Van LP naar CD

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over muziek, cd's, artiesten, alle genres,...

wielepietje
Lid geworden op: 13 mei 2006, 12:28

04 nov 2007, 11:49

het geluid van mijn cassettespeler komt schoon over naar mijn laptop, dus de verbinding zit snor, ik zie de opnamebalken verschuiven dus daar kan het niet aan liggen, ik heb dat lame ding geinstalleerd, dus wat opnemen betreft denk ik aan alle vereisten te hebben voldaan.
't is misschien niet duidelijk wat ik hierboven uitleg. Ik kan dus de opname via het opneemprogramma (ik gebruik audacity omdat dat er mooier uitziet) terugspelen en ernaar luisteren, maar het bestand dat naar mijn harde schijf gekopieerd heb niet! Zowel WMP als VLC openen het, de schuifbalk schuift, maar er komt geen geluid uit de luidsprekers van mijn laptop. Ik heb het bestand zowel in wave als mp3 geexporteerd.

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

04 nov 2007, 11:54

Ik denk dat ik toch niet helemaal kan volgen...
Het bestand dat op uw pc staat, dat kan u wél met Audacity afspelen, maar niet met een andere mediaspeler...is dat het probleem ?
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

wielepietje
Lid geworden op: 13 mei 2006, 12:28

04 nov 2007, 12:06

zo is het! ik kan het wel afspelen maar ik hoor niets! 't is de bedoeling om het als mp3 op een cd te zetten. Het is misschien eerder een hardwareprobleem. Ik werk met Vista en de geluidskaart is Realtek. Ik zie op de volumemixer dat enkel het apparaat Realtek Digital output actief is, terwijl Windows geluiden en VLC grijs blijven. Maar ik kan die niet openen, dus het probleem zit misschien bij Realtek HD Audio Manager. Op het eerste zicht zie ik nochtans geen verraderlijke vinkjes aan of uit.
Laatst gewijzigd door wielepietje op 04 nov 2007, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

04 nov 2007, 12:15

U hoort met geen enkel programma iets ? Ook niet met Audacity ?
Het lijkt me dat in dat geval uw instellingen toch niet juist staan ! Kontroleer eens of het volulme wel aanstaat en of er nergens geen "mute" aangevinkt staat !

Tussen haakjes, als u als audio op cd wil branden, is het aanbevolen om het bestand NIET om te zetten naar mp3 !!
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

wielepietje
Lid geworden op: 13 mei 2006, 12:28

04 nov 2007, 12:21

junior schreef:
Tussen haakjes, als u als audio op cd wil branden, is het aanbevolen om het bestand NIET om te zetten naar mp3 !!
Waarom niet? Ik kan mp3's op mijn kleine radio cdspeler afspelen.

PS: ik heb ondertussen nog wat info op mijn vorig bericht gezet en dit heeft uw antwoord gekruist.

Hopelijk kom ik eruit want de familie zit erop te wachten!

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

04 nov 2007, 12:29

Ik denk dat er voor die Realtek e.d. andere mannen aan te pas moeten komen...

Wat het omzetten naar mp3 betreft, dat is uiteraard in orde als u specifiek als mp3 wil afspelen. Maar als u als AUDIO wil branden (in tegenstelling tot mp3, wat DATA is), dan kan u mbt behoud van geluidskwaliteit beter uw wav bestand behouden en daarmee uw cd branden.

Let ook op : voor u kan zo'n mp3 cd perfekt afspeelbaar zijn op uw toestel, maar dat is zeker niet het geval voor iedereen !!! Dus als u zeker wil zijn dat iedereen uw cd kan afspelen, brand dan een audio cd met uw wav bestanden ! U kan daarmee later altijd nog een mp3 cd branden.
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

wielepietje
Lid geworden op: 13 mei 2006, 12:28

04 nov 2007, 18:07

zeer nuttige uitleg, ik zal dat zeker opvolgen.
Wat de geluidsproblematiek betreft, dit is ondertussen opgelost, vraag mij niet hoe, ik weet het niet. Als ik een muziekbestand van mijn cassette overgezet heb en direct wil openen, gaat het niet. Wacht ik vijf minuten dan wel. Iets van Vista zeker? Ze houden daar van grappen die van M$!

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

13 nov 2007, 18:02

palmke schreef:Dag mensen,
Ik ben nieuw op de site
Zeg maar Palmke
Aangaande LP's overzetten naar CD hoor ik van de ene zeggen de ene kant zonder stoppen zo opnemen en achteraf "knippen"
Andere zeggen liedje voor liedje apart opnemen !!
Ik heb nog vragen maar ik wil mij niet overhaasten.

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

14 nov 2007, 08:26

palmke schreef:beste <opa Brombeer,
Ik had die rubriek reeds gelezen maar daar kan ik de oplossing van mijn vraag niet in vinden wat goed is ! De ene kant helemaal ineens opnemen
of liedje voor liedje .Het is voor daarna als ik een bepaald liedje wil horen
dat ik heel die plaat niet moet laten afspelen .Sorry voor de lastige vraag.
groetjes Palmke

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

14 nov 2007, 08:28

Flowers schreef:Je kan natuurlijk een of meer liedjes afzonderlijk overzetten,
maar je kunt ook de gehele lp overzetten en het zo bewerken dat
je later de cd afkunt spelen zoals een originele.
Dus in zijn geheel of elk voorkeur liedje/muziek
afzonderlijk afspelen.

Volgens mij is dat met elk softwareprog mogelijk.
Zelf gebruik daar Nero voor.
=====================================

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

14 nov 2007, 09:56

Palmke,
Je kan gerust alles in één keer opnemen. Met het (gratis) programma cd wave editor (www.cdwave.com) kan je met een eenvoudige klik dat grote bestand in individuele liedjes scheiden.

Tussen haakjes, volgende paragraaf komt uit de allereerste post. Dus de uitleg stond er wel degelijk in !

Indien u in plaats van één enkel liedje een volledige LP-kant of cassette-kant op cd wil, kan u deze ook in één keer opnemen. Het is niet nodig om de opname manueel voor ieder liedje af te breken en voor het volgende weer op te starten. Via het eerder vermelde www.cdwave.com kan u na de opname uw geheel opnieuw afspelen en met een eenvoudige klik uw opname splitsen in individuele liedjes ! Het is via dit programma ook mogelijk om bijvoorbeeld een lang stuk muziek of interview op te splitsen in delen die zo apart toegankelijk worden via een cd index.
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

15 nov 2007, 18:18

Friemel schreef:Als complete coputerleek heb ik een vraagje betreffende het overzetten van LP's naar CD's . Zopas heb ik mij een nieuwe platenspelen aangeschaft die aan de pc kan gekoppeld worden met een USB kabel . Om nu LP's op te nemen en op de harde schijf te zetten is dat geen probleem , maar ik kan de opgenomen muziek niet afspelen met Media Player . Ik kan ze wel overbrengen naar een CD maar afspelen gaar dus niet. Ik krijg de volgende melding : " Het geselecteerde bestand heeft een extentie ( .aup ) die niet erkend word door Media Player. Als ik toch wil afspelen komt er een kader met daarin : " Kan het bestand niet afspelen . Mogelijk biedt de de speler geen ondersteuning voor het bestandstype of de codec die is gebruikt om het bestand te comprimeren. " Het bijgeleverde programme om te platenspeler te gebruiken heet : " Audacity " Een hele boterham , en ik hoop dat er mij iemand kan helpen . Alvast hartelijk bedankt voor de moeite .

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

15 nov 2007, 18:37

Zelf gebruik in Audacity niet, dus ben er niet helemaal vertrouwd mee. Maar probeer eens om de opgenomen bestanden een voor een op te laden in Audacity en ze dan te converteren. Voor zover ik zie bestaat de mogelijkheid om om te zetten naar wav en flac. Deze zijn beide goed en bieden de mogelijkheid om ofwel rechtstreeks af te spelen of om te converteren naar mp3.
Ik kan me hier vergissen, maar ik zie bij Audacity niet zo direkt de mogelijkheid om in een ander formaat op te nemen. Indien dat wel moest gaan (misschien even zoeken ?) dan hebt u alleen maar die optie te veranderen naar wav.

Als dat bij Audacity niet veranderd kan worden, is het misschien gemakkelijker om EAC (ExactAudioCopy) of iets dergelijks te openen en daarmee op te nemen. Dan staan uw bestanden rechtstreeks in wav en kan u ze zo gebruiken om op cd te branden en staan ze in een formaat dat makkelijk naar mp3 kan geconverteerd worden om op de pc te gebruiken.
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

Friemel
Lid geworden op: 15 nov 2007, 15:19
Locatie: Antwerpen

15 nov 2007, 21:17

Bedankt Junior voor de snelle reactie . Ik zal uw raad opvolgen en ik zeker niet nalaten om de resultaten hier te melden .

Friemel
Lid geworden op: 15 nov 2007, 15:19
Locatie: Antwerpen

22 nov 2007, 17:08

:oops: Hier ben ik weer maar helaas zonder resultaat .Ik heb geprobeerd om de de bestanden te converteren maar dat lukt me ook al niet . Dan heb ik EAC gedownload om zo op te nemen maar eveneens zonder resultaat . Ik kan wel opnemen van een LP en op de harde schijf zetten maar ik kan de opgenomen muziek enkel met Audacity beluisteren . Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de pick-up maar ik weet het ook niet zeker natuurlijk . Ik ga nog verder proberen en laat wel iets weten zodra ik resultaat behaal .