volledig chloorvrij zwembadwater

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

budegra
Lid geworden op: 06 dec 2007, 18:29
Locatie: Brecht

02 apr 2018, 12:55

Hello,
Ik heb een zwembad en om algen en groen water tegen te gaan heb ik een ionisator die voor 80% werkt om dit te voorkomen.
Echter moet ik nogmaals 2 tabletten chloor laten oplossen per week om alle groen weg te houden.
Echte dit is niet milieuvriendelijk en als er padden of kikkers inspringen is het steeds dodelijk voor deze diertjes.
Ik zou dat willen vermijden en een ander biologisch product willen gebruiken.
Op het internet is er nog een ultrasonisch toestel verkrijgbaar maar is nogal kostelijk ( Is dit ook te combineren met het koper dat de ionisator afgeeft?)
Graag dan ook twee vraagjes:
Hebben één van jullie zo'n biologisch product in gebruik? en waar kan ik dit vinden?
Mag een anti-alg product voor vijvers gebruikt worden zoals o.a. Colombo anti-alg?
Dank bij voorbaat

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

02 apr 2018, 18:00

budegra;

meet eens de pH waarde van uw zwembadwater. Wanneer deze tussen de 6,8 en 7,8 ligt is de pH waarde van het water goed.
 geef uw zwembadwater een chloorshock. Los 1,8 gram chloorgranulaat op in lauw water per duizend liter water. Een normale chloorwaarde van uw zwembadwater ligt tussen de 1 en 2 ppm/liter. Met een chloorshock verhoogt u deze waarde naar 3 ppm/liter. Probeer een tijdje niet te zwemmen in het zwembad na het verhogen van deze chloorwaarde om gezondheidsklachten te vermijden.
Algen hebben zonlicht nodig om via fotosynthese zichzelf te voeden met koolhydraten. Dat betekent dat zonlicht de groei van algen bevordert. Het is dus altijd verstandig om uw zwembad goed af te dekken zodat er zo min mogelijk zonlicht het water bereikt

Producten in uw zwembad doen is niet zoals in een vijver ,ge zwemt daarin dus je slikt al eens wat water in; denk als je de oorzaken eens oplost metde middelen zoals hierboven je al een stuk verder staat.

budegra
Lid geworden op: 06 dec 2007, 18:29
Locatie: Brecht

02 apr 2018, 18:18

aub lees eens wat ik geschreven heb namelijk
 - Echter dit is niet milieuvriendelijk en als er padden of kikkers inspringen is het steeds dodelijk voor deze diertjes.
Ik zou dat willen vermijden en een ander biologisch product willen gebruiken. 
 Is dat milieuvriendelijk wat je voorstelt?  In de kortste keren kun je een begrafenisondernemer bellen....
AUB lezers antwoordt op mijn vragen zonder die F..... chloor er bij te betrekken, dank bij voorbaat 
budegra

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

02 apr 2018, 20:09

Sorry, ga dan eens te rade bij de personen die je zwembad geplaatst hebben.

Versaille
Lid geworden op: 30 dec 2002, 15:14
Locatie: PACA

02 apr 2018, 21:10

budegra schreef:Hello,
Ik heb een zwembad en om algen en groen water tegen te gaan heb ik een ionisator die voor 80% werkt om dit te voorkomen.
Echter moet ik nogmaals 2 tabletten chloor laten oplossen per week om alle groen weg te houden.
Echte dit is niet milieuvriendelijk en als er padden of kikkers inspringen is het steeds dodelijk voor deze diertjes.
Ik zou dat willen vermijden en een ander biologisch product willen gebruiken.
Op het internet is er nog een ultrasonisch toestel verkrijgbaar maar is nogal kostelijk ( Is dit ook te combineren met het koper dat de ionisator afgeeft?)
Graag dan ook twee vraagjes:
Hebben één van jullie zo'n biologisch product in gebruik? en waar kan ik dit vinden?
Mag een anti-alg product voor vijvers gebruikt worden zoals o.a. Colombo anti-alg?
Dank bij voorbaat
Hallo budega,
U werkt met een ionisator zegt u. Dat betekent dat u zout in het zwembad doet ipv chloortabletten.
Ik doe dat ook al 15 jaar. U moet wel op enkele zaken letten als u met een ionisator werkt:
Ionisator niet in dienst nemen als de watertemperatuur geen 18°C is. (toestel gaat zeker kapot als u het wel doet)
Laat de zon in het water schijnen.
's Nachts afdekken om geen temperatuur te verliezen.
Als het water nog te koud is (<18°C) is de ionisator dus niet in dienst; doe dan een chloorchoc en eventueel nadien chloortabletten tot als de ionisator kan overnemen. Circulatiepomp natuurlijk in dienst.
Geen andere anti-algen producten bijvoegen als u een ionisator gebruikt.
Zie dat er voldoende zout in het water is dwz: meten !!
Consentratie zout in begin seizoen op 5000ppm brengen (0,5%)
Volg de chloorconcentratie op, als te hoog, verminder werking ionisator. Houd pH op 7.2
Ik volg deze richtlijnen en ik moet het ganse jaar niks meer bijvoegen. Alleen chloor in het oog houden , maar door de ondervinding weet ik op hoeveel mijn ionisator moet staan om proper water te hebben (bij mij is 60% meer dan voldoende)
U kunt dan geen algen meer hebben en het water zal helder zijn. Als dat niet is, dan is uw ionisator kapot.
Als het water groen is, reken dan toch op 4 dagen om het proper te krijgen.
Een ionisator gaat ongeveer 7 jaar mee. (ondervinding)
Wat padden en kikkers betreft, die sukkelen er bij mij ook in. Ze gaan niet dood van de chloor, maar kunnen wel sterven door uitputting als ze er niet uit kunnen kunnen. Heb het in de zomer wekelijks voor...

Suc6,
Versaille

budegra
Lid geworden op: 06 dec 2007, 18:29
Locatie: Brecht

03 apr 2018, 11:17

Beste lezers,
Nogmaals ik WIL CHLOOR VERMIJDEN EN DAT IS WAT JULLIE ALLEMAAL VOORSTELLEN
Ook ben je (Versaillle)verkeerd als je praat over een ionisator
Hier mag zeker geen zout worden gebruikt daar de ionisator werkt met koper
Een ionisator is om te vermijden dat er te veel chloor wordt gebruikt en irritatie te vermijden.
Ik wil nu ook die chloor weg en iets anders gebruiken
Hopelijk is dit nu duidelijk voor iedereen, dank bij voorbaat

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

03 apr 2018, 11:38

budegra schreef:Beste lezers,
Nogmaals ik WIL CHLOOR VERMIJDEN EN DAT IS WAT JULLIE ALLEMAAL VOORSTELLEN
Ook ben je (Versaillle)verkeerd als je praat over een ionisator
Hier mag zeker geen zout worden gebruikt daar de ionisator werkt met koper
Een ionisator is om te vermijden dat er te veel chloor wordt gebruikt en irritatie te vermijden.
Ik wil nu ook die chloor weg en iets anders gebruiken
Hopelijk is dit nu duidelijk voor iedereen, dank bij voorbaat
Zoals Wardje aanhaalde: ga raad vragen aan je verkoper. Het is duidelijk dat hier niemand adequaat op je vraag kan antwoorden en boos en/of geïrriteerd worden hoeft daarom niet.

budegra
Lid geworden op: 06 dec 2007, 18:29
Locatie: Brecht

03 apr 2018, 12:45

Raad vragen aan de verkoper heeft geen zin (ondervonden)want ze raden allemaal chloor aan. Een ander product is tegen hun verkoopstrategie. Daarom vraag ik het aan jullie als je er ervaring mee hebt.
Sorry voor het vorig antwoord ondanks dat ik reeds herhaaldelijk had vermeld dat ik geen chloor meer wil.
Dat de kikker of padden er niet van dood gaan is correct als je ze zeer vlug kunt vangen  maar een ganse nacht is toch te veel zeker ook voor de nieuwe kikkertjes of  padjes die massaal gaan immigreren later en die dan per ongeluk in het zwembad terecht komen.
Zout oplossing is ook geen  oplossing daar ik er niet ben voor uitgerust ben, en de diertjes daar ook van dood gaan. Dus het onderstaande is nog steeds open:
Graag dan ook twee vraagjes:
Hebben één van jullie zo'n biologisch product in gebruik? en waar kan ik dit vinden?
Mag een anti-alg product voor vijvers gebruikt worden zoals o.a. Colombo anti-alg?
Dank bij voorbaat[s][/s]
[s][/s]

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

03 apr 2018, 12:56

Dan heb je nog één mogelijk: je zwembad volledig afdekken zodat er niets meer door kan.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

03 apr 2018, 13:13

 Dat is inderdaad nog het enigste dat overschiet "volledig afdekken"

budegra, ge zult moet een keuze maken zwemmen tssn.de algen of het leven van kikkers en padden redden.

Misschien toch 1 tip plaats rondom  fijne kippengaas 25 cm hoog , iemand enkele straten verder heeft dat zo opgelost en is tevreden zegt hij .
Heeft om zijn terras niet te schenden , multiplexplaten van 40 op 40 gezaagd en daarop balkje van 30cm hoog en zo om de 2 m.; rond zijn zwembad .(om wat stevig te maken heeft hij sierstenen op de multiplex gelegd)
Maar zoals Prima Vera zegt is ook een oplossing met zo'n elektrisch rollluik afdichten of bachen.

mariefrance
Lid geworden op: 04 mar 2015, 13:25
Locatie: Frankrijk

03 apr 2018, 14:36

Een aanvaardbaar alternatief is electrolyse van zout - een speciaal apparaat te plaatsen na de filter.
Dat app is niet heel goedkoop maar je hoeft nog amper een product te kopen, behalve keukenzout.
er moet ongeveer 1% zout in het water, app duidt aan wanneer er voldoende is.
De chem formule van zout is  natrium chloride - het apparaat splitst de moleculen en het water is dus heel licht gechloreerd op het moment dat het in 'tzwembad wordt gepompt. Daar komen de moleculen terug samen en worden weer zout. Het syteem geeft zelf aan als er zoutgebrek is. Je moet wel regelmatig nakijken of de ph waarde in orde is : volg de instructies van de flesjes, eventueel corrigeren met product.
Ieder jaar hebben we enkele maanden bezoek van 1 of 2 kikkers, maar niet zoals in een natuurvijver.
Het water blijft zeer helder en het voordeel is dat je het zwembad vol kan laten overwinteren, want het beetje zout belet erg vervriezen.
Electrolyse werkt goed vanaf een watertemp van 11/12° : systeem geeft ook aan of er voldoende temp is; en de gewone thermometer natuurlijk.
Zuiver regenwater is heel goed voor een zoutbad, beter dan kraantjeswater.

budegra
Lid geworden op: 06 dec 2007, 18:29
Locatie: Brecht

03 apr 2018, 19:17

mariefrance
Zout is geen optie. Gaan de diertjes daar niet van dood?
Ik heb een ionisator dat werkt met afscheiding van koper. Werkt goed maar bij zeer warme temp. moet men chloor bijvoegen. Voor het moment geen algen. Zal proberen ionisator werking te verhogen alhoewel er dan een risico voor te veel afzetting op de wand mogelijk is.

Prima Vera & wardje 

Is afgedekt met Aquatop ( elektrisch rolluik) maar langs de kanten kunnen de beestjes er weer inspringen.
Ik zie het niet zitten om kippengaas rond het zwembad te zetten.... Is de korstte keren stuk door onze hond. 

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 apr 2018, 19:38

Dat zwembad van jouw is daar ook een planten (riet) gedeelte aan? 

Collega van mij laat zijn overloop van (een met mechanische filter uitgeruste) septische tank via een groot rietveld overlopen naar een zeer natuurlijke zwemkom... zonder chloor... zonder algen...met kikkers... Maar mischien ook met wel wat .....

budegra
Lid geworden op: 06 dec 2007, 18:29
Locatie: Brecht

03 apr 2018, 23:17

Er is geen plantengedeelte aan maar langs het zwembad is er wel een vijver . Misschien een verbinding maken en het zo oplossen. Had ik al vroeger gedacht maar dat is een groot werk om dit in orde te brengen. Ingraven van buizen enz...
wat bedoel je met
Maar mischien ook met wel wat .....
[s][/s]?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

04 apr 2018, 09:25

Ik denk dat E.T. bedoeld de reuk van de sceptische put , maar vind voor de kikkers moet je wat over hebben