Huurders willen huis onbewoonbaar laten verklaren

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

Lofece
Lid geworden op: 31 mar 2015, 09:51

30 jan 2019, 12:00

Mijn moeder is  91jaar en weduwe . Ze verhuurt al 41 jaar een volledige boerderij ( huis , stallen en 7 hectaren land ) voor  2000 euro per jaar !!!. Toen mijn vader nog leefde waren die mensen blijkbaar tevreden over het huis en de prijs maar sinds ze weduwe geworden is komen er klachten over het huis en willen ze dat het gerenoveerd wordt. Het huis is inderdaad oud en niet in perfecte staat maar huurprijs is ook belachelijk laag . Mijn moeder heeft blijkbaar geen huurcontract  ( toch nergens te vinden ) en weet niet wat ze nu moet doen. Als er een inspectie komt dan zou het best wel eens kunnen dat het huis ongeschikt   of eventueel onbewoonbaar wordt  verklaard  maar aangezien haar hoge leeftijd wilt zij daar geen kosten meer aan doen . Er is officieel nog nooit een klacht gekomen , alleen telefonisch een paar weken geleden .Wat zijn de eventuele gevolgen voor zowel huurder als verhuurder ? 

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 jan 2019, 12:54

Lofece;

Als ik die ouderdom had en wil geen kosten meer doen, laat ik alles zijn beloop , wordt het onbewoonbaar verklaart laat ik het afbreken door een sloper ( anders betaal je nog leegstand ), en zijn mijn erfgenamen er ook van verlost en kan de grond altijd verkocht worden en gemakkelijker of dat daar een bouwvallige woning met stallen enz erop staat.
Maar ja dat is MIJN mening, zou er op zo'n respectabele leeftijd mij geen kopzorgen meer over maken :)

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

30 jan 2019, 12:57

En ik ben van mening dat het niet is omdat je weinig huur moet betalen dat je dan uiteindelijk in een krot moet blijven wonen en dat je niet mag vragen om verbeteringen/renovaties/herstellingen te laten uitvoeren.  Wat als die mensen dat in de gazet plaatsen? Dan gaat het zijn ocharme die mensen rotte huurbaas.   Hier gaat het sffs nog worden : arme huurbaas geldzuchtige huurders.

Sorry als je een woning wilt verhuren, zorg dan dat de mensen niet in de miserie zitten en dat hen een aanvaardbare situatie wordt geboden.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 jan 2019, 13:16

Prima Vera:
ge hebt 100% gelijk maar als je het niet meer gaat renoveren en je zegt dat tegen de huurder ( die nb altijd zeer goedkoop heeft gehuurd), tja dan ligt het bal in hun kamp je bent niet verplicht van te renoveren, dat ze dan uitzien naar een andere woning.
Maar denk dat die huurders dat al wel langer weten dat het nodig gerenoveerd is, maar denken ze is al op een leeftijd??, we gaan er wat spoed achter zetten zodat ze renoveerd dan zien we wel.
Voor we ons een eigen woning aanschaften hebben we ook in een stalletje van Bethlehem gewoont (gehuurd), als we toen vroegen om een en ander te herstellen , kregen we alsantwoord " als het u niet aanstaat zoek dan wat anders", 3 maanden later hebben we ons een woning gekocht.
Tja als ge iets huurt hangt ge nogal dikwijls af van de goodwill van de huutrder en zoniet lig je steeds overhoop ermee.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

30 jan 2019, 13:26

wardje schreef:Prima Vera:
ge hebt 100% gelijk maar als je het niet meer gaat renoveren en je zegt dat tegen de huurder ( die nb altijd zeer goedkoop heeft gehuurd), tja dan ligt het bal in hun kamp je bent niet verplicht van te renoveren, dat ze dan uitzien naar een andere woning.
Maar denk dat die huurders dat al wel langer weten dat het nodig gerenoveerd is, maar denken ze is al op een leeftijd??, we gaan er wat spoed achter zetten zodat ze renoveert dan zien we wel.
Voor we ons een eigen woning aanschaften hebben we ook in een stalletje van Bethlehem gewoond(gehuurd), als we toen vroegen om een en ander te herstellen , kregen we als antwoord " als het u niet aanstaat zoek dan wat anders", 3 maanden later hebben we ons een woning gekocht.
Tja als ge iets huurt hangt ge nogal dikwijls af van de goodwill van de huurder en zo niet lig je steeds overhoop ermee.
Zo is dat Wardje. Wat mij ook intrigeert, pas een tijdje geleden is er een 'klacht' geweest van de huurders. Dat is toch hun recht om iets te vragen? Het is aan de verhuurder om daar gevolg aan te geven. Maar door dit artikel hier te plaatsen heb ik dus sterk het vermoeden dat de verhuurders niet maar dan ook niets willen doen. Waarom moeten ze dat hier plaatsen? Dat ze overleggen met hun huurders, dat ze gewoon de puntjes op de i zetten en hun huurders vertellen dat ze dat niet meer willen doen wegens ouderdom e.d.  Het moet niet enkel respect zijn van de huurder maar zeker ook van de verhuurder naar de huurder toe. Mij lijkt dit een geval van 'geen communicatie'. Dit moet toch opgelost kunnen worden zonder dat hier op deze manier te etaleren? Of zie ik dat nu volledig verkeerd?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 jan 2019, 13:52

Neen, ge ziet dat niet verkeerd , maar als buitenstaander geven wij onze mening en is dat niet goedschiks dan maar kwaadschiks :D :D
T'is een forum en je weet dat ge altijd wel een antwoord krijgt , maar om terug te keren op de vraag, het moet van twee kanten komen, er moet dialoog zijn en wij horen ook maar één kant dus we baseren ons daarop maar mischien sleept het probleem al langer aan.

Lofece
Lid geworden op: 31 mar 2015, 09:51

30 jan 2019, 13:55

Beste Prima Vera , je ziet dit inderdaad verkeerd , er is telefonisch contact geweest waarbij mijn moeder gezegd heeft dat ze het niet ziet zitten om op haar leeftijd renovaties te doen , maar ze maakt zich bezorgd om het vervolg van deze zaak . Zij wilt helemaal niet dat die huurders in de problemen geraken wanneer zij het huis zouden laten onderzoeken. Mijn moeder is in geen geval een verhuurster die mensen in de kou zou laten staan maar ze heeft wel haar bedenken dat , nu zij weduwe is , er plots wel problemen zijn met het huis ( kan ook toeval zijn natuurlijk ).Verder maakt zij zich zorgen mocht  het huis niet goed genoeg meer zijn om te verhuren om het feit of die mensen dan zouden moeten verhuizen want dat is  ook haar bedoeling niet . Je moet ook begrijpen dat eens zij er niet meer is het huis ook niet gaat blijven bestaan en zij het dus niet ziet zitten om nu veel centen uit te geven .Momenteel heeft zij geen cent over van haar huurgeld want er is ook nog de zware verzekering omdat het een ganse boerdeij betreft ( 1000 euro per jaar ) en het kadastaal inkomen komt er ook nog bovenop . De vraag is hier enkel gesteld omdat ze ons inlichtingen vraagt en wij haar die niet kunnen geven maar het is niet de bedoeling om deze zaak te laten escaleren en mensen op straat te zetten . Het feit dat deze eigendom goedkoop wordt verhuurd is iets dat wij kinderen al lang weten en daar verzetten wij ons niet tegen want onze ouders hadden daar hun redenen voor en die respecteren we . 

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

30 jan 2019, 13:56

2000 euro huur per jaar is veel te weinig Daar huur je nog geen garage voor Zeg tegen die huurders dat ze moeten ophoepelen De huuropbrengst is die miserie niet waard :twisted:

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

30 jan 2019, 14:01

2000 euro huur per jaar is veel te weinig Daar huur je nog geen garage voor Zeg tegen die huurders dat ze moeten ophoepelen De huuropbrengst is die miserie niet waard :twisted:

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

30 jan 2019, 14:01

2000 euro huur per jaar is veel te weinig Daar huur je nog geen garage voor Zeg tegen die huurders dat ze moeten ophoepelen De huuropbrengst is die miserie niet waard :twisted:

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

30 jan 2019, 14:03

Lofece schreef:Beste Prima Vera , je ziet dit inderdaad verkeerd , er is telefonisch contact geweest waarbij mijn moeder gezegd heeft dat ze het niet ziet zitten om op haar leeftijd renovaties te doen , maar ze maakt zich bezorgd om het vervolg van deze zaak . Zij wilt helemaal niet dat die huurders in de problemen geraken wanneer zij het huis zouden laten onderzoeken. Mijn moeder is in geen geval een verhuurster die mensen in de kou zou laten staan maar ze heeft wel haar bedenken dat , nu zij weduwe is , er plots wel problemen zijn met het huis ( kan ook toeval zijn natuurlijk ).Verder maakt zij zich zorgen mocht  het huis niet goed genoeg meer zijn om te verhuren om het feit of die mensen dan zouden moeten verhuizen want dat is  ook haar bedoeling niet . Je moet ook begrijpen dat eens zij er niet meer is het huis ook niet gaat blijven bestaan en zij het dus niet ziet zitten om nu veel centen uit te geven .Momenteel heeft zij geen cent over van haar huurgeld want er is ook nog de zware verzekering omdat het een ganse boerderij betreft ( 1000 euro per jaar ) en het kadastraal inkomen komt er ook nog bovenop . De vraag is hier enkel gesteld omdat ze ons inlichtingen vraagt en wij haar die niet kunnen geven maar het is niet de bedoeling om deze zaak te laten escaleren en mensen op straat te zetten . Het feit dat deze eigendom goedkoop wordt verhuurd is iets dat wij kinderen al lang weten en daar verzetten wij ons niet tegen want onze ouders hadden daar hun redenen voor en die respecteren we . 
Oké, dat verduidelijkt al wat meer. Maar zou het dan niet beter zijn gewoon de huur op te zeggen? Of de woning inderdaad onbewoonbaar te laten verklaren?  Ik vind het ook fijn dat je moeder hen niet direct op straat wil zetten.  Dan kan je moeder gerust zijn en kunnen de huurders iets nieuws zoeken (misschien gaan ze er je nadien nog dankbaar voor zijn).   Ik zou misschien wel veronderstellen dat het toeval zou zijn.

Lofece
Lid geworden op: 31 mar 2015, 09:51

30 jan 2019, 14:18

Mijn moeder wilt die huur niet opzeggen en wij gaan niet proberen om haar  te overtuigen dat wel te doen , zij is daar veel te oud en teveel bekommerd voor om de huurders .Maar wat als die voet bij stuk houden en instanties laten komen om de woning te inspecteren ? Moeder is bang dat ze dan gaan moeten vertrekken en dat gaat haar een schuldgevoel van jewelste geven want zo kennen we haar ( slim is dit niet maar ze is wie ze is ) . En ze is ook bang dat ze dan verplicht gaat zijn om toch nog onkosten te maken want dat kan ook de bedoeling niet zijn. We zouden gewoon graag weten of  zulke zaken zodanig kunnen escaleren dat die mensen alsnog moeten verhuizen wanneer ons moeder die investeringen niet meer wilt doen en welke gevolgen dit heeft ? Wanneer zij het niet over haar hart krijgt om te zeggen dat ze niet meer verhuurt aan die huurders  kan ze dan verplicht worden om deze onkosten aan haar huis  te maken ?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

30 jan 2019, 14:39

Lofece schreef:Mijn moeder wilt die huur niet opzeggen en wij gaan niet proberen om haar  te overtuigen dat wel te doen , zij is daar veel te oud en teveel bekommerd voor om de huurders .Maar wat als die voet bij stuk houden en instanties laten komen om de woning te inspecteren ? Moeder is bang dat ze dan gaan moeten vertrekken en dat gaat haar een schuldgevoel van jewelste geven want zo kennen we haar ( slim is dit niet maar ze is wie ze is ) . En ze is ook bang dat ze dan verplicht gaat zijn om toch nog onkosten te maken want dat kan ook de bedoeling niet zijn. We zouden gewoon graag weten of  zulke zaken zodanig kunnen escaleren dat die mensen alsnog moeten verhuizen wanneer ons moeder die investeringen niet meer wilt doen en welke gevolgen dit heeft ? Wanneer zij het niet over haar hart krijgt om te zeggen dat ze niet meer verhuurt aan die huurders  kan ze dan verplicht worden om deze onkosten aan haar huis  te maken ?
Je zou het eens moeten vragen op een juridisch platform. Ik zou er van uitgaan dat als het huis onbewoonbaar verklaard wordt, de huurders zullen moeten vertrekken. Volgens mij kunnen ze je moeder niet verplichten om te renoveren.  Eenvoudiger zou nog zijn het huis te koop te stellen. Eender hoe je moeder zal het zich dan toch altijd aantrekken.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

30 jan 2019, 15:17

Geen huurcontract geen huurder
hoe kunnen zij die 2000 euro permaand betalen vragen om te renoveren
als zij zelf iets oud kopen en beginnen met renoveren door aannemers
zullen een toontje lager zingen

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 jan 2019, 15:23

marcelvm;

Het is wel 2000€ per JAAR.
Ofwel heb jij een ander bericht. :)