palliatieve zorgen waar ik werk

Hier is plaats voor discussie of vragen over palliatieve zorgen.

piper007
Lid geworden op: 28 okt 2004, 19:32
Locatie: gent belgie

09 nov 2004, 14:46

In het rusthuis waar ik werk ,is ook een palliatief team werkzaam. Wij helpen daarin ook verder mee,wat de verzorging van deze bewoners betreft.Eens een palliatiefdossier wordt opgestart, gebeurt het volgende:
de kamer wordt rustig,doch sfeervol in gericht. Dit kan gebeuren met rotslampen (glas is zo gemaakt) in een lichte kleur. Een theelichtje met schaal wordt op het nachtkastje gezet,met daarbij een esence,naar gelang de toestand van de bewoner. Er bestaan daar verschillende geuren in. Dit in overleg met het team. Er wordt een communicatie schrift op de kamer gelegd, waarin zowel de verzorgenden, als de familie zaken kunnen op tekenen, over wat die dag is gebeurt. Geen mediche zaken,die komen in het dossier. Na het overlijden wordt dit schriftje met de familie meegegeven, als aandenken,in dit deel van het gebeurde. Als de bewoner dit wou, en de familie is akkoord, wordt soms ook muziek gespeeld in de kamer, soms licht klasiek, maar ook natuur geluiden, die je tot rust brengen.
Deze bewoner wordt als laatste verzorgt en in alle rust, wat voor ons betekent, dat we het draagbare oproepsysteem buiten achterlaten.
groetjes piper

free1
Lid geworden op: 09 mar 2004, 14:37
Locatie: veldegem

09 nov 2004, 17:34

mooi om te horen prachtig.

meme-rietje
Lid geworden op: 13 okt 2003, 19:51
Locatie: Zuid-West-Vl.

13 nov 2005, 13:22

wij zouden deze week de palliatieve willen inschakelen voor mijn Pa,de dokter zal ze verwittigen,ik weet niet wat ik moet verwachten
Groetjes van meme-rietje,
het is gemakkelijker op te geven dan door te gaan

prutske
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 04 aug 2002, 08:51
Locatie: onder mijn dak

13 nov 2005, 19:43

Dag ma-rietje,

Het is normaal dat je in deze situatie meestal niet in staat bent om beslissingen te nemen. Daar is proffesioneel opgeleid personeel voor en weet dat deze mensen echt wel weten wat ze doen hoor. Deze mensen zijn zoals een klomp goud. Je zal er zeker niet alleen voor staan én geholpen worden. Laat je gewoon meegaan in het gebeuren.

Normaal gezien zal er een sociaal verpleegkundige en ook een maatschappelijk werker (ster) jullie door heel deze doolhof van onzekerheden helpen. De vraag is, of je Pa thuis is of op een palliatieve afdeling.

In het 1ste geval zal de huisarts het nodige doen om jullie wegwijs te maken en worden deze mensen aangesteld.

In het 2de geval gaat alles bijna vanzelf en zijn deze mensen er, zoals ik hierboven al schreef. Een aanrader in dit moeilijke moment, het boek van Wim Distelmans "een waardig levenseinde" helpt je er zeker doorheen te komen.

Sterkte
prutske

meme-rietje
Lid geworden op: 13 okt 2003, 19:51
Locatie: Zuid-West-Vl.

13 nov 2005, 22:37

mijn Pa is thuis,hij wil nergens naar toe,hij wil dood gaan bij mijn Ma zegt hij,maar of mijn Ma dat aan kan weet ik niet,ze hangde deze middag aan mijn nek en mijn Pa deed ook niets anders dan wenen
Groetjes van meme-rietje,
het is gemakkelijker op te geven dan door te gaan

Utopia
Lid geworden op: 03 dec 2003, 19:55
Locatie: Vlaamse Ardennen

15 nov 2005, 18:20

Marietje,
Uw ouders hebben heel wat te verwerken nu ze weten dat er een einde gaat komen aan het jarenlange samenzijn. Ze moeten van elkaar afscheid nemen en dat gaat zomaar niet van " dag, en tot ziens". Het zal een moeilijke tijd worden voor hen en ook voor u.
Mensen die jarenlang in goede verstandhouding samenleefden kunnen weinig voor elkaar verbergen en als ze dat doen is het om elkaar te sparen maar dat is zo doorzichtig dat de partner dit snel doorheeft.
Wanneer ze met elkaar in alle openheid over de dood kunnen spreken dan is dit wel een pluspunt in het verwerkingsproces.
Ik wens jullie allen héél véél sterkte toe.