Watercypres

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

krieltje
Lid geworden op: 09 mei 2007, 16:58

16 mar 2019, 16:54

Hallo Allemaal ,

Ik heb achteraan mijn tuin een dubbele watercypres staan van naar schatting 18 meter hoog.
Hij staat wel een 4tal meter van de scheidingslijn , geen problemen met de buurman.
Bij de storm van verleden week heeft hij goed standgehouden maar ik vrees dat hij de onderliggende tuinhuis
en houtopslag van de buurman ooit zal beschadigen.
Nu zou ik onheil willen voorkomen en de boom op een 10tal meter willen afknotten en de onderliggende takken ook afzagen.
Op de afgeknotte boom heb ik het plan een proffesioneel ooievaarsnest te laten plaatsen.
Mijn vraag is nu : zou de boom dit overleven of veel schade ondervinden ?
Graag een antwoord van een ervaringsdeskundige.

MVG Krieltje

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

17 mar 2019, 03:56

Indien je deze boom gaat " inkorten " gaat hij nieuwe kop(pen) ontwikkelen !
Als je denkt een ooievaarsnest te plaatsen moet je eerst bekijken of deze soort regelmatig te zien is in uw buurt , indien er geen foerageergebied is ( vochtige weiden ) zie ik dat nooit gebeuren dat er inname komt van de nestplaats ! Indien wel , plaats een aparte pyloon of wiel op uw schouw / dak !
Doe wel en zie niet om !

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

17 mar 2019, 10:09

Of de boom het zal overleven of niet, daar spreek ik me niet over uit.
Wat betreft het plaatsen van het " professioneel ooievaarsnest" heb ik 2 bedenkingen :
1. hetzelfde als fregat al schreef : zijn er ooievaars in je buurt?
2. in sommige gemeenten heb je voor iets dergelijks een " bouwvergunning " nodig, ook als het geplaatst wordt op een afgeknotte boom. Dus best even informeren bij uw gemeentebestuur.

krieltje
Lid geworden op: 09 mei 2007, 16:58

17 mar 2019, 11:49

Allo Allemaal ,

Dat de boom het overleefd is mijn grootste zorg , maar hij staat wel op vochtige grond .
De achterkant is een groot bos en voor de rest zijn er enkel grote weilanden waarop
na het maaien de ooievaars telkens met enkele foerageren.
Ik heb altijd gedroomd zo'n ooievaarsnest in mijn tuin te hebben.
Bovendien woon ik in vogelvlucht op een 4 kilometer van Planckendeal, mss een pluspunt
Nu nog iemand vinden die zulke nesten maakt.

mvg Krieltje

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

17 mar 2019, 12:32

" Nu nog iemand vinden die zulke nesten maakt."??
Verdorie dacht dat de ooievaar dat zelf maakte. :D :D

krieltje
Lid geworden op: 09 mei 2007, 16:58

17 mar 2019, 14:24

Wardje ,

Nu bent U op dit gebied nog wel een eindje achterwege ;-))

MVG Krieltje

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

17 mar 2019, 14:28

Dat zou uiteraard schitterend zijn ! Bekijk de mogelijkheid om op de schouw een " wiel " te plaatsen ! Nesten kun je kopen in Nederland ! Googel eens.....Neem ook info in Planckendael ( Jean Niesz )
Doe wel en zie niet om !

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

17 mar 2019, 15:34

U houdt ons toch op de hoogte niet, als er huurders komen voor je appartement?
Ik ben heel nieuwsgierig of dat gaat lukken.

krieltje
Lid geworden op: 09 mei 2007, 16:58

17 mar 2019, 21:16

Helena ,
Zeker , zelfs met photos





mvg krieltje

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

17 mar 2019, 22:06

fijn!

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

18 mar 2019, 07:32

krieltje;

Ken niks van ooievaars maar lees toch het volgende: Ooievaars hebben 1 legsel per jaar in april, met per nest 3-5 eieren die 33-34 dagen worden bebroed. Broedt op hoge plekken zoals telefoonpalen, bomen, schoorstenen, kerktorens, hoogspanningsmasten OF door de MENS gemaakt palen met houten platform.
Dus ze maken ze ook zelf ,want heb nog nooit iemand een wiel op een hoogspanningsmast zien plaatsen , trouwens voor de mens hielp maakten de ooievaars denk ik toch ook een nest :?
Maar je hebt gelijk ben op dat gebied zeker niet op de hoogte :D

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

18 mar 2019, 20:13

wardje schreef:
18 mar 2019, 07:32
krieltje;

Ken niks van ooievaars maar lees toch het volgende: Ooievaars hebben 1 legsel per jaar in april, met per nest 3-5 eieren die 33-34 dagen worden bebroed. Broedt op hoge plekken zoals telefoonpalen, bomen, schoorstenen, kerktorens, hoogspanningsmasten OF door de MENS gemaakt palen met houten platform.
Dus ze maken ze ook zelf ,want heb nog nooit iemand een wiel op een hoogspanningsmast zien plaatsen , trouwens voor de mens hielp maakten de ooievaars denk ik toch ook een nest :?
Maar je hebt gelijk ben op dat gebied zeker niet op de hoogte :D
Ooievaars nestelen zelf ook wel , maar als je al een nest ( tijdswinst voor de vogels en aantrekking in hun zoektocht ) aanbied gaan ze nog takken aanbrengen ! De echte natuurnesten op hoogspanningspylonen zijn bouwwerken van jaren !
Afbeelding
Doe wel en zie niet om !