Radiator

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

07 dec 2018, 09:24

Heb een probleem met lucht op radiator,er zit veel lucht op krijg het er niet af
er komt ook geen lucht uit de verluchtings nippel,alleen water
heb alle radiatoren al nagekeken en alles volgens de regels ontlucht,maar niets helpt
is er soms een speciaal trucje om toch lucht uit die radiator te krijgen 
hij staat te rommelen tot en met

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

07 dec 2018, 11:28

heb je de druk nagekeken bij het expansievat?
wat ik soms doe en soms lukt dat alle radiatoren helemaal opendraaien en zo een tijdje laten draaien
het lukt niet altijd maar proberen gaat mee

heu ik ben absoluut geen expert maar heb wel een verwarmingsinstallatie met de nodige kuren 

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

07 dec 2018, 15:18

Dat rommelen van de radiator wijst op een tekort aan water!
Eerst de installatie vullen tot maximum dan alles open zetten en pomp af
Na een uurtje is alle lucht samengekomen bij de hoogste radiatoren en kan je ontluchten 
Eventueel daarna terug water bijvullen 

Heras
Lid geworden op: 25 mei 2018, 17:03
Locatie: vlaamsbrabant taalgrens

07 dec 2018, 17:41

 Ik heb ook maanden gesukkeld met één radiator waar ik de lucht niet uit kreeg.
Zelfs met de raad van de technieker die het jaarlijks onderhoud komen doen is,lukte het niet.
Ik heb dan alle radiatoren behalve die ene dichtgedraaid,zodat de pomp maximaal werkte voor die radiator.
Na 10 minuten heb ik terug alles opengedraaid en de lucht was verdwenen.Nadien heb ik wel nog op andere radiatoren zonder problemen ontlucht.Momenteel nergens nog lucht.
Zeg nooit nooit meer

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 dec 2018, 13:35

Zeker het proberen waard!

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

09 dec 2018, 21:53

Ik heb dit alles al geprobeerd
test nu iets onverwachts,en heeft schijnbaar resultaat, is nog niet helemaal gedaan maar geluid is de helft minder
ik ga nog afwachten maar is het probleem opgelost ,of niet vertel ik het hier zeker
het vel van de b.......    kent u wel 

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

10 dec 2018, 09:31

Ik heb zelf het volgende geprobeerd alles dicht de ééne radiator open
water vulkraan open gezet,eneen halve emmer water uit het luchtventiel laten lopen
Waterkraan terug dicht stond er natuurlijk teveel druk op,en dan was het geluid weg
maar bij normale druk 1.7 koud terug gerommel

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

10 dec 2018, 10:10

marcelvm schreef:Ik heb zelf het volgende geprobeerd alles dicht de ééne radiator open[...]
Zet alle radiatoren open, schakel de pomp uit en stook de ketel gedurende minstens een half uur op 80/ 85°.
Begin met ontluchten bij de onderste radiatoren en ga zo door tot de laatste, zeg tegen je partner dat die ondertussen de waterdruk constant moet houden op de gewone werkdruk mbh van de vulkranen terwijl jij je bezig houdt met het ontluchten.
Het is van het grootste belang dat je de pomp uitschakelt, anders blijf je maar lucht rondstuwen, bijvullen altijd met mondjesmaat, nooit de vulkraan volle bak open.
Het heeft geen zin een halve emmer af te tappen aan het ventiel, van zodra je een constant stroompje hebt ventiel weer dicht en hup naar de volgende.
Als dat gedaan is niet vergeten alles terug in te schakelen op zijn normale waarden.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

11 dec 2018, 08:54

Deze morgen bijna geen geluid van lucht gehoord
ik ga nog een paar dagen aanzien is het echt gedaan vertel ik wat de oorzaak opgelost heeft
probleem blijft dan wel waarom ik op geen enkele manier,het niet aan de radiator verluchtingsnippel geen lucht weg kreeg
terwijl het een gerommel was niet normaal,met meer druk zetten ging het wel weg
maar dat is natuurlijk niet de oplossing
Nog een paar dagen afwachten blijft het zo,laat ik het zeker weten

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

11 dec 2018, 09:00

Het geluid minderd elke dag deze morgen bijna niets meer
eind deze week laat ik weten of het gelukt is ,en hoe ik de lucht kon verwijderen
ik moet eerst zeker zijn

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

11 dec 2018, 09:00

Het geluid minderd elke dag deze morgen bijna niets meer
eind deze week laat ik weten of het gelukt is ,en hoe ik de lucht kon verwijderen
ik moet eerst zeker zijn

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

11 dec 2018, 10:28

marcelvm schreef:probleem blijft dan wel waarom ik op geen enkele manier,het niet aan de radiator verluchtingsnippel geen lucht weg kreeg
Ik heb u gisteren de oplossing aangereikt, maar ge moet mij niet geloven, hoor.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

12 dec 2018, 09:23

MichelN schreef:
marcelvm schreef:probleem blijft dan wel waarom ik op geen enkele manier,het niet aan de radiator verluchtingsnippel geen lucht weg kreeg
Ik heb u gisteren de oplossing aangereikt, maar ge moet mij niet geloven, hoor.

Ik geloof u wel,ik leg tips zomaar niet klakkeloos naast mij neer hoor ben blij met elke tip die men hier schrijft
zijn willen allemaal helpen  
ik heb dit alles geprobeerd ,ik heb gans het internet afgespeurd met tips ook zoals u ze beschrijft,maar zonder resultaat
ben al een hele tijd mee bezig
maar waarschijnlijk heb ik de oplossing gevonden,zaterdag ga ik het kunnen neerpennen

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

16 dec 2018, 09:33

Probleem opgelost nu mijn verhaal
alles geprobeerd om het op te lossen niets hielp
op zeker moment kom ik in de achterplaats,waar de brander hangt,hoor ik een geluid in de brander niet normaal
op dat moment dacht ik brander lek,hij rommelde maar gaf ook het geluid of hij kokend water had
ik heb den de proef gedaan om te zien of hij inderdaad lek was,Kon normaal niet want geen noemenswaardig water verlies
maar omdat te doen moest ik in het kastje onder de brander zijn
hangt daar een vuilfilter heeft ook luchtnippel,was mij ontgaan
heb die uitelkaar gehaald om te kuisen,wat ik toch regelmatig doe omdat daar toch heel wat vuil aankleeft
Terug geplaatst en dan gelijk ontlucht,dacht ik toch zoveel lucht kan er toch niet in die pot zitten,want het water blijft tot bijna de boven rand zitten als men het deksel er af doet
de brander ingang gezet,en geluid een stuk minder,na een drietal keer brander brand normaal
maar ik ging toch nog regelmatig controle doen ,en er kwam nog steeds een beetje lucht uit,
Ik ging er van uit dat het toch nog met de brander te maken had,maar smorgens merkte ik dat het geluid in mijn radiator minder werd
ben dit elke dag keer blijven doen
nu na paar dagen geen geluid meer
daarom heb ik zo lang gewacht om zeker te zijn
maar nu denk ik was de brander op dat moment zelf met ontluchtingsprocedure bezig of niet,kan dat?want. na het ontluchten van de vuijfilter was het geluid 
heb dit nooit eerder dat gehoord kom heel dikwijls bij de brander nooit iets gehoord
Maar waarom krijg ik langs de filter de lucht uit de radiator terwijl die veel lager hangt
lang verhaal ,maar oplossing is soms simpel
lang verhaal
allen toch bedankt voor de reacties

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

28 dec 2018, 09:39

Ik blijf op die filter nu nog alledagen een beetje lucht aflaten
eigenaardige is dat ik geen noemenswaardige druk verlies heb,hoor ook geen geluiden in de radiatoren van lucht
Als men lucht aflaat gaat de druk normaal redelijk vlug naar beneden hier dus niet