrij was van meubelen, alsook hebben wij alles netjes opgekuist tegen 1 november..

Maar de eigenaar heeft zijn appartement, alsook nog een paar anderen in handen gegeven van een woonmaatschappij genaamd Crevits , mss. heeft één van jullie daar al van gehoord.

Dat appartementje staat volledig op orde en is klaar om daar een nieuwe huurder in te plaatsen.
Op 2 november is er een dame gekomen van Crevits zelf, die dus al die zaken regelt.
Wij hebben dus ook de sleutels afgegeven aan die dame van Crevist.

En nu komt mijn vraagje. , Danny, die dus is gestorven heeft destijds 1,5 maand borg betaald.
Per maand is dus de huurprjs 490 €. En hij heeft een borgprijs betaald van 840 €.

Nu beweert Crevits, dat zolang het appartementje niet is verhuurd mijn man John en ik die maandelijkse huurprijs van 490 € moeten blijven betalen, vermits mijn man de enige erfgenaam is van zijn overleden broer
Maar jullie begrijpen wel denk ik toch, dat dit appartementje zo zes maanden b.v kan leeg blijven staan en wij moeten dan alsmaar maandelijks die 490 € blijven betalen.

Maar mijn man heeft ook maar een klein pensioentje en dan gaan wij telkens 2 huishuren MOETEN blijven betalen, zolang er geen nieuwe huurder inkomt.

Nu is mijn vraagje, is dit wel "wettelijk" dat wij nou alsmaar maandelijks die huishuur moeten bijbetalen ? Tenslotte hebben wij ook de sleutels afgegeven, maar "eigenlijk" huren wij nog steeds, vermits we die maandelijkse huishuur moeten betalen .Zoiets is toch eigenlijk niet eerlijk ook ?

Mijn excuses voor de lange uitleg, maar ik wilde dit jullie héél goed uitleggen.
Dank u vriendelijk ,indien jullie mij zouden kunnen helpen namens Rebbecca.
Windows 10, IE11,FireFox 64 bits. Edge. Ccleaner.
Malware-byte's.
MaLoReg

13 nov 2018, 07:52

Destijds zal er een huurcontract afgesloten zijn tss organisatie en schoonbroer.
Dit eens eerst grondig lezen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

13 nov 2018, 07:54

rebecca;

Het Vlaamse Huurdecreet, dat moet in werking trad op 1 september 2018, brengt verandering in zo'n situatie. 
Art. 43 van dit Decreet zorgt ervoor dat huurcontracten afgesloten vanaf 1 september 2018 automatisch zullen eindigen bij het overlijden van de huurder.
De nieuwe regeling voorziet dat de huurovereenkomst voortaan van rechtswege eindigt op het einde van de tweede maand na het overlijden van de laatste huurder. Enkel wanneer de erfgenamen binnen deze termijn uitdrukkelijk opteren voor de verderzetting van de huurovereenkomst, eindigt de huur niet.  In dit geval treden de erfgenamen in de rechten en plichten van de huurder. 
Uw schoonbroer huurde voor die datum ( 1/09/2018), De op 1 september 2018 bestaande schriftelijke huurovereenkomsten, zelfs al zijn deze (stilzwijgend) verlengd, blijven onder het oude recht vallen.
Of de verhuurmaatschappij u steeds huurgeld kan vragen heb ik mijn twijfels zou eens bij een advocaat of notaris ten rade gaan.
Om die problemen te vermijden hebben ze de huurwet dus onlangs aangepast.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

16 nov 2018, 20:02

Ik  ben bijna zeker dat hier iets niet in de haak is. Hoelang dat appartement onverhuurd blijft, is totaal buiten jullie controle; de maatschappij kan dat eindeloos rekken , en intussen het pand nog stiekem tóch verhuren. Wie kan hen wat maken?
Nee, ik geloof nooit dat dat mag. Misschien kunnen ze de borg mogen inhouden, maar blijven huur eisen?  Vast niet.  't Zou mooi zijn!  Maar ik weet het niet zeker. Daar moet je juridische raad voor vragen.

Als het mij zou overkomen, dan had ik meteen naar de juridische dienst van Test-Aankoop gebeld, en ogenblikkelijk antwoord gekregen. En dat zou gratis zijn. Als het inderdaad een leugen is, dan zouden ze zelfs in mijn plaats die Crevitsfiguren contacteren en hen netjes vertellen hoe het eropstaat. 
Maar dat kan dus alleen als je abonnee bent op Test-Aankoop.
Als je dat niet bent, moet je zo snel mogelijk naar een advokaat, en het niet laten aanslepen! Zelfs als dit niét mag, en je betaalt nog een paar maanden, is het maar de vraag of je dat geld ooit terugkrijgt, dus verlies beter geen tijd.
Succes

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

21 nov 2018, 10:34

Vroeger was het zo dat de erfgenamen de huur moesten blijven voort betalen tot einde huurcontract. Je moet dan ook opzeggen.  Maar normaal mag je dan de sleutel houden en zelf een kandidaat huurder zoeken die het contract overneemt. Ik weet niet hoe het nu is.  Best contact opnemen met het verhuurkantoor om te vragen hoe het geregeld wordt.

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

21 nov 2018, 10:36

En alle nutsvoorzieningen in het appartement?  water, electriciteit, internet, is dit opgezegd?

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

21 nov 2018, 14:17

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... de-huurder

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... ereenkomst
Het actuele huurrecht bepaalt dat een huurovereenkomst niet eindigt wegens de dood van de huurder of de verhuurder (art. 1742 BW).  Deze regeling zorgt in de praktijk voor heel wat problemen.  Als de huurder overlijdt, is het vaak niet duidelijk wie de erfgenamen zijn, of er zijn geen erfgenamen.  Ondertussen loopt de huurovereenkomst verder, loopt de huurachterstand op, en geraakt het pand niet ontruimd.  De verhuurder moet dan een curator over de onbeheerde nalatenschap laten aanstellen, hetgeen lang kan aanslepen, of moet een beroep doen op een meer spitsvondige oplossing, zoals de aanstelling van een voorlopige bewindvoerder, beheerder ad hoc of lasthebber ad hoc over de nalatenschap.
Het Vlaamse Huurdecreet, dat moet in werking treden op 1 september 2018, brengt verandering in deze situatie.  Art. 43 van dit Decreet zorgt ervoor dat huurcontracten afgesloten vanaf 1 september 2018 automatisch zullen eindigen bij overlijden van de huurder
Ook wordt een regeling voorzien voor de ontruiming van de woning.
https://www.pauwelsadvocaten.eu/just-a- ... de-huurder


Voor de contracten van korte duur (maximum 3 jaar) kan geen eenzijdige vroegtijdige opzegging; hier is men sowieso aangewezen op het akkoord tussen partijen;
Het knelpunt bij de huidige voorschriften situeert zich hierin dat, indien de erfgenamen van de huurder, niet op de hoogte zijn van het bestaan van een huurovereenkomst, of om bepaalde redenen nalaten over te gaan tot opzegging van deze huurovereenkomst, er lastens de nalatenschap een belangrijke huurachterstand kan ontstaan.
https://jubel.be/lot-huurovereenkomst-b ... erhuurder/

Huur opzeggen in samenspraak met de verhuurder en alle meterstanden opnemen.
Of de erfenis verwerpen, dan krijg je niets maar dan moet je ook niets.

Je kan ook gratis advies krijgen bij bijvoorb. het OCMW in Gent:
http://www.ocmwgent.be/Juridisch-advies.html

:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

21 nov 2018, 18:03

Nounou, dat is erg vreemd, dat had ik nooit gedacht.
Dus ieder mens, die zijn huurcontract vóór 1/09/2018 heeft afgesloten, en die overlijdt, zadelt z'n erfgenamen op met een eeuwigheid huur betalen voor een woning waar niemand meer in woont?
Dat heb ik nog nooit van gehoord. 

Hier lijkt me dan maar twee mogelijke oplossingen voor, geen van beide prettig: ofwel vóór de dood van je oude vader of moeder (en na september volgend jaar, dus) beginnen van: "papa of mama, sorry dat ik hierover moet praten, maar wil je eens snelsnel vóór je doodgaat een nieuw huurcontract opmaken met je huisbaas? Want als jij doodgaat zit ik met dit kot opgescheept voor minstens drie jaar..." redelijk gênant gespreksonderwerp aan de koffietafel  :(

... ofwel zo snel mogelijk na de dood van je papa of mama, met je rouwkostuum nog aan en de tranen nog op je wangen naar het appartement rennen en plakkaten "Huis te Huur wegens Overlijden! Dringend!!" aan alle ramen gaan plakken, en hopen dat een vis snel bijt...

Hoedanook zijn er waarschijnlijk heel veel mensen die in dit geval zijn en niet weten wat hun erfgenamen boven het hoofd hangt. 

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

21 nov 2018, 19:50

Cyper ;

Laten de erfgenamen tegen het einde van de tweede maand na het overlijden weten dat ze het contract niet verderzetten of laten ze niets weten aan de verhuurder, dan eindigt het huurcontract van rechtswege op deze datum.  In deze hypothese zijn de erfgenamen een schadevergoeding van één maand huur verschuldigd, bovenop de vervallen huur (2 maanden) sedert het overlijden.
Met de nieuwe regeling wordt bereikt dat er ten laste van erfgenamen niet meer dan drie maanden bijkomende huur kan verschuldigd worden na het overlijden. Daarmee worden de pijnlijke gevallen waarbij erfgenamen, ingevolge onwetendheid of onachtzaamheid, naderhand nog geconfronteerd worden met zware huurachterstanden, ontstaan na het overlijden van de huurder, uit de wereld geholpen.
De nieuwe regeling in het Vlaams Huurdecreet bereikt dat de erfgenamen van de huurder grotendeels worden gevrijwaard van de last van lopende huurovereenkomsten. In het bijzonder is dit van belang voor de problematiek van de vele onbeheerde nalatenschappen.
Denk dat het nu iets duidelijker is .

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

21 nov 2018, 21:04

Inderdaad. Dus het is in het slechtste geval twee maanden nodeloos huur betalen? Of is dat alleen voor de huurcontracten van na september volgend jaar?

het is wel een goed ding dat die wetgeving veranderd is. Nog een bewijs dat al die kankeraars, die almaar zitten te zagen over dat de "politiekers" nooit iets nuttigs doen, meestal onterecht bezig zijn...

Nu maar hopen dat de threadstarter hiermee geholpen is.