Aanvallend gedrag kat.

Hier kan je praten, vragen stellen en discussiëren over huisdieren. Alle dieren: honden, katten, vissen, konijnen, cavia's, fretjes, kanaries, enz.

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

28 jul 2018, 04:37

Dag,

Ik heb een kater van 5 jaar, groot en dik, hij weegt 8 kg.
Het probleem is dat hij me de laatste jaren voortdurend
aanvalt.
Hij bijt in mijn armen, soms zelfs in mijn hoofd, in mijn
enkels en benen.
Soms valt hij me "langs achter" aan en dan schrik ik
mij te pletter.
Hij doet dat alleen met mij, niet met mijn man en dochter.
Men zegt dat ik hem te zeer heb verwend.
Na twee weken ziekenhuis voor mij is zijn aanvallend gedrag
nog erger geworden.

Hoe behandel ik hem nu best?

Kan het probleem te maken hebben met zijn overgewicht?

Kennen jullie goede gedragstherapeuten voor katten?

Veel dank en groetjes,

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

28 jul 2018, 05:48

lea***;

Doordat je 14 tal dagen in het ziekenhuis hebt verbleven en hij jou gewend is en zich aan jou heeft gehecht ; hij heeft zich verveeld en doordat je nu thuis bent bruist hij van energie en kan dat niet direkt kwijt en vertoond dan zo'n gedrag.
Is hij een binnenkat (verblijft hij niet veel buiten) dan kan dat ook een oorzaak zijn ; hij geraakt gefrustreerd doordat hij vogels en andere katten ziet. je kan spreken van een onbevredigd jachtinstinct.
Om zijn energie kwijt te geraken kan nieuwe speeltjes of  extra met hem spelen ofeen tweede kat nemen een oplossing bieden.
Als het te erg wordt kan het ook zijn dat hij zich niet lekker voelt, (dat er iets is met zijn gezondheid) ,raadpleeg mischien eens een dierenarts .
Er is zeker een oorzaak maar dat kan alle kanten uit ,heb er hier wat opgesomt maar er is misschien nog wel een andere reden.

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

28 jul 2018, 13:02

Wardje

Het is een binnenkat, wij hebben wel een ruim terras, daar slaapt hij 's nachts zelfs op.
Ik vind jouw uitleg goed te begrijpen

Hoe kun je streng zijn voor een kat Wardje, weet jij dat?
Ik heb een peperkoeken hart en weet niet hoe ik "streng" kan zijn voor een kat.

Veel dank hé Wardje!  :D
Ice

29 jul 2018, 12:20

Katten reageren op geuren dus mogelijk herkent hij jouw geur niet meer...uit het ziekenhuis breng je onbekende geuren mee.
Dat lost zich dan vanzelf op na een tijdje als de ziekenhuislucht weg is of als je bijv feliway gebruikt, echter chemisch en daar ben ik geen voorstander van...je kan ook valeriaan of kattenkruid gebruiken.
Heb je kattenkruid in de tuin? Daar zijn katten dol op.

Streng zijn voor een kat helpt niet...negeren wél...als je een kat negeert, dan komt ie pas naar je toe....deze aanvallen kunnen wijzen op zowel frustratie/stress als een medisch probleem?

Je zou bach druppels, rescue, kunnen geven tegen stress of valeriaantakjes leggen, daar worden ze rustig van.
Ik heb een struikje valeriaan in de tuin maar is ook gedroogd als thee verkrijgbaar, stinkt wel geweldig...toch ook best even langs de dierenarts als de aanvallen blijven aanhouden om een medisch probleem uit te sluiten, soms vallen ze ook aan als ze pijn hebben.

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

29 jul 2018, 14:36

Jij hebt goede ideeën Ice, dank je wel.

Ik heb geen tuin, wel een terras. Ik heb hier kattenkruid 
liggen, hoe moet ik hem dat dan geven?

Waar koop ik valeriaantakjes en waar moet ik die dan leggen en hoeveel?

Bach bloesems vind ik een heel goed idee, van zodra dat ik wat sterker
ben ga ik die kopen bij de apotheker.

Ik stonk heel erg naar het ziekenhuis, kon mezelf niet meer ruiken,
zo een rare geur.

Een medisch probleem is er niet, de dierenarts komt om de drie
maanden, hij wordt goed opgevolgd, zeker omdat hij veel te dik is.

Veel dank hé Ice!
Ice

29 jul 2018, 15:44

Graag gedaan, lea, dat is 40 jaar ervaring met katten.. :wink:

Je wrijft dat kattenkruid tussen je handen, je wrijft dat overal op waar de kat mag tegen aanschuren, op mag liggen enzovoort...dat is zowat hetzelfde als je de kat ziet doen: kopjes geven en langs meubels en zo schuren, dat doen ze  om hun geursporen na te laten.
Je kan zelfs je kleren inwrijven, het gaat om de geur..

Goh, ik heb eens een valeriaanplantje gekocht bij een tuincentrum om te kunnen gebruiken als ik met mijn katers naar de dierenarts moest, de blaadjes in een keukenhanddoek genaaid en dat in de reismand gelegd om hen kalm te houden want er was ene uitzonderlijk paniekerig, hij klauwde telkens zijn nagels tot bloedens toe open aan het hekje....en het hielp, de dierenarts die mij dit adviseerde gebruikte dat ook in zijn praktijk om dieren kalm te maken/houden tijdens het consult ipv te verdoven. (stinkt enorm naar....vieze zweetsokken, écht waar)

Ik zou, als ik jou was, voor nu een pakje gedroogde valeriaan thee kopen en in een zakdoekje naaien of zo en dan kun je dat leggen waar je wil - probeer het eerst eens op de slaapplaats, dan kun je meteen merken of hij er kalmer door wordt. Wrijf jezelf en je kleren er ook gerust mee in, zowel valeriaan als kattenkruid, zelfs een heel klein beetje ruikt hij en dan is die ziekenhuisgeur ook meteen weg - niet onderschatten: die geur dringt zelfs in onze poriën en dat ruikt een kat!

Al een geluk dat er geen medisch probleem is....zet hem wél metéén op dieet: ik bedoel, minder eten geven en zeker géén voer laten staan! Als hij gedaan heeft met eten en zich wast, neem dan meteen het bakje wég.

Mijn Bolleke overat zich, die bleef eten tot hij dan overgaf en dan begon hij opnieuw tot zijn bakje leeg was, er zijn dus blijkbaar katten die niet stoppen met eten als ze genoeg hebben maar pas als hun bakje leeg is...
Hij was ook te dik maar dat schransen merkte ik te laat, toen had ie al overgewicht...Ik mis hem nog elke dag..
Afbeelding




Maximaal 2x per dag en op vàste tijden een handjevol droogvoer en een zakje natvoer geven, dan weet hij ook wànneer hij eten krijgt....anders garandeer ik je nierproblemen, blaasproblemen of andere gezondheidsproblemen.
Wel zorgen voor voldoende vers water ten alle tijde, zeker als hij droogvoer krijgt.

Laat het verloop eens weten als je wil?
Succes!

Afbeelding

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

29 jul 2018, 17:06

Ik laat je het verloop zeker weten Ice.

Ik heb hem al een paar zwijmelkussens besteld en twee valeriaanzakjes.

Hij staat al op een dieet maar het is een echte veelvraat.

Mag ik dat kattenkruid ook op zijn lijfje aanbrengen of alleen op mezelf en op de meubels?

Je katje is blijkbaar gestorven aan overgewicht, hoe erg!

De geur van die vieze zweetsokken neem ik er wel bij hoor,

alles liever dan dat hij me aanvalt

Weet jij welke remedie van bachbloesems hij nodig heeft, ik heb ze hier

allemaal en maak mijn bachbloesems zelf(ook voor mezelf).

Ontzettend bedankt hé Ice!

Groetjes van lea***
Ice

29 jul 2018, 19:00

Zwijmelkussens?
Haha...je gaat nog versteld staan, sommige katten worden compleet gék van kattenkruid, hier ene die kon daar uren in liggen rondrollen, grappig om te zien en die werd ook gék van maar een druppeltje javel..

Ja, natuurlijk mag je hem ook flink inwrijven ermee, dan ruiken jullie hetzelfde..
"Je katje is blijkbaar gestorven aan overgewicht, hoe erg!"

Nee hoor, niet door zijn overgewicht....Bolleke was 15 jaar, heeft 10 jaar een blaasgruisprobleem gehad, met miserie, dure dieetvoeding en vele dierenarts consulten en.... dat met één homeopathisch middeltje volledig opgelost was 8O helaas heb ik dat middel niet opgeschreven en de dierenarts is overleden... :cry:
Bolleke heeft nog 5 gelukkige jaren gehad maar toen kwamen de nierproblemen, hij was uitgemergeld en zijn nieren gaven het op dus moest ik hem wel laten inslapen, hij leed te erg.

Aahh....je hébt bachbloesems? Dan kun je toch zelf een flesje samenstellen?
Ik ben niet zo bekend met de eigenschappen van elke bachbloesem of het samenstellen, probeer het uit, hé?
Dat werkt hetzelfde voor de katten hoor.
Grts
Ice

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

29 jul 2018, 19:46

Dank je Ice.

Mijn twee vorige katten zijn gestorven aan nierproblemen, suikerziekte!

Gelukkig voor Bolleke is hij niet moeten gaan door zijn extra kilokes.

Dat is inderdaad een lijdensweg, een kat met nierproblemen.

Ik heb mijn twee vorige ook moeten laten inslapen, er was geen andere optie meer.

Fijne avond nog gewenst.

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

30 jul 2018, 08:59

Afbeelding


Dit is Twisco, mijn katertje.

Ice, hij is weer gelukkig. Ik heb het kattenkruid gebruikt en blij dat hij was en is.

Het zwijmelkussen heb ik besteld bij:

Zwerfkat in nood ll
Postbus 58
Maasmechelen.

Het geld wordt gebruikt om zwerfkatjes te helpen en te redden.

Ik heb ook bachbloesems voor hem gemaakt, drie
remedies heb ik gebruikt:

- 1 tegen angst, hij is een bange kat alhoewel hij nooit iets ergs heeft meegemaakt,
verlaten door zijn moeder, dat wel.

- 1 remedie tegen agressie.

- 1 remedie tegen het verschieten: als ik mijn voet verzet dan springt hij omhoog

van het verschieten, niet normaal meer.

Ice, nogmaals van harte bedankt voor al je hulp.

Groetjes van mij.

gigi2
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:45
Locatie: wilsele

31 jul 2018, 15:58

mooie foto van de kat !!    heb vroeger ook zo eentje gehad !!
katten willen graag buiten en hebben tuin nodig denk ik , zou nooit eentje op een appartement willen .
ze moeten kunnen jagen muizen vangen en vogels  dan vervelen ze hun niet 
groetjes 
gigi2.
Ice

31 jul 2018, 16:24

Wat een mooie lieverd, lea!
Gelukkig dat het beter gaat, blijf maar bach druppels geven zolang het nodig is.
Ik ben blij dat ik kon helpen.
Groetjes
Ice

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

31 jul 2018, 18:41

Dank jullie gigi en Ice, ja, ik ben best trots op mijn knappe jongen.

Hij doet weer normaal Ice, is vriendelijk, wil knuffelen, ben ik daar
blij om.

Nog eens "dank"!

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

01 aug 2018, 07:37

gigi2


Ik woon al 40 jaar in een appartement, dit is mijn derde kat en ik denk
wel dat ze gelukkig zijn en waren.
Vroeger woonde ik in een boerderij en vaak liepen er wel 9 katten rond.
Ik kan moeilijk leven zonder kat, mijn leven begon en zal eindigen met katten.
Maar wat je schrijft, daar zit veel waarheid in.
Ik merk wel dat je beter zorgt voor een binnenkat en meer contact met hem/haar maakt.
Op de boerderij kwam het allemaal zo nauw niet.

Groetjes en een zonnige woensdag gewenst.

lea***

gigi2
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:45
Locatie: wilsele

01 aug 2018, 10:36

Lea,
daar is al zoveel over de katjes geschreven.Ik heb vroeger ook een kat gehad toen gedumpt die mij ook aanviel, altijd aan de benen, ik heb een lange koord genomen en met haar beginnen spelen dat ze aan de koord kon trekken en draaien en de aanvallen verminderen , om haar af te leiden .
heeft het nooit meer gedaan .Wat steken vorige bazen allemaal uit met hun dieren .Nu via radio vernomen dat er in Holsbeek ook veel katten en hond vergiftigd zijn met gehaktballen. te geven.
Op face book heeft die vrouw dan vernomen dat er nog in veel straten rond waar dat zijn woont ook veel dieren dood zijn .
dan ook het paarden beulen  .Ik wil ieder dier helpen  een egel zat met zijn snuit door onze afspanning draad en kon er precies niet uit, heb hem eruit getrokken met handschoenen , is blijven liggen recupereren en dan is hij weg gegaan. zet altijd water in de tuin voor iedereen grote schalen .
wat mijn laatste katten betreft , als er de deurbel gaat vluchten ze weg , en ook in TV het geluid van de bel en weg zijn ze, en vreemde mensen in huis komen ze ook niet.
vele groetjes aan jullie allen.
gigi2