Aalbes en kruisbes

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

11 jan 2019, 20:26

Hallo

Ik probeer wat aalbessen en kruisbessen als ééntakker (of snoer) op te kweken. Ik weet dat het mooiste fruit zal komen aan de éénjarige zijscheuten. Hoe kan ik echter zo snoeien dat er ieder jaar zo dicht mogelijk bij het snoer (dus de ééntakker) nieuwe scheuten gevormd worden die dan het jaar daarop fruit zullen dragen?

Alvast bedankt voor hulp!!

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

11 jan 2019, 20:48

forum,
Allereerst dient gezegd dat een rode bes van nature een struik is. Zonder snoei zal hij dus steeds vanuit de basis nieuwe takken aanmaken.
In de professionele teelt wordt er steeds naar een één- of tweetakker gegaan omdat dit makkelijker werkt. Hieronder een overzicht van wat je te doen staat vanaf opkweek.
Eerste groeijaar:
Houd slechts één mooie tak aan en snoei alle andere takken weg aan de basis. Bind deze tak aan aan een bamboestok bijvoorbeeld.
Bij hergroei in het voorjaar leid je de kruidige verlengenis steeds aan aan deze bamboestok. Als je dit niet doet bestaat de kans dat deze uit de kop waait. De lateralen die in het voorjaar komen nijp je in mei-juni in tot op 2-3 ogen van de centrale gesteltak. Dit moet je doen om de groei vooral op de centrale tak te houden in het eerste jaar. Vanuit deze ogen gaat nu terug reactie komen die het vruchthout van volgend jaar zullen vormen. Deze twijgen nijp je in de zomer pas in als ze ongeveer een lengte van 20-30cm bereikt hebben.
In de winter selecteer je dan het mooiste vruchthout dat gevormd werd. De mooiste troskwaliteit ga je krijgen als je ongeveer maar een 8-10 scheuten verdeeld over de gesteltak aanhoudt. Als je teveel vruchthout aanhoudt (en daar maken veel mensen de fout) kan het zijn dat er veel rui gaat optreden en dat je geen mooie trossen gaat hebben.

U moet altijd in het achterhoofd houden dat een slecht gesnoeide bessenstruik nog altijd veel meer vrucht gaat dragen dan een niet gesnoeide struik! Gewoon snoeien dus en niet teveel twijfelen, de struik herstelt zich wel wanneer u fout snoeit.

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

11 jan 2019, 23:28

Bedankt Wardje, maar, als ik vragen mag:
- dat vruchthout dat gevormd werd en waarvan ik er dan 8-10 scheuten ga van over houden, die gaan dragen volgend jaar als ik het goed begrijp. Snoei je die scheuten het volgend jaar na het plukken van het fruit terug op een stomp?  
Hoe en waar bekom ik ondertussen nieuwe scheuten voor het jaar daarop???

Nog eens bedankt!!

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

12 jan 2019, 07:32

Het hout dat in het afgelopen seizoen is gevormd wordt teruggesnoeid.
Korte of lange snoei, heeft een grote invloed op de vruchtkwaliteit. Met vruchtkwaliteit bedoel ik de lengte van de trossen, de grootte van de bessen en het aantal bessen per tros.
Je moet in de winter het deel dat het vorig seizoen is bijgegroeid met een derde tot maximum de helft inkorten , dan vormen zich onderaan zijscheuten.
Je kan ook in het begin van het voorjaar de houtige stekken van het afgelopen seizoen nemen , potlod dikke stengels wortelen het meest.
Knip een hele twijg en verdeel deze in stukken van ongeveer 10-15cm lang. Knip telkens de onderkant schuin af en de bovenkant recht, zodat vergissen niet mogelijk is. Snijd de stek ongeveer 1cm boven de bovenste knop recht af. Bundel de stekken van dezelfde soort met elastiekjes en houdt de bovenkant gelijk!! De gebundelde stekken worden tot de helft of tweederde in de grond ingekuild. Zorg ervoor dat de stekken niet kunnen uitdrogen. (Dat is van belang)
Dus niet op een plaats vrij in de open wind, bvb je kan er een plastieken bloempot overzetten.
Vlak voor de slapende knoppen in de lente zullen openspringen, moeten ze worden uitgeplant.
Maak de grond los en zet de stekken hier een voor een in met een onderlinge afstand van 10cm en ze moeten de helft boven de grond uitsteken. Let goed op dat je ze niet ondersteboven uitplant! Maak eerst een snede in de grond als je ze uitplant. Anders schaadt je het wondweefsel dat in de winter aan de onderkant van het stekje gegroeid is, wanneer je het stekje hard in de grond zou duwen. Druk de grond rondom stevig aan en houdt de grond rond de stekken vochtig. Zorg voor licht schaduw in het voorjaar, naarmate de wortels zich ontwikkelen mogen ze meer zon. Bemest de stekken eens per maand met een samengestelde meststof. In de herfst zullen de meeste stekken wortels hebben en kunnen op hun definitieve plaats worden gezet!
Oef, dat is het zo wat misschien dat andere forumleden nog een andere methode hebben :D
Succes!