wc met vermaler

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 dec 2018, 10:06

Als de straatriolering aangesloten is op een zuiveringsstation mag/moet ook 'het dik' rechtstreeks aangesloten worden … met alleen 'water' werkt zo'n installatie niet (goed).

In nieuw aangelegde straten is er daarom een dubbel rioleringssysteem en MOET iedereen 'afkoppelen' d.w.z. regenwater apart naar 't straat brengen en ook alle vuilwater (zonder septische put) aan 't straat aansluiten. Je krijgt dus daar 2 putjes.De afvoer van de vermaler kan zonder problemen aangesloten op bv. een badafvoer, maar niet op de regenwaterleidingen :D

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

28 dec 2018, 14:57

Wel ... ik moet eerlijk zeggen dat ik wel tevreden ben van mijn vermaler/verbrijzelaar/"broyeur".
U moet zich voorstellen dat mijn woonst gebouwd werd in 1952 (aangekocht in 1967). Er was geen riolering in de straat (in feite een geasfalteerde veldweg op zo'n 2 à 300 meter, in vogelvlucht, van de abdij Cesarsberg. "Boelenberg" genoemd door de autochtone Leuvenaars.
Bij de bouw werd dus een septische put voorzien die in zijn zijwanden gaten had om het "water" in de grond te laten trekken, het "dik" werd om de paar jaren door de gemeentediensten uitgezogen. Ik had daar genoeg van en ging in op het voorstel van deze gemeentearbeiders om een rioolbuis met de "nieuwaangelegde" straatriolering te verbinden. Met enig leedvermaak kan ik vertellen dat het plaatsen van de rioolpijp toen 500 BF kostte voor zo'n 30 meter lengte ... tegenwoordig het equivalent van een drietal Triples van Westmalle op een terrasje van de Oude markt :roll:.
Trouwens, vergeet ook niet dat zo'n toestel u kan toelaten een wc of bad in uw kelder te installeren, de opvoer kan dit, afhankelijk van het model, gemakkelijk aan.