Narcisbollen

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

16 dec 2018, 13:51

Onlangs kreeg ik als dank voor bewezen hulp 40 bollen cadeau. Wegens ziekte kon het koppel ze zelf niet op de gepaste tijd, oktober bv., in de grond stoppen. 
Gevolg, de bollekens hebben nu al scheuten van 3,  4, en 5 cm. 
Ik heb er nu al 30 in volle grond, bakken en potten geplant. 
De vraag waar ik mee worstel : mogen of moeten de scheuten mee ondergronds?
Stel dat ik ze bloot laat staan, en het vriest behoorlijk, bevriezen de scheuten misschien. 
De bakken en potten ga ik voor alle zekerheid laten overwinteren in de veranda, goed fris, en ik kan die dan in maart uitplanten. 
Ik heb nu nog een tiental over waar ik twijfels heb om ze in de tuin te zetten, wel wat beschut door haag of gevel, maar wat met de scheutjes eraan?
Dank voor reactie. 

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

16 dec 2018, 14:03

Ik durf die bollen ook nog in december in de grond te steken.
Die scheuten mogen onder de grond.
Die buiten mag je 10 cm diep planten.
Dat komt wel goed.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

16 dec 2018, 16:32

Dank je Helena. 

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

17 dec 2018, 15:40

Basisregel bij het planten van bollen : neem de diameter van de bol , vermenigvuldig dat  X 2 en maak je plantput zo diep. ( bv bol van 5 cm diameter plant je in een gat van 10 cm diep. Als de bollen al aan het schieten zijn draag je er zorg voor dat de scheuten bij het planten niet afbreken. Komt er na het planten toch een deel van de scheut boven de grond , dan kan je die best beschermen tegen strenge vorst.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

17 dec 2018, 20:06

ALs die scheuten boven komen te vroeg doe ik daar een laagje aarde over opnieuw.
Narcissen zijn verduldige planten.
Ik had er veel te veel te veel en ten einde raad heb ik ze gewoon weggegooid op een braakliggend stuk grond in de buurt. Groot was mijn verrassing als die narcissen de volgende lente uitkwamen. Nu nog bloeien ze daar midden de wildernis aan netels en ander onkruid. Zo ook de krokusjes die daar terecht kwamen. Maar, die heeft dit jaar iemand uitgegraven....Hij/zij kan er maar plezier van hebben.

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

17 dec 2018, 20:16

Helena van Troje schreef:ALs die scheuten boven komen te vroeg doe ik daar een laagje aarde over opnieuw.
Narcissen zijn verduldige planten.
Ik had er veel te veel te veel en ten einde raad heb ik ze gewoon weggegooid op een braakliggend stuk grond in de buurt. Groot was mijn verrassing als die narcissen de volgende lente uitkwamen. Nu nog bloeien ze daar midden de wildernis aan netels en ander onkruid. Zo ook de krokusjes die daar terecht kwamen. Maar, die heeft dit jaar iemand uitgegraven....Hij/zij kan er maar plezier van hebben.
Dus je deed aan sluikstorten ! :idea: :lol:
Doe wel en zie niet om !