Kanaries

Hier kan je praten, vragen stellen en discussiëren over huisdieren. Alle dieren: honden, katten, vissen, konijnen, cavia's, fretjes, kanaries, enz.

kikker
Lid geworden op: 21 nov 2005, 10:28
Locatie: Merksem

12 aug 2018, 20:34

In mijn buitenvoliere heb ik dit jaar verschillende vogeltjes die 5 a 6 dagen na het uikomen dood in de nest lagen. Ook vogeltjes die te vroeg (14 dagen) het nest verlieten en ook stierven. Ik dacht dat ze geen eten kregen of wilde ontvangen. Wat zou hiervan
 de oorzaak kunnen zijn ?

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

12 aug 2018, 21:13

Ten eerste: ik ken niks van kanaries.
Maar dit doet mij denken aan het volgende:
Vroeger hadden we eenden in de tuin.
De kleine eendjes werden aangevallen en doodgepikt door de vader eend.
Misschien een soort territorium verdediging?
Zitten bij u de mannetjes en de vrouwtjes ook nog bij elkaar na het uitkomen van de kleintjes?
Mogelijks doet zich daar hetzelfde probleem voor?
Ondank is 's werelds loon

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

14 aug 2018, 04:39

kikker;

Het zou een colli infektie kunnen zijn.(zweetziekte).
Elk levend wezen bezit e - colli bacterien, door bepaalde infecties kunnen die kwaadaardig worden, deze infecties ontstaan door hygiene, voedsel, koud drinkwater, stres, tocht en lage temperatuur, ook de mens is een overdrager.
Als het dat is eerst en vooral, alles schoonmaken en ontsmetten, de vogels dagelijks wassen, juiste voeding , niet voeden van olierijke zaden of ander voedsel dat laxerend werkt, verschaft drinkwater op kamertemperatuur eventueel met een desinfecterend oplosmiddel.
Als ik het goed voorheb moet je hier een paar druppels van op het eivoer doen(de jongen moeten het binnenkrijgen).
Je kan ook met bloedluizen zitten ; Deze "vreten" de jongen op 's nachts.
Nadeel van in een voliere kweken is dat je ook niet altijd weet wie de pappa is van de jongen waardoor je iedere jaar, mits je je eigen vogels houd, kans hebt op inteeldt, dit kan ook een oorzaak zijn voor zwakkere vogels.
Anders eens met de uitwerpselen naar de dierenarts gaan .

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

14 aug 2018, 07:31

Vooral bij heet / warm weer steeds zorgen voor fris en zuiver drinkwater ! Als je eivoer toedient ook dagelijks vers zelfs 3 X per dag ( kleine hoeveelheden ) en in de schaduw zetten ! Zelfde met groenvoer ......Onthoud dat alles rap bederft / schimmelt ! Let op dat er geen muizen in de volière zitten , urine is dodelijk ook voor volwassen vogels !
Doe wel en zie niet om !

kikker
Lid geworden op: 21 nov 2005, 10:28
Locatie: Merksem

15 aug 2018, 15:01

Bedankt voor jullie antwoord.
Ik veronderstel dat de jonge vogels wijgeren voetsel te ontvangen en daardoor zwak worden en sterven.
Moet ik soms supplementen aan het eten toevoegen ?
Bij de volwassen vogels heb ik geen sterfte.