Muziekfiles omzetten van WAV naar MP3 e.a.

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over muziek, cd's, artiesten, alle genres,...

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

10 mei 2005, 16:33

Update 17 mei 2006 : Ofschoon de informatie hier nog steeds geldig is, zou ik in de eerste plaats willen verwijzen naar de Sticky "GRATIS muziekbewerkings programma". Het daarin beschreven omzettingsprogramma Switch kan alle hieronder beschreven omzettingen zonder probleem en met grote gebruiksvriendelijkheid aan zodat het toch wel de moeite loont om naar het gebruik hiervan over te schakelen.
http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=50606


Update : 23 April 2006

Muziekfiles bestaan in verschillende formaten. Als audio staat dat in wav. En voor de rest heb je een aantal verschillende manieren om het als data file op te slaan (mp3, m4p, midi, etc etc). Als je een muziekbestand bekomt door middel van download of je krijgt het door iemand toegestuurd, heb je uiteraard niet te kiezen. Als je echter vertrekt van een audio-cd, is het nuttig eerst te bedenken waar je je muziek voor wil gebruiken. Want zo kan je via je mediaspeler je muziek meteen in het juiste formaat op je pc opslaan, zodat omzetting later overbodig wordt ! Je moet daarvoor alleen bij je WMP bij Extra > Opties > Kopiëren aanduiden in welk formaat je je muziek wil hebben :
Windows Media Audio zonder kwaliteitsverlies is het equivalent van wav en is aan te bevelen indien je het liedje op een cd wil branden als audio. Windows media audio is het equivalent van mp3 en kan je gebruiken om een liedje als e-mail op te sturen of voor gebruik op een mp3 speler. Als je dit op voorhand bedenkt, kan je jezelf de moeite van een omzetting besparen.
Wie zijn opties open wil houden, kan best vertrekken van een wav file. Om hiervoor de files op je pc te krijgen is EAC (gratis download op www.ExactAudioCopy.de) een zeer eenvoudig en goed programma.

Het is echter soms toch nodig om muziek in een ander formaat te zetten. Waarvoor het ook moet dienen, de omzetting is steeds zeer eenvoudig.
Op de volgende website kan uit een groot aantal convertoren gekozen worden die stuk voor stuk uw muziek zullen omzetten naar het gewenste bestand. Als u op www.download.com invult welke conversie u verlangt in het "Search" vak (typ in "wav to mp3" of "wma to mp3" of gelijk welke andere omzetting u verlangt), zullen een groot aantal programmas verschijnen die aan de voorwaarden voldoen. Het is alleen aan u om te kiezen, rekening houdend met eventuele andere mogelijkheden van het programma en de tijdelijke of permanente duur dat het programma gratis kan gebruikt worden en eventuele kosten bij aankoop.

Een handig alternatief is Music Match, een gewone mediaspeler en gratis download op www.musicmatch.com, die ook muziekfiles naar een ander formaat kan omzetten. Ga hierbij als volgt te werk :
Open MM > file > convert files...
Op het scherm dat dan opent, selecteer je links onderaan het formaat waarin de om te zetten nummers staan, in dit geval "wav". Links bovenaan staat een "tree" van je pc. Als je je muziek in "mijn muziek" hebt staan, ga je daar naartoe via éénmaal klikken op
Documents and settings > Owner > Mijn documenten > Mijn muziek, waarna je terecht komt bij de diverse liedjes en mappen die je daarin hebt staan. Je kan nu de liedjes selecteren die je wil omzetten door ze individueel aan te klikken (Ctrl ingedrukt houden + links klikken voor ieder nummer) of ze allemaal te kiezen ("select all").
De rechterkolom bepaalt de plaats waar die omgezette nummers op je pc terecht komen. Dat mag gerust op dezelfde plaats zijn. In dat geval hoef je daar rechts-bovenaan niets te doen. Anders een nieuwse plaats selecteren, zoals je daarjuist links je nummers hebt opgezocht.
Rechts onderaan kan je de bitrate van de mp3 kiezen. Een lage bitrate neemt weinig plaats in, maar is dan weer povertjes van kwaliteit. Een hoge bitrate klinkt aanzienlijk beter maar neemt dan weer meer plaats in. Test dit eventueel eerst even uit. De standaard hier is 128. Als je een andere bitrate wil, dient dit telkens manueel ingesteld te worden. Als je eenzelfde liedje met verschillende bitrates wil, dan ben je wel verplicht om deze op verschillende plaatsen op je pc op te slaan. Nu moet je alleen nog op "start" klikken en de omzetting begint. Je nieuwe files staan nu op de plaats die je gekozen hebt.
Ofschoon het technisch gesproken mogelijk is, is er vrijwel geen enkele reden om mp3 in wav om te zetten. Want als je mp3 files als audio op een cd wil zetten, gebeurt de omzetting naar wav automatisch ! Maar voor de volledigheid, vermeld ik alleen dat je, indien je dit toch wil doen, je alleen links onderaan in "Source data type" "mp3" moet selecteren en rechts onderaan in "destination data type" "wav" en verder op dezelfde manier tewerk gaat als voor de omzetting van wav naar mp3.

Voor je begint met omzettingen van wav files, hou er rekening mee dat je bij een omzetting van wav naar mp3 onmiddellijk zo'n 30% geluidskwaliteit gewoon weggooit en dat die er nooit meer bijkomt, ook niet als je je mp3 terugzet naar wav. Mp3 files hebben hun nut (plaatsbesparing op je pc, gebrand als data zorgt voor lange speelduur op een CD als je afspeelapparaat geschikt is om dit af te spelen, voor gebruik op een mp3-speler,...), maar omzetting van wav naar mp3 heeft totaazl geen zin als je een gewone audio cd wil branden !! Je cd wordt STEEDS gebrand als wav en deze omzetting gebeurt automatisch door je brander ! (Noteer echter wel dat wma niet steeds wordt ondersteund (door bv Nero) en dat hier dus wel een aparte omzetting naar wav of mp3 nodig is.

Dan is er ook nog het aparte geval van m4p, het formaat dat iTunes gebruikt. Dit is een beveiligd systeem dat met niets compatibel is en alleen gebruikt kan worden met de iTunes media speler. Omzetting naar een ander formaat is hier NIET mogelijk. Indien een omzetting om een of andere reden toch vereist is, bestaat de enige mogelijkheid erin om het bestand als AUDIO op cd te branden met de iTunes speler, waardoor automatisch een omzetting naar wav gebeurt. Als u nu deze cd "ript" beschikt u over een gewoon wav bestand dat dan weer wel naar mp3 (enz) kan omgezet worden.

Voor de liefhebbers van muziek in PPS, is ook een speciale procedure vereist. Zij hebben hun muziek nodig in wav, maar dit in zeer lage bitrate.
Ge hiervoor naar Start > Alle Programmas > Bureauassecoires > Entertainment > Geluidsrecorder.
Klik op Bestand > Opnenen en selecteer dan op je pc het liedje IN WAV dat je wil gebruiken en dubbelklik. Kies vervolgens :
Bestand > Opslaan als > Wijzigen > Indeling : Selecteer daat MPEG Layer-3. Selecteer bij Kenmerken 8 kBit/s > OK > Opslaan (hier dient een nieuwe naam ingegeven te worden). Kontroleer uw nieuw bestand !!! De mogelijkheid bestaat dat door deze omzetting een storingssignaal ontstaat. Kies in dat geval de 16kBit optie. Dat zou steeds in orde moeten zijn.
Laatst gewijzigd door Junior op 17 mei 2006, 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

Huismusje
Lid geworden op: 09 mar 2004, 23:38
Locatie: Borgerhout

12 mei 2005, 21:39

Hi junior,
wanneer ik bijvoorbeeld een song heb gekopieërd van een cd en die op mijn pc heb gezet is dat een wma, klopt dat? Als ik nu die bewuste song omzet naar mp3 dan blijft de originele toch ook bestaan, niet? Of heb ik u indertijd vekeerd begrepen, en is die song in wma dan verdwenen?
Verwarde groetjes, huismusje
Ik heb geen spijt van de dingen die ik heb gedaan, enkel spijt van de dingen die ik naliet te doen!

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

13 mei 2005, 07:19

Inderdaad, de originele song in wav of wma blijft ook bestaan.
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

Marcel Sercu
Lid geworden op: 06 mei 2005, 11:45
Locatie: Roeselare

13 mei 2005, 09:18

Halloo Junior , Ik zie dat je nogal op de hoogte bent van het ombouwen van muziek !Ik heb ook een probleem .
Ik heb mooie muziek van en door een goeie vriend gezongen .Die stond in WAV en heb ik kunnen omzetten in MP3 .Maar nu , Mijn bestand mag niet groter zijn dan 100 KB.(voor de weblog) .Kan ik die verkleinen .Ik mag dus ook niet in WMA gaan .
Als je daarvoor een oplossing hebt , dan zou ik zeer tevreden zijn en ook heel dankbaar.
Beste groeten
Mooie muziek en zang

Marcel Sercu
Lid geworden op: 06 mei 2005, 11:45
Locatie: Roeselare

13 mei 2005, 09:23

Sorry Junior , maar ik heb al uw antwoord gevonden in een vorige vraag .Van harte dank .
Mooie muziek en zang

jeffF
Lid geworden op: 25 apr 2005, 11:07
Locatie: 2570

14 jun 2005, 18:36

beste man,

nooit vind ik wat !
open MM/file/convert files...

WAAR staat die Music M, gratis dl op WWW/mm.com ?

LIFE is what does not happen to you while you are trying working out your plans. ( jeffF.)

dag.

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

14 jun 2005, 18:44

Ga naar http://www.musicmatch.com/... klik daar op "Get it now" en klik dan op "Get free Jukebox" (NIET op "Get plus" !!, de gratis versie staat daar juist onder naar rechts)
Let wel op dat je bij installatie alle opties UITvinkt om van MM je eerste keus media speler te maken. Niet dat daar ongelukken mee gebeuren, maar misschien dat je liever hebt wat je nu gebruikt.
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

jeffF
Lid geworden op: 25 apr 2005, 11:07
Locatie: 2570

14 jun 2005, 19:17

junior,

ja, maar nu krijg ik het bericht of ik het wil uitvoeren of opslaan, en ook dat het gevaarlijk is en...
wat moet ik nu doen en vooral er van denken?

dag.

ps. is het niet beter dat ik naar de winkel ga en dit omzettingsprogramma er daar koop als dat te koop is natuurlijk.

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

15 jun 2005, 08:22

Er is niks gevaarlijks aan die MM. Prima programma. Je krijgt dat uitvoeren/opslaan kadertje waarschijnlijk alleen maar omdat je links-klikt ipv rechts. Als je rechts-klikt dan zal je een pop-up krijgen die je de mogelijkheid geeft om de plaats te kiezen waar je opslaat op je computer. Normaal kies je daarvoor op je C-schijf > Programs and Files.. Als het programma zichzelf niet meteen installeert, ga je gewoon naar het "Install" pictogrammetje dat je net hebt gedownload, dubbel-klikken en de installatie begint. Geen probleem, geen gevaar ! Sukses !
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

sonjake
Lid geworden op: 27 feb 2005, 09:59
Locatie: niel 2845

23 jun 2005, 16:26

Hallo,
ik zit in de rats.
ik open musicmatch.com, en waar is "file" dan?
Ik vind die "convert files" niet.
Sonjake :?:
wat baten kaars en bril als de uil niet zien en wil

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

23 jun 2005, 16:33

Waar dat precies staat zal afhankelijkv zijn van de versie die je hebt en welke "skin". Bij mij staat dat helemaal bovenaan, maar er zal wel ergens een rijtje staan van "file", "edit", "view", "options" en "help". Dan klik je dus op file en het venstertje dat dan opent, daar heb je "convert filesz..." tussenstaan. Klik daarop en dan opent zich een venster waar je op de linkerhelft in de structuur van je' pc op zoek gaat naar de nummers die je wil converteren en in de rechterhelft naar de plaats op je pc waar het geconverteerde nummer naartoe moet. Als je rechts niets verandert, komt het geconverteerde nummer automatisch terecht in dezelfde map als waar het instaat. Dus dan moet je alleen even zien dat je ze uit elkaar houdt door een van beide eventueel te hernoemen.
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

sonjake
Lid geworden op: 27 feb 2005, 09:59
Locatie: niel 2845

23 jun 2005, 16:57

Beste Junior,
die hele site is in het engels en ik zie daar nergens file op staan.
Is die site niet voor iedereen hetzelfde, of bedoel je misschien dat ik op de pc ergens file moet vinden? ik heb bestand, bewerken enz.
Zit ik compleet verkeerd?
Ik probeer cdtjes op mp" te krijgen.
help....
wat baten kaars en bril als de uil niet zien en wil

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

23 jun 2005, 17:08

Je moet wel eerst MusicMatch downloaden op je pc !! Klik "Get it now" en dan "Get free jukebox" (NIET "get plus). Ik herinner me niet of dit zichzelf meteen installeert, maar als dat niet zo is, je download opslaan op een plaats die je terugvindt (best bij Program files) en de installatie starten. Daarbij zal een ikoontje op je bureaublad komen te staan. En als je daarop klikt, dan krijg je je MM scherm met daarop die "file".
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

jeffF
Lid geworden op: 25 apr 2005, 11:07
Locatie: 2570

23 jun 2005, 18:19

beste sonja in de mizerie,

wat ben ik blij dat u in de mizerie geraakt bent. u kunt dat nooit geloven hoe blij ik ben, want nu ben ik zeker dat er iemand is die ons er uit ga doen geraken.
reken maar op hem, die oude junior.
ik zit al lang in diezelfde onverstaanbare mizerie en durf het hem niet meer vragen mij te helpen. ook ben ik beschaamd zo'n snul te zijn .
maar met twee...gaan we wel durven hoop ik. in alle geval gij toch, vermits ge een...
enfin, ik ben al geraakt aan dat downladen van mm, maar nu alles klaar is, zegt hij dat hij wel wil, maar niet kan en dat we het kunnen opsturen als we willen.
wat nu gedaan?
wat denkt u te doen?
alles opgeven of zijt u zo niet?
ik op den duur wel.
dag
jeff de snul.

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

23 jun 2005, 18:25

Komaan Jef, een beetje optimisme en moed in de zaak ! :) Wat is het precies dat hij wel wil maar niet kan ? Vraag gerust !!!!!
Met die MM moet ge niet bang zijn om een beetje te experimenteren ! Die files blijven altijd op uw pc staan en als dat ding kadul slaat, dan sluit ge hem gewoon af en ge begint opnieuw. Ge kunt daar niks mee misdoen ! Dat heeft geen enkel effect op uw andere programma's of op de werking van uw computer !! Maar nogmaals, VRAAG GERUST !!!
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird